IFFR 2010: At the End of Daybreak - recensie

Filmfestivals
woensdag, 30 december 2009 om 22:39
at the end of daybreak 1
Een Maleisische film-noir die inspeelt op de tradities uit het genre.
Genrefilm
Wie denkt dat ze in landen als Maleisië alleen maar arthouse films maken heeft het mis. Dit komt door het feit dat dit vaak het enige is wat we hier in Europa uit landen als Maleisië te zien krijgen. Filmmaker Yuhang Ho bewijst dat dit slechts een mythe is. Er worden wel degelijk genrefilms gemaakt in Maleisië en At The End of Daybreak is zo'n genrefilm. De film gaat over Tuck (Tien You Chui), een 24-jarige jongen met een alcoholistische moeder (Kara Hui). Hij ontmoet via internet de 15-jarige Ying (Meng Hui Ng) met wie hij een relatie begint. Het loopt echter uit de hand als de ouders van het meisje erachter komen dat de twee met elkaar naar bed gaan. Als gevolg proberen Ying's ouders Tuck en zijn moeder af te zetten omdat zij nog minderjarig is.
at the end of daybreak 1
Neo-noir
At The End of Daybreak is een neo-noir, een moderne variant van de film-noir, het genre waarin vlak naar de oorlog de meest duistere films uit de Hollywood filmgeschiedenis gemaakt werden. Het is het genre van de femme fatale die steeds de naïeve mannelijke antiheld weer weet te misleiden, met fatale gevolgen als resultaat. Zo is dit ook het geval in At The End Of Daybreak , ook al is Ying slechts 15 jaar en oogt ze zo onschuldig. Het stilistische zelfbewuste camerawerk waardoor we eerder toeschouwer dan sympathisant worden en het feit dat ons steeds weer duidelijk wordt gemaakt dat we naar een film zitten te kijken, getuigen van een echte neo-noir. Om deze redenen is At The End Of Daybreak eerder een hommage dan een klassieke noir en past de film goed in een rijtje van neo-noirs als The Last Seduction , Basic Instinct en Sin City .
Yuhang Ho
Filmmaker Yuhang Ho werd onlangs uitgekozen voor het Cinema Reloaded project van het Internationaal Film Festival Rotterdam. Bij dit project kunnen filmliefhebbers co-producent worden door een geldbedrag te doneren. Op deze wijze hoopt het project in 2011 genoeg geld in te hebben ingezameld om een film te maken. Het is niet moeilijk te begrijpen waarom Yuhang Ho uitgekozen is voor dit project. Hij is een virtuoze jonge filmmaker waarvan we zeker nog meer zullen horen in de toekomst. Op deze noir is dan ook weinig aan te merken, op het gegeven na dat Yuhang Ho niet weet hoe hij zijn film moet eindigen. Zo gaat de film te lang door nadat de spanningsboog al weg is. Wel levert de cast van de film overtuigend acteerwerk af, met name de rollen van de moeder en de jonge femme fatale blijven je na de film nog bij.
at the end daybreak 2
At The End of Daybreak is een amusante hommage aan de film-noir traditie. Filmmaker Yuhang Ho is op de hoogte van film-noir conventies en speelt hier duidelijk op in. Ondanks het feit dat we met een getalenteerde filmmaker te maken hebben, weet Yuhang Ho niet zo goed hoe hij de film moet eindigen. Door dit gegeven is At The End Of Daybreak een net niet helemaal geslaagde film, maar wel leuk om naar te kijken.
zaterdag 31 januari - 22.00 uur, Pathé 3
dinsdag 2 februari - 13.00 uur, Pathé 4
woensdag 3 februari - 13.00 uur, Lantaren 1