IFFR 2011: Flying Fish - recensie

Filmfestivals
vrijdag, 04 februari 2011 om 16:51
igillena maluwo film still 1
Kijkje in het dagelijks leven van de bewoners van het noorden van Sri Lanka.
Vanwege de beperkte mogelijkheden in zijn thuisland studeerde regisseur Sanjeewa Pushpakumara aan een filmschool in Seoul. Flying Fish is zijn debuutfilm en dingt mee in de Tiger competitie. Bijzonder aan de film is dat deze zich in het door een burgeroorlog geteisterde noorden van Sri Lanka afspeelt. Ook al is de burgeroorlog officieel afgelopen, het blijft nog steeds een erg gevaarlkijke regio.
igillena maluwo film still 1
In de vorm van drie parallelle verhalen toont Puspakumara ons de waanzin en ellende waarin de bewoners moeten leven. Eén van die verhalen volgt een dorpsmeisje die een relatie begint met een soldaat. Als ze zwanger wordt en de soldaat haar verlaat, zint ze op wraak. Een ander verhaal volgt een oudere vrouw met acht kinderen die een relatie begint met een andere man Als haar oudste zoon erachter komt, wordt ook hij gedwongen tot een wanhoopsdaad. Het derde verhaal volgt een dertienjarig meisje dat op haar school de propaganda van de militairen moet aanhoren. Als ze zonder duidelijke reden geld eisen van haar vader en vervolgens terug blijven komen, slaat ze op de vlucht.
Flying Fish is op een klassieke manier gefilmd, met lange takes en plaatjes die je bijna overal kunt uitknippen en ophangen aan de muur. Het is een picturalistische filmstijl met een oogstrelende mise-en-scene die we in de hedendaagse cinema nauwelijks meer tegen komen, maar uitstekend de tragedies van de Sri Lankezen in beeld weet te brengen. Een gedurfde filmstijl, helemaal voor een debuutfilm met slechts een budget van nog geen 25.000 dollar. Er was geen geld voor een set, maar de op locatie gedraaide beelden van de ruïnes, dorpjes en landschappen maken die grotendeels overbodig. Terwijl de rustige beelden langzaam de uitbuiting van het volk in beeld brengen, eindigt de film met een huiveringwekkende climax.
igillena maluwo film still 2
Flying Fish is een ijzingwekkend debuut dat met veel lef is gemaakt. Niet alleen Pushpakumara's filmstijl is gedurfd, het feit dat hij een film heeft kunnen maken in het gevaarlijke noorden van Sri Lanka zegt veel over de noodzaak die hij voelde om de film te maken. En deze gedrevenheid heeft hem én ons het bijzondere Flying Fish opgeleverd.
Voorstellingen tijdens het IFFR 2011:
5 februari - 16:15, Pathé 6
Titel: Todos Tus Muertos