Documentairemaker Roy Dames volgt jarenlang een groep bevriende Amsterdammers. Het zijn vrije jongens: sjacheraars die steevast in vage handeltjes zitten.
"Wij hebben twee donkere grotten. Een filmgedeelte. Een SM gedeelte. De meisjes hebben een prijskaartje om hun nek van een tientje tot een maximaal van vijftig gulden, dat legt eran wat de klant allemaal van het meisje wil. Je betaalt als je binnen komt vijftig gulden entree, de drankjes zijn vijf gulden per stuk, handdoekjes zijn van het huis, hapjes, stukjes Hema worst deel ik in de rondte, sips en pinda's staan d'r op de bar, en schalen vers fruit. Dat hebben wij'. De parenclub van Herman is een groot succes, en hij doet in de tekst hierboven dan ook graag een stukje PR voor zijn zaak wanneer een nieuwsgierige klant hem opbelt. Even later zegt Herman, terwijl een dikke joint behendig aan zijn mond bungelt: "als twintig procent van de bellers komt, heb ik een wereldzaak".
Informatica, inlichtingen, oplichtingen
In de documentaire Foute vrienden volgt Roy Dames, Dikke Bobbie, Rooie Jos, Jantje van Amsterdam, en Herman, die, zoals hij zegt, "nooit geen crimineel is geweest van oude vrouwtjes, en tassies afpakken". In 1986 komt Dames in Amsterdam Oost wonen. In de cafés in de buurt ontmoet hij de bloedgabbers, en besluit ze vanaf 1994 met een camera te volgen voor een periode van 15 jaar. Rooie Jos is altijd bezig met zijn gitaar die zijn vijftien minuten of fame in het TROS-programma Op volle Toeren zag. "En ik zei: 'hey pop', spring maar achterop'. Mijn nieuwe motor gaat lekker hard". Rooie Jos zit 'in de fraude en vrouwen', en is bezig met 'informatica, inlichtingen, oplichtingen en diverse, aanverwante artikelen'. Dikke Bobbie had, toen Dames begon met filmen, net een jaar gezeten. Hij zat in het vervalsen van cheques. Maar nu is het klaar. "Uit is uit, op is op". Jantje is tenslotte geen echte crimineel, maar iemand van een koevoet: "maar je moet niet fukken met me, niet met me zeiken want dan moet ik je slaan".
In de documentaire Foute vrienden volgt Roy Dames, Dikke Bobbie, Rooie Jos, Jantje van Amsterdam, en Herman, die, zoals hij zegt, "nooit geen crimineel is geweest van oude vrouwtjes, en tassies afpakken". In 1986 komt Dames in Amsterdam Oost wonen. In de cafés in de buurt ontmoet hij de bloedgabbers, en besluit ze vanaf 1994 met een camera te volgen voor een periode van 15 jaar. Rooie Jos is altijd bezig met zijn gitaar die zijn vijftien minuten of fame in het TROS-programma Op volle Toeren zag. "En ik zei: 'hey pop', spring maar achterop'. Mijn nieuwe motor gaat lekker hard". Rooie Jos zit 'in de fraude en vrouwen', en is bezig met 'informatica, inlichtingen, oplichtingen en diverse, aanverwante artikelen'. Dikke Bobbie had, toen Dames begon met filmen, net een jaar gezeten. Hij zat in het vervalsen van cheques. Maar nu is het klaar. "Uit is uit, op is op". Jantje is tenslotte geen echte crimineel, maar iemand van een koevoet: "maar je moet niet fukken met me, niet met me zeiken want dan moet ik je slaan".
Foute Vrienden toont een fascinatie voor vier personen die langzaamaan omslaat in een vriendschap. Hiermee problematiseert de maker onbewust zijn rol als objectief medium. Wanneer Jos slapende honden wakker maakt, vraagt hij Dames om geld. Fascinatie slaat hier om in afhankelijkheid, tevens stelt Dames de legitieme vraag: "Je hebt toch andere vrienden? Ik bedoel, het is 600 gulden... dan weer zus". Het wordt steeds moeilijker voor Dames om de afstand als filmmaker te bewaren, en hiermee is Foute Vrienden als onderzoeksobject vooral ook een les in ethiek.
Conclusie
Foute vrienden is een interessant onderzoeksobject, waarin, naast een viertal geweldige manipulators, vooral de rol van de maker aan discussie onderhevig kan zijn. Aan de andere kant vormt het wederzijds respect tussen beide partijen juist weer de basis voor een authentiek document, waarin Dames de vrienden tot op het bot ontvelt.
Foute vrienden is een interessant onderzoeksobject, waarin, naast een viertal geweldige manipulators, vooral de rol van de maker aan discussie onderhevig kan zijn. Aan de andere kant vormt het wederzijds respect tussen beide partijen juist weer de basis voor een authentiek document, waarin Dames de vrienden tot op het bot ontvelt.
Voorstellingen tijdens het Nederlands Filmfestival:
28 september - 22.15 uur, Louis Hartlooper Complex 3
Titel: | Foute Vrienden | |
Genre: | Documentaire | |
Regie: | Roy Dames | |
Cast: | Dikke Bobbie, Rooie Jos, Herman, e.a. | |
Première: | NFF 2010 | |
Trailer: | - |