NFF 2010: Bardsongs - recensie

Filmfestivals
maandag, 27 september 2010 om 16:40
bardsongs 1
Drieluik van volksverhalen uit India en Mali.
Road movies
Bardsongs is een drieluik van korte road movies uit Azië en Afrika die muzikaal begeleid worden door muzikanten uit de betreffende landen. In die liederen klinkt het verhaal dat ons dan ook in de beelden getoond wordt. Oorspronkelijk had regisseur Francken het idee om vijf volksverhalen van de vijf grootste wereldreligies te gebruiken. Het werd uiteindelijk door financiële beperkingen slechts een Boeddhistisch, een Islamitisch en een Hindoeïstisch verhaal, waar eigenlijk ook nog een Joods en Christelijk verhaal bij had gemoeten. Toch is ook met drie verhalen de boodschap van Francken wel duidelijk; hoeveel we ook van elkaar verschillen, eigenlijk zijn we niet zó verschillend van elkaar, wat in dit geval getoond wordt met de simpele verhalen die in wezen hetzelfde vertellen.
bardsongs 3
Mooie plaatjes
De landschappen van India en de moskeeën van Mali zijn prachtig om te aanschouwen, maar leveren vaak niet meer op dan mooie plaatjes. Met name in de eerste twee verhalen is Francken zoekende, en voegen zijn beelden weinig toe aan de verhalen. Ook de karakters zijn erg stereotiep en de acteurs weinig overtuigend in hun simpele opdrachten. Toch weet de mooie muziek van Bardsongs een hoop te verbloemen. Het zijn namelijk de muzikale sequenties die het meest overtuigen; zo sterk dat je je af vraagt of Francken hier niet meer mee had kunnen doen. De aanpak van Francken overstijgt met deze werkwijze namelijk nauwelijks het niveau van een muziekclip en laat daardoor weinig over aan de verbeelding van de kijker. Het maakt Bardsongs tot een niet helemaal geslaagde film, zelfs met zijn komische derde deel dat een nog simpeler verhaal heeft, maar als enige een echte roadmovie is, waar Francken duidelijk naar op zoek was met zijn film.
Bard Songs is een reis die als film weinig overtuigt, maar als een aardige introductie tot muziek uit Mali en India kan functioneren. De beelden en landschappen zijn schitterend om te zien, maar voegen weinig toe aan de muziek. Door Francken's werkwijze blijft er weinig over voor de verbeelding van de kijker, wat erg jammer is, gezien de potentie van de film. Wellicht als Francken zich volgende keer slechts op een enkel verhaal concentreert en hij meer tijd en geld heeft om het uit verder te werken, dat dit dan een betere film oplevert.
gelester
gelester
halfster