Imagine 2010: Exam - recensie

Filmfestivals
maandag, 26 april 2010 om 13:12
exam 2
Britse psychologische thriller over acht mensen in één kamer.
Sartriaans
Acht mensen in één kamer met hetzelfde doel. Het is het soort psychologische thriller die we wel vaker voorbij hebben zien komen in de afgelopen jaren. Denk aan films als Cube en zijn vele vervolgen waarin een dergelijk concept altijd tot psychologische oorlogvoering leidde. De Franse schrijver en filosoof Sartre (aan wie in de film nog even wordt gerefereerd) zei het al in zijn beroemde toneelstuk Huis Clos; de hel, dat zijn de anderen. Ook in het geval van Exam ligt de oorsprong duidelijk bij het Franse toneelstuk, hoewel regisseur Hazeldine nog wat extra elementen erbij bedenkt om de spanning nog wat op te voeren. Zo geeft hij de karakters verschillende huidskleuren, stelt hij een klok in en geeft hij de personages hetzelfde doel, namelijk onderdeel van het bedrijf worden waarvoor de acht kandidaten allemaal zijn gekomen, er blijkt echter maar plaats voor één persoon.
exam 1
Niets nieuws
Het is niet zo vreemd dat Hazeldine ervoor kiest een reden te bedenken waarom de acht kandidaten samen opgesloten zitten en het een soort spelletje wordt. Maar het sterke punt aan een film als Cube was juist dat de makers het daar open lieten. Een samenzwering van machtige rijkelui die een spelletje met de kandidaten spelen of andere slecht bedachte motieven; het maakt de film er niet bepaald geloofwaardiger op. Een simpeler reden voor de sollicitatie als een buitengewoon hoog salaris was een stuk geloofwaardiger geweest. Ook de twists in de film voelen vaak erg geforceerd aan, met flauw gebruik van flashbacks en andere kunstgrepen. Het acteerwerk is ook weinig memorabel, vanwege vooral een gebrek aan charisma bij de acteurs, die een grote naam of bekend gezicht misschien wel had kunnen brengen. Het enige waarmee je Hazeldine nog zou kunnen complimenteren, is dat hij nog enigszins spanning in zijn film weet te houden terwijl hij slechts een enkele locatie gebruikt, maar dit is niet genoeg om de film het niveau van een gemiddelde b-film te doen overstijgen.
exam 2
is een matige film die weinig nieuws toevoegt aan het genre. Het is een herhaling van eerdere films als met een slecht scenario en weinig charismatische acteurs, waardoor je beter een goede, eerder gemaakte film uit het genre kunt kijken, want weet niets nieuws te bieden.
gelester
gelester
grijsster