Imagine 2010: No Smoking - recensie

Filmfestivals
vrijdag, 16 april 2010 om 14:21
no smoking 2
Bollywood goes David Lynch!
Bij een Bollywoodfilm denkt men al snel aan lang uitgesponnen, grootse en complex gechoreografeerde dans scènes en über-melancholische romances. Dit alles natuurlijk onder begeleiding van oriëntaalse klanken die je meteen in Indiaase sfeer brengen. Anurag Kashyap bewijst met zijn No Smoking dat Bollywood wel meer te bieden heeft dan enkel twee uur durende soap-afleveringen.
no smoking 1
Verrassend Bollywood
K is aan nicotine verslaafd. Zijn vrouw Anjali en zijn beste vriend Abaas doen er alles aan om hem te laten stoppen, maar niets helpt. Op een dag is Anjali het zat en verlaat ze K. Nu moet hij wel stoppen, want hij wil haar terug. Hij ontmoet Baba Bangali, een mysterieuze man, die een ontwenningskliniek runt voor allerlei soorten verslavingen. Hij zweert bij zijn ontwenningsmethodes, want alleen als je precies doet wat hij zegt, kun je van je verslaving afkomen. K sluit met hem een wurgcontract af. Al snel realiseert K zich wat het contract allemaal inhoudt en probeert hij er uit alle macht onderuit te komen.
Het is al snel duidelijk dat Kashyap het rookverbod hier op een satirische wijze op de hak neemt. De openingsscène brengt je prompt in een sfeer van absurdisme dat fantasie moeilijk van werkelijkheid doet onderscheiden. Een Lynchiaans tintje dat je van tevoren nooit zou linken aan Bollywood. Zo worden wij westerlingen toch met onze neus op het feit gedrukt dat in het verre oosten tussen het gros van cinema-onwaardige films zich ook regisseurs bevinden die meer uit dit medium willen halen.
Vervelend script
Is No Smoking ook goed? Ja en nee. Het siert Kashyap dat hij zijn film wil voorzien van een surrealistisch tintje en audiovisueel leuke vondsten in huis heeft, maar de vertelstructuur verliest zich na een dik uur in onnodige complexiteit en extreme langdradigheid. De opbouw doet gissen, en mede door de visueel aantrekkelijke presentatie hunkert de kijker naar meer, maar scriptgewijs gaat No Smoking op een gegeven moment toch echt de fout in door de parallellen tussen droom en werkelijkheid elkaar in rap tempo af te wisselen, waardoor de film gewoon gaat vervelen.
no smoking 4
Anurag Kashyap heeft het talent in huis, dat mag met volle overtuiging gezegd worden. De manier waarop hij het rookverbod onder de aandacht wil brengen is een originele en audiovisueel steekt No Smoking prima in elkaar. Het onnodig gecompliceerde script gooit echter roet in het eten en doet de kijker na een dik uur uit verveling veelvuldig op de klok kijken uit. Bijzonder jammer, maar No Smoking zal zeker niet de slechtste titel op het Imagine-festival worden.
zondag 18 april - 11.50 uur, Kriterion 1 dinsdag 20 april - 17.50 uur, Kriterion 3
gelester
gelester