Intense Tiger-film van Koreaanse bodem met jonge topcast
Waar voorheen landen als Japan, China en Taiwan het filmfestival in Rotterdam nog wel eens wisten te domineren, is dit jaar die rol weggelegd voor Zuid-Korea. Behalve films van meesters als Lee Chang-Dong ( Poetry ) en Hong Sang-Soo ( Oki's Movie ) draaien er ook twee Koreaanse films van jonge filmmakers in de Tiger Awards competitie. Eén hiervan is Bleak Night . Eerder won deze film in het Zuid-Koreaanse Pusan (één van de belangrijkste filmfestivals van Azië en net als Rotterdam een festival met veel aandacht voor beginnende filmmakers) ook al een New Currents Award.
Bleak Night gaat over drie vrienden op een Koreaanse high school, waarvan er één, Ki-Tae, op een dag plotseling overlijdt. Als geen van de andere twee op de begrafenis aanwezig is, besluit Ki-Tae's vader op onderzoek uit te gaan. Geen van de jongens lijkt echter met hem te willen praten. Door terug te gaan in de tijd, aanschouwen we de complexe relatie tussen de drie jongens en hoe deze uiteen valt door de machtsstrijd en het fysieke geweld dat daarbij te pas komt.
Hoewel er veel films zijn gemaakt op high schools, zijn maar weinig van deze films psychologisch zo complex als Bleak Night . Yoon weigert makkelijke antwoorden te geven, zoals media wel vaak doen bij zelfmoord. Hij beschouwt zijn personages als complexe wezens en maakt ze daarmee geloofwaardiger dan ooit. Ook zit zijn camera letterlijk op de huid van de jonge hoofdrolspelers, die stuk voor stuk super acteerprestaties afleveren. Ongelooflijk voor acteurs op zo'n jonge leeftijd. De complexe structuur van Yoon, waarbij hij rustig in de tijd springt en geen overduidelijke flashbacks creëert, vraagt de volle aandacht van de kijker. Maar juist omdat hij vertrouwt op de intelligentie van de kijker, stoort dit niet en maakt het de film alleen maar geslaagder, omdat niets zo blijkt te zijn als het er in eerste instantie uitziet.
Als je bedenkt dat dit nog maar de afstudeerfilm van Yoon Sung-Hyun is, hoef je niet meer te twijfelen aan een nieuwe generatie filmmakers én acteurs die eraan komt in Korea. Als er meer filmmakers als Yoon van de Koreaanse filmscholen afstuderen, kunnen gevestigde namen als Lee Chang-Dong en Hong-Sang Soo zorgeloos het stokje overdragen aan een nieuwe generatie Koreaanse filmmakers. Zij zouden nog weleens de wereldcinema kunnen gaan domineren, zoals filmmakers uit Aziatische landen als Japan, Taiwan en China dat in het verleden deden.
Conclusie
Bleak Night is een voortreffelijke film over machtsstrijd, vriendschap en de dood, van een gepassioneerd jong filmmaker uit één van de meest belovende landen in de wereldcinema. Dat de Tiger competitie ook in 2011 weer sterk bezet is, is een feit, maar het zal toch moeilijk worden voor de jury om Bleak Night over het hoofd te zien voor één van de drie Tiger Awards, de belangrijkste prijs van het festival.
Bleak Night is een voortreffelijke film over machtsstrijd, vriendschap en de dood, van een gepassioneerd jong filmmaker uit één van de meest belovende landen in de wereldcinema. Dat de Tiger competitie ook in 2011 weer sterk bezet is, is een feit, maar het zal toch moeilijk worden voor de jury om Bleak Night over het hoofd te zien voor één van de drie Tiger Awards, de belangrijkste prijs van het festival.
Voorstellingen tijdens het IFFR 2011:
30 januari - 13:30, Pathé 4
31 januari - 22:30, Pathé 5
5 februari - 21:45, Pathé 4
31 januari - 22:30, Pathé 5
5 februari - 21:45, Pathé 4
Titel: | Bleak Night | |
Genre: | Drama | |
Regie: | Yoon Sung-Hyun | |
Cast: | Lee Je-Hoon, Seo Jun-Young, Park Jung-Min, Bae Je-Kee, Lee Cho-Hee | |
Première: | IFFR 2011 | |
Trailer: | Hier te zien |