Wat doe je als kijker wanneer je voortdurend in het duister tast en de regisseur je nauwelijks herkenningspunten toereikt waardoor er van een duidelijk plot geen sprake is. Dan maak je je eigen verhaal. Jesper Ganslandt 's The Ape laat zich dan ook lastig uitleggen.
Een synopsis kan er dan ook moeilijk gegeven worden, omdat deze niet bestaat. Niet dat er geen verhaal in de film schuil gaat, integendeel. Maar het zijn meerdere verhalen, afhankelijk van de kijker. Een opsomming van gebeurtenissen fungeert als beschrijving. Stockholm, een man met als beroep rij-instructeur, paniek, angst, bloed en veel onduidelijkheid. Niet alleen de verloren grip op de situatie jagen de man op, ook de camera zit hem op huid. Je distantiëren van de hoofdpersoon gaat dan ook niet, waardoor je net als hem verkeert in een benarde en benauwde situatie. Van alle handelingen is onbekend of dit nu een juiste beslissingen zijn of dat hij beter het tegenovergestelde had kunnen doen.
Puntje
Acteur Olle Sarri speelt niet alleen een verwarde man, hij was ook tijdens de opnames in een constante roes van onwetendheid. Informatie over te spelen scènes werden hem mondjesmaat toegediend en tijdens de opnames zelf werden scènes ter plekke aangepast waardoor Olle net als de hoofdpersoon eigenlijk niks weet. Is het storend, het ontbreken van een duidelijk plot en een rode draad? Dat ligt geheel aan de kijker. Op mij werkte het hypnotiserend. Op het puntje van je stoel een gehele film lang zitten, het is niet aan iedereen besteed. Maar The Ape bezorgt niet alleen tijdens de film voor heerlijke beklemming, na afloop kun je je nog dagen lang je afvragen hoe het verhaal in elkaar steekt.
Acteur Olle Sarri speelt niet alleen een verwarde man, hij was ook tijdens de opnames in een constante roes van onwetendheid. Informatie over te spelen scènes werden hem mondjesmaat toegediend en tijdens de opnames zelf werden scènes ter plekke aangepast waardoor Olle net als de hoofdpersoon eigenlijk niks weet. Is het storend, het ontbreken van een duidelijk plot en een rode draad? Dat ligt geheel aan de kijker. Op mij werkte het hypnotiserend. Op het puntje van je stoel een gehele film lang zitten, het is niet aan iedereen besteed. Maar The Ape bezorgt niet alleen tijdens de film voor heerlijke beklemming, na afloop kun je je nog dagen lang je afvragen hoe het verhaal in elkaar steekt.
Conclusie
Je kunt veel van The Ape zeggen, tegelijkertijd kan ik er zelf eigenlijk maar weinig over zeggen. Iedere uitgebreide beschrijving zou een zeer subjectieve benadering zijn, en daar staat deze film juist niet voor. Het vergt wat concentratie en wat begrip. Een passieve kijker kan deze film dan ook het beste links laten liggen. Maar voor hen die op zoek zijn naar een film die het uiterste van de menselijke verbeeldingskracht vraagt, is The Ape een sterke aanrader. Geen duidelijk plot en nauwelijks sturing voor de kijker. Wat een verademing! Hoe beklemmend deze film ook is.
Je kunt veel van The Ape zeggen, tegelijkertijd kan ik er zelf eigenlijk maar weinig over zeggen. Iedere uitgebreide beschrijving zou een zeer subjectieve benadering zijn, en daar staat deze film juist niet voor. Het vergt wat concentratie en wat begrip. Een passieve kijker kan deze film dan ook het beste links laten liggen. Maar voor hen die op zoek zijn naar een film die het uiterste van de menselijke verbeeldingskracht vraagt, is The Ape een sterke aanrader. Geen duidelijk plot en nauwelijks sturing voor de kijker. Wat een verademing! Hoe beklemmend deze film ook is.
dinsdag 2 februari - 9.30 uur, Cinerama 1
Titel: | The Ape | |
Genre: | Drama | |
Regie: | Jesper Ganslandt | |
Cast: | Olle Sari, Francoise Joyce, Sean Pietrulewicz, e.a. | |
Première: | IFFR 2010 | |
Trailer: | - |