The Screen - dvd recensie

Dvd & blu-ray
dinsdag, 03 maart 2009 om 11:52
screen
The Screen is een Thaise horrorfilm van het kaliber...ja, van welk kaliber? Tenenkrommend slecht is het niet. Bij vlagen eng en soms even spannend, maar toch vooral saai en inwisselbaar.
Pap
Waar vroeger de Amerikaanse slasher film als heer en meester gold, is het tegenwoordig de Aziatische horrorfilm die een degelijke vinger in de pap heeft zitten. Pap die vaak naar meer smaakt, zo ook vindt Hollywood. The Ring , The Grudge en The Eye zijn slechts enkele voorbeelden waarvan een Amerikaanse remake bestaat. In tegenstelling tot Westerse films waar vaak het gevreesde gevaar expliciet in beeld komt, wordt er in Aziatische griezelfilms veel meer aan de verbeelding van de kijker overgelaten en is de spanning vaak sterker en meer intens.
screen5
Yuth
The Screen
draait om dokter Yuth. Een oud krantenartikel over een bijzondere filmvertoning in het Kamchanod bos trekt zijn aandacht. De film werd in 1987 namelijk vertoond zonder publiek, maar resulteerde in het oproepen van geesten. Twintig jaar later wil dokter Yuth dit experiment gaan herhalen samen met zijn vriendin en een aantal geïnteresseerden, dit met alle gevolgen van dien. De verstoring van de balans tussen het heden en het verleden zorgt voor geestverschijningen, bloederige taferelen en onverklaarbare gebeurtenissen. Slapende honden bijten niet, maar daar is nu al te laat voor.

screen3
Karikatuur

The Screen
is een karikatuur van de Aziatische horrorfilm. Inmiddels cliché geworden beelden van meisjes met grote, gapende ogen, geesten met lange zwarte haren en jongens met witte gezichten kennen we nu wel van eerdere en betere fil The Screen weet je op bepaalde momenten de stuipen op het lijf te jagen. Dit zijn echter goedkope schrikmomenten, die nauwelijks als ondersteuning dienen van het verhaal. De film laat zich toch al te gemakkelijk invullen. Opmerkelijk genoeg is deze film zelfs dan nog soms lastig te volgen. Een onlogische aaneenschakeling van gebeurtenissen zijn hier de oorzaak van.
Dwalend lijken de personages zich door het verhaal te begeven. Een logische opbouw is er niet, wel een steggelend tempo. Hierdoor zakt het verhaal op meerdere punten in. Tijdens het einde van de film wordt er nog op geforceerde wijze geprobeerd snel alle losse eindjes aan elkaar te knopen. In een rap tempo schieten aanwijzingen voorbij die je eerder in de film had kunnen oppikken om zo zelf de clue te kunnen ontrafelen. Onzin. Een tweede kijkbeurt later en je hebt als kijker nog steeds nauwelijks een glimp gezien van de zogenaamd aanwezige aanwijzingen. Een tevergeefse poging om meer van deze film te maken dan wat het daadwerkelijk is. De cast is degelijk, maar echte binding met de karakters krijg je niet. Daar zijn ze te kleurloos voor. Wat overblijft is een net voldoende film, maar het is allemaal weinig bijzonder.
screen4
Heel slecht is The Screen niet. Echter, met een lat zo hoog binnen het Aziatische horrorgenre, steekt deze film een beetje mat af in vergelijking. Met een zak chips en een bank vol vrienden is dit best een leuke film, maar het kan beter en vooral enger.
Een aantal trailers waaronder die van The Screen zelf.
grijsster
grijsster