Een jaar geleden vertelde de jonge filmmaker Aaron Rookus waarom hij bezig was met zijn nog te maken film Woensdagen. Hoe misplaatst hij de berichtgeving van de media vond omtrent zedenmisdrijven tegen kinderen. Veel aandacht gaat daarbij uit naar de daders en veel te weinig naar de slachtoffertjes. Met Cinecrowd.nl probeerde hij zijn film te financieren, een website die elke willekeurige bezoeker in staat stelt enkele filmprojecten zelf financieel mee te helpen. Dat lukte, en een jaar later is Woensdagen te bewonderen geweest op het internet en enkele festivals, zelfs met het succes van enkele awards. Een goede gelegenheid om Aaron Rookus weer eens te gaan spreken.
Ik wil het gevoel hebben dat ik iets nuttigs doe
Spannend, vind Aaron het. "Nee, niet dit," doelend op het interview. "Het zijn de reacties op de film, maar het gaat wel goed. Ik ben er blij mee!". Reden heeft ie. De prijzen hebben zijn budget voor zijn volgende film alvast veel groter gemaakt dan die vanWoensdagenwas. Voor zijn VERS Award ontving hij namelijk maar liefst €10.000,- om de camera's te bekostigen en nog eens €2.000,- kon daarbij worden opgeteld toen hij de Dutch Competition won op het Go Short Festival te Nijmegen.
Toch is het prijzengeld niet het belangrijkste voor Aaron. Om door te blijven gaan met filmmaken is een goed CV van groot belang: "Als je meer films wil maken moet je opvallen en dus prijzen winnen. Er worden ontzettend veel films gemaakt dus je moet bijna wel prijzen winnen om een basis te creëren dat mensen je het gunnen. Je film komt zo ook weer op andere festivals zodat nog meer mensen het zien en daar is het natuurlijk allemaal om te doen". Het belangrijkste is echter niet bekendheid, maar de boost in motivatie: "Ik wil het gevoel hebben dat ik iets nuttigs doe".
Kris is een stil jongetje
In de film krijgt de 8 jarige Kris die met de 35 jarige Willem elke woensdag gaat zwemmen een schokkend voorstel van hem als hij Kris in de kleedkamer aan het afdrogen is. Om de aandacht volledig vast te leggen op het kind en hoe zoiets voor een 8 jarige is zit Aaron met de camera altijd dicht op de huid van Kris.
Zelfs het geluid is de pure beleving van Kris. Stemmen van andere mensen draaien weg, omgevingsgeluiden komen terug als in een droomwereld. Aaron: "Het is een stil jongetje, iemand die moeilijk contact maakt en leeft in zijn eigen droomwereld. Daarom is de geluidsmix heel dynamisch en komt pas echt goed naar voren in een bioscoop." De film is echter ook op het internet uitgebracht waardoor veel kijkers de film door de koptelefoon of computerspeakers moesten laten gaan: "Tijdens de mix rees dan ook de vraag op of we het zouden mixen zoals we wilden of dat we iets minder dynamisch gingen zodat het voor elk medium geschikt zou zijn. Uiteindelijk kozen we toch voor de dynamische mix. Door deze keuze komt de subtiliteit in de bioscoop uitstekend naar voren. thuis op de computer moet het geluid wat harder."
Geen therapeutische bezigheden
Woensdagenis gemaakt vanuit een persoonlijke ervaring van Aaron. Ook hij heeft dus doorgemaakt wat Kris in de film voor z'n kiezen krijgt. Op de vraag of de film deels bijdroeg aan de verwerking van deze ervaring reageert hij stellig: "Nee helemaal niet! Ik gebruik dat niet als therapie of zo. Het is meer dat ik me stoor aan de berichtgeving daaromtrend. Als filmmaker kun je daar iets mee doen en dat is interessant. Hoe je dat in beeld gaat brengen en op welke manieren kun je zo'n lastig verhaal op een integere manier in beeld brengen. Nee, het is absoluut geen therapie."
"Maar natuurlijk leg je iets van jezelf in de film," vervolgt Aaron. "Echter, dat doe ik eigenlijk voor alles wat ik maak. Het gaat erom dat een film een bepaalde spanningsboog heeft, dat het gedramatiseerd is. Het gevoel wat Kris heeft in de film, dat is wel precies het gevoel wat ik ook had. Dat is het belangrijkste, de kern."
De geldstroom van Cinecrowd
De film is tot stand gekomen door gebruik van Cinecrowd, een platform waar filmmakers het Nederlandse publiek om geld kunnen vragen. Iedereen kan zich aanmelden om bedragen te storten voor de films die daar werden aangeboden. "Om van Cinecrowd gebruik te maken is er wel een selectiecomissie die naar je achtergrond kijkt en besluit of je verhaal wel interessant genoeg is. Daarnaast moeten ze het gevoel hebben dat je moeite wil en kunt doen, want je moet er echt heel veel tijd in steken wil het van de grond komen".
Wanneer je geselecteerd bent om je project via Cinecrowd te promoten is het wachten op de bedragen die binnenkomen begonnen. Cinecrowd geeft je hiervoor 60 dagen: "In het begin heb je wat snelle bedragen door bedrijven die mee willen sponsoren. Daarna heb je de ronde van vrienden en familie, waarna de geldstroom leek te stoppen. Gelukkig kwam de sponsor Amsterdam die €2.000,- sponsorde. De laatste €1.500,- ging vervolgens wel goed. Je facebookt eens wat en dan zijn de mensen wel enthousiast te maken om het laatste gat te dichten."
Een vervolgfilm
Aaron heeft al plannen voor een vervolgfilm opWoensdagen. Een film die zal verhalen over wederom Kris, maar dan 10 jaar ouder. "Het gaat niet direct over de gevolgen, maar over wat hem op dat moment bezighoudt; een seksuele relatie. De thematiek van de film is het vertrouwen wat je moet hebben in een seksuele relatie en wat er dus beschadigd is als je zo'n geschiedenis hebt." De film zalConstructieheten en moet ergens volgend jaar uitkomen.
Eigen stichting, grotere sponsoren
Door de prijzen dieWoensdagenheeft binnengesleept is het budget voorConstructiealvast veel groter. Het project is echter groter danWoensdagenmet meer acteurs en een langere speelduur waardoor het toch nodig is het budget aan te vullen. Dit zal echter niet meer via Cinecrowd gebeuren: "De 60 dagen die Cinecrowd geeft zijn te kort. We willen eigenlijk het hele festivaljaar wat we hebben gebruiken om het geld binnen te halen. Vandaar dat wij een eigen stichting hebben opgezet om dat te doen. We hopen nu dat we grotere bedrijven kunnen aantrekken, doordat we ook wat concreets kunnen laten zien. Bedrijven moeten daardoor vertrouwen hebben in ons project zelf en geen commercieel belang hebben. Het is een maatschappelijk onderwerp dus hoop ik dat ze maatschappelijk betrokken willen zijn en ons willen helpen."
Voor de 'gewone consument' is het ook mogelijk de vervolgfilm te steunen. "Mensen kunnen sponsoren door naar de website van Woensdagen te gaan en de film te kijken. Dat kost slechts €0,79. Ook grotere bedragen zijn welkom en men krijgt daar natuurlijk ook meer voor terug, zoals vrijkaartjes voor de première of een dvd. Alle opbrengsten gaan naar de productie vanConstructie. Doneren tevens via de website.