Camera Japan Festival: 5 filmtips

Filmfestivals
donderdag, 02 oktober 2014 om 2:53
camerajapan 1jpg
Liefhebbers van Japanse cinema kunnen van 2 tot en met 5 oktober hun hart weer ophalen bij het Camera Japan Festival in LantarenVenster Rotterdam.
Het festival wordt dit jaar voor de 9e keer gehouden en is inmiddels het grootste Japanse filmfestival van de Benelux. Maar Camera Japan is meer dan dat: naast films zijn er ook concerten, dj's, tentoonstellingen, een filmbrunch en een kindermiddag. De lobby van LantarenVenster wordt tijdens het festival omgetoverd tot Japanse markt met eten en kunst.
Maar uiteindelijk draait het festival toch om de 43 Japanse films die worden vertoond, waarvan een selectie van 7 tot en met 12 oktober ook in Amsterdam te zien is. Camera Japan laat met een breed aanbod zien dat er meer is dan de Ghibli animatiefil Naast animefilms draaien er ook documentaires en lange en korte speelfil Uit het grote aanbod haalt MovieScene 5 films die je niet mag missen.
featured image 0003 unforgiven
UNFORGIVEN
De openingsfilm van Camera Japan is de Japanse remake van de gelijknamige klassieker van Clint Eastwood uit 1992. Het decor is ditmaal niet het Wilde Westen, maar Hokkaido, het ruige noorden van Japan. De Amerikaanse revolverheld is ingewisseld voor een voormalige samoerai die wordt ingehuurd om wraak te nemen op twee mannen die een hoertje hebben toegetakeld.
Het wraakthema vanUnforgivenmet zijn uitgestrekte landschappen, stoere mannen en een broeierige sfeer blijkt met deze film ook buiten Amerika erg goed werken. De connectie Eastwood-Japan is trouwens niet heel vreemd. Zo baseerde hij zijn klassiekerA Fistful of Dollarsop de Japanse filmYojimbovan Akira Kurosawa.
STILL THE WATER
In een kleine Japanse kustplaats vindt de jonge Kaito een dode man in het water. Eigenlijk heeft hij niemand met wie hij hierover kan praten. Zijn vriendin Kyoko heeft het moeilijk met haar moeder die op sterven ligt. Toch proberen ze samen verder te komen door elkaar te steunen in het omgaan met verlies.
Still The Water is een prachtige film over het omgaan met het verliezen van een dierbare. De poëtische beelden en de sterk aanwezige symboliek spelen net als in Kawase's eerdere films ook hier weer een belangrijke rol. De ontroering is voelbaar, al wordt het nooit sentimenteel. Vanaf 20 november draait de film ook in de filmtheaters.
PECOROSS' MOTHER AND HER DAYS
De toenemende vergrijzing in Japan is ook steeds vaker onderwerp in de Japanse cinema. Eén van de mooiste recente voorbeelden hiervan isPecoross' Mother and her Daysvan Morizaki Azuma, waarin op een lichte wijze een beeld wordt geschetst van de zorg voor ouderen. Daarnaast is het ook een film over afscheid nemen en het terugkijken op je jeugd.
Yuuichi Okano woont nog bij zijn dementerende moeder in huis. Maar als ze steeds vaker wegloopt, lijkt het hem beste om haar in een verzorgingtehuis te laten opnemen. Maar het lege huis waarin hij vervolgens inkomt, is erg confronterend. Herinneringen over zijn eigen jeugd en zijn vader stapelen zich in hoog tempo op. Door de humor wordt het echter nergens een zware film. Mede door de mooie shots en het prima acteerwerk werd zeer terecht Pecoross' Mother and her Days in Japan door veel filmcritici als beste Japanse film van 2013 bestempeld.
KIDS RETURN: THE REUNION
Begin jaren '90 waren op het International Film Festival Rotterdam vaak films van Kitano Takeshi te zien. Eén van zijn meest bekende was Kids Return uit 1996 over twee schoolverlaters die een vriendschap sluiten, maar allebei een hele andere kant opgaan; de één wordt boxer, de ander een kleine gangster.
Nu is er dan het vervolg: Kids Return: The Reunion , waarin ze elkaar na tien jaar weer tegenkomen. Allebei hebben ze niet bereikt waat ze al die jaren naar hebben gestreefd. Kitano Takeshi weet op een ontroerende manier als het origineel je bij de twee mannen te betrekken. Ze falen in veel dingen, maar mooier is de energie die ze elkaar kunnen geven. Sentiment op zijn best.
WHY DON'T YOU PLAY IN HELL?
Hoe vaak zie je op het witte doek een filmclub die The Fuck Bombers heet? En bovendien winnaar is van de Midnight Madness People's Choice Award in Toronto ? Dat kan alleen maar de bizarre rollercoaster Why Don't You Play in Hell zijn.
Als een rijke maffiabaas zijn dochter in een film wil hebben, huurt hij de filmclub in. Maar die raakt vervolgens verstrikt in een oorlog tussen twee criminele bendes. Het resultaat? Een heerlijke ode aan Japanse genrefil
Voor kaartverkoop en meer informatie over Camera Japan, zie hun website: www.camerajapan.nl .
Delen met