Vandaag is de DVDrelease van 'A’DAM – EVA Seizoen 3'. De serie gaat over het leven in de stad en hoe iedereen eigenlijk met elkaar verbonden is. Melissa Blad van MovieScene sprak met de regisseur Norbert ter Hall.
Had u verwacht dat de serie zo’n groot succes zou worden?
Je weet nooit of een serie een succes wordt, maar dat hoopten we wel. We hebben ons best gedaan om er iets moois en bijzonders van te maken in de hoop dat dat door het publiek wordt opgemerkt. Met A’dam en E.V.A is dat zeker gelukt.
Klopt het dat de serie ook een prijs heeft gewonnen?
We hebben best een aantal prijzen gewonnen, o.a. voor het scenario, voor de regie, in het buitenland als beste buitenlandse serie, als beste serie en we zijn genomineerd voor een gouden kalf. Op heel veel fronten hebben we er prijzen mee gewonnen.
Waarom heeft u voor de stad Amsterdam als centerpunt van de serie gekozen?
Deze serie gaat heel erg over het leven in de stad. Het gaat erover hoe anonimiteit en intimiteit heel dicht bij elkaar liggen en dat je soms heel intieme gesprekken hebt met mensen die je niet kent, maar voor je buren anoniem kan zijn. Over dit contrast wilden we iets vertellen en dit ziet je goed terug in de stad. In een dorp kent iedereen elkaar. Het bijzondere aan een stad is die mix van anonimiteit en intimiteit. Het was voor ons belangrijk dat de serie zich af zou spelen in een stad want daar gingen de verhalen over. Amsterdam als hoofdstad is daar dan het sprekendste symbool voor, maar het had ook een andere grote stad kunnen zijn. Het is geen serie over Amsterdam, het is een serie over het leven in de stad.
Interviewster Melissa Blad met Norbert ter Hall
In de serie komen heel veel verschillende karakters voor. Wat heeft u geïnspireerd tot het schrijven van deze verschillende karakters?
Voor Robert Alberdingk Thijm, die het scenario schrijft en tevens mijn man is, zijn onze eigen levens, onze vrienden en de mensen om ons heen een onuitputtelijke bron van inspiratie. In die zin is de serie heel autobiografisch. Veel bijverhalen die te zien zijn in de serie zijn te herleiden tot iets dat we zelf hebben gehoord of meegemaakt, maar hebben we wel zo verpakt dat ze anders zijn. Een ander belangrijk punt is dat de verhalen thematisch bij elkaar moeten passen. Elke aflevering heeft een overkoepelend thema en we zijn op zoek naar verhalen die binnen dat thema bij elkaar passen. Het thema is dus ook een belangrijk inspiratiepunt voor de karakters.
De verhalen in de serie zijn vooral verhalen over normale, alledaagse mensen, waarom koos u juist voor deze karakters?
Omdat deze “gewone” mensen de stad maken. We wilden laten zien dat de levens van alle mensen in de stad gemerkt of ongemerkt met elkaar verbonden zijn. De stad is eigenlijk een organisme waarin iedereen van belang is. Dat wilden we laten zien. Je noemt deze mensen gewone mensen, maar eigenlijk is elk mens bijzonder, als je er maar op inzoomt. Dat is wat we letterlijk doen in de serie. Ik denk dat je van iedereen in de stad een mooi verhaal zou kunnen maken.
Waar kwam de inspiratie voor het maken van deze serie vandaan?
We wilden laten zien hoe al die levens van al die verschillende mensen samen de stad maken.
Om dat te laten zien hebben we de serie gemaakt zoals die is. In de serie werkt Adam voor de gemeente en begraaft hij mensen van gemeentewegen. Iemand begraven is het intiemste wat je kan doen. Hij begraaft mensen die hij niet kent. De overledenen zijn mensen die anoniem gestorven zijn. Het zijn anonieme mensen waarmee je iets intiems beleeft. Het werk van Adam symboliseert het
idee van de serie.
We hebben Adam en Eva in deze serie, wat staat voor Amsterdam En Vele Anderen, maar is er ook nog een Bijbelse connectie met deze titel?
Nee, het staat echt voor Amsterdam En Vele Anderen. Eerste heette de serie alleen “Amsterdam”, maar dat dekte het verhaal van de serie niet goed genoeg. Door “En Vele Anderen” erachter te zetten dekte de titel het verhaal van de serie. Vervolgens ontstond het idee om de hoofdpersonen Adam en Eva te noemen, zodat zij met zijn tweeën symbool staan voor de titel. In de eerste aflevering, als ze elkaar voor het eerst ontmoeten, zegt Eva wel tegen Adam: “Heet je echt Adam? Ik heet Eva”, waarop Adam antwoord: “Nou dan moet dit het paradijs wel zijn.” We maken er wel een grap van, maar de titel staat voor Amsterdam En Vele Anderen.
Het themanummer wordt in elke aflevering door een andere artiest uitgevoerd, zit daar een bedoeling achter?
We vonden het mooi om de serie te eindigen met hetzelfde nummer. We wilden met dit nummer een verbinding maken. Per aflevering zijn er zoveel dingen anders, daarom is het fijn om het nummer hetzelfde te houden. We vonden het mooi om met het nummer wel de verschillen uit te werken. We zingen allemaal hetzelfde nummer, maar allemaal op onze eigen manier. Daarom hebben we gekozen voor verschillende artiesten die het nummer uitvoeren. Vervolgens kijken we welke artiest bij welke aflevering past. We willen met het themanummer laten zien dat we aan de ene kant de verschillen vieren en aan de andere kant het gemeenschappelijke, namelijk hetzelfde nummer. In die zin proberen we het idee van de serie ook daar vorm te geven.
De serie is een drieluik, was dat vanaf het begin af aan al vastgesteld?
Het was ooit bedacht als eenmalige serie, maar tijdens het maken van het eerste seizoen wilden we graag door met de serie. We hebben het einde van het eerste seizoen zo gemaakt dat er wel een vervolg moest komen. Het was geen cliffhanger, maar meer een gevoel dat het verhaal niet afgelopen was. Toen we het tweede seizoen aan het maken waren ontdekten we dat het mooi zou zijn als de serie een drieluik zou worden. Dan konden we een mooi afgerond verhaal maken. In het eerste seizoen is het overkoepelende thema kennismaken. Kennismaken met de stad en met elkaar. Het tweede seizoen gaat over het opbouwen van een netwerk. Adam en Eva worden een gezin, hun netwerk wordt steviger. In seizoen 3 gaat het over het delen van dat netwerk, maar ook het delen van geluk en liefde. Het zoeken, het hebben en het delen is in drie stappen het verhaal geworden. Dat ontstond tijdens het schrijven van het tweede seizoen. Dat betekent ook dat we met het derde seizoen het verhaal van Adam en Eva verteld hebben.
Wat maakt seizoen drie anders, vergeleken met de vorige edities?
Naar mijn mening is seizoen drie het best gelukte seizoen. Seizoen 3 is ook ons emotioneelste seizoen, zeker de laatste drie afleveringen. In het derde seizoen gaat het uiteraard weer over Adam en Eva en zijn er weer allerlei bijverhalen, maar de manier waarop we de verhalen vertellen en de impact daarvan, daarin zijn we steeds beter geworden.
Dus wil je (nog een keer) genieten van het laatste seizoen van 'A’DAM – EVA Seizoen 3' De DVD is nu verkrijgbaar.