Veelbelovend debuut van Australisch regisseur Paul China wisselt in kwaliteit.
Het Imagine Filmfestival biedt elk jaar de kans om nieuwe regisseurs te ontdekken die in de toekomst wellicht meer van zich gaan laten zien. Zo debuteert de Australische regisseur Paul China met de thrillerCrawl, een film die geproduceerd is door zijn broer en waarvan hijzelf de regie verzorgde en het script van schreef. De grote vraag is natuurlijk: moet deze jonge regisseur een grote zak geld krijgen om meer films te maken of kunnen we hem gelijk al afschrijven?
Afrekening
In een klein stadje in niemandsland arriveert een mysterieuze Kroaat, gekleed als een ouderwetse cowboy. Van zijn koele maar verveelde blik is een zekere dreiging af te lezen en al gauw wordt er een schot gelost, met als gevolg één slachtoffer, onderdeel van een afrekening. Nog geen idee dat hij dit stadje nog lang niet zal verlaten, besluit de Kroaat zijn beloning op te eisen. Als hij uiteindelijk wil vertrekken gaat het mis en volgt er een kettingreactie van bloed en geweld.
Openingsshot
Als de film start is het niet meteen duidelijk dat dit een low budget-film is van een beginnend regisseur.Crawl opent sterk en gooit ons, zoals in een western, meteen in het diepe. Met een mooi openingsshot maken we kennis met de mysterieuze Kroaat (George Shevtsov) en door de bombastische muziek wordt de toon gezet alsof er iets aan zit te komen. Het eerste schot dat gelost wordt, voelt dan ook aan als het startsein van een race. Na de openingsscène is het echter even bijstellen. Kregen we net een bijzonder gestileerde scène voor ogen, de volgende scène heeft meer weg van een ietwat goedkope soapserie. Waar de film opende met mooie camerabewegingen en spannende shots, zien we nu wat simpelere shots met karige belichting. Vervolgens wisselt het de hele film wat af qua kwaliteit en dat is soms even wennen.
Low-budget
Het is hierdoor duidelijk dat dit een low budget-film betreft, maar des te knapper is het dat regisseur Paul China met zo’n laag budget ook bijzonder mooie scènes heeft weten te draaien. Niet alleen het camerawerk draagt hier aan bij, maar ook de mooie locaties en het puike acteerwerk van George Shevtsov, Georgina Haig en Paul Holmes. De plot zelf heeft uiteindelijk niet heel veel om handen, maar de dialogen in de film zijn scherp geschreven en bij vlagen erg geestig. Uiteindelijk is het vooral bewonderenswaardig te noemen wat Paul China met zijn eerste film heeft weten te bereiken, want alhoewel sommige scènes wat steekjes laten vallen qua productie, is dit vooral te wijten aan het lage budget. Afgezien hiervan bevat de film interessante personages, zeer spannende scènes, mooi camerawerk en, voor wie wat zwarte komedie kan waarderen, geestige dialogen.
Conclusie
Het debuut van Australisch regisseur Paul China wisselt in kwaliteit, maar het is niet moeilijk om de potentie van deze regisseur te zien. MetCrawl heeft hij een bijzonder spannende film gemaakt, met goed acteerwerk en interessante personages. Dat niet elke scène even sterk eruit ziet, is vooral te wijten aan het lage budget. Het zou daarom zonde zijn om deze film voorbij te laten gaan, want voor het overgrote deel werkt de film heel erg goed. Hopelijk krijgt Paul China de kans om nog veel meer van zich te laten zien.