Interview Peter Vlemmix - regisseur van Bluf

Interviews
door Admin
donderdag, 10 maart 2011 om 8:00
bluf jimmy paolo
MovieSense sprak regisseur Peter Vlemmix over zijn film Bluf .
Bluf is een feelgood komedie over nerds die een pokertoernooi organiseren in Oirschot. De film wordt direct op dvd uitgebracht. De MovieSense-recensie is hier te lezen .
Ja, dat is echt bizar. Ik heb dit alweer bijna vijf jaar geleden geschreven. Toen waren de nog zeg maar de Non-born Kids. Toen ik het verhaal schreef, had ik er natuurlijk nog totaal geen idee van. Het heeft lang geduurd voordat we hem af hadden en nu zegt echt iedereen: goh, de . Er is zelfs een recensie geschreven waarin ze zeiden dat we overduidelijk de proberen na te doen. Alsof je in drie weken een film kunt maken! Maar het is zelfs nog gekker. Ik had in eerste instantie in het script als dorpje Sint Michielsgestel staan, wat gemeente Maaskantje is. Dan had ik wel echt het gevoel gehad dat er hogere machten mee te maken hadden. Je kan nu niet bepaald zeggen dat het voor ons ook een ontzettend voordeel is dat de zo'n succes is.
bluf poster
Nee, het zal eerder tegen je werken.
Dat denk ik ook. Die jongens hebben met een heel leuk idee een grote film gemaakt die heel erg leuk is. Ja, het is iets anders dan dit, maar wel een vergelijkbaar verhaal. Maar goed, het zij zo.
Hoe spannend was het om een film te maken met een dergelijk klein budget? Hoeveel problemen levert dat op?
Ik heb de film gemaakt zonder budget. Acteurs en crew werden niet betaald. We hebben echt alleen maar camera's geronseld, sponsors proberen te regelen voor zaken als vervoer en locaties. Oirschot heeft ook heel erg meegeholpen. Het is uiteindelijk echt een gevecht. Je gaat een avontuur aan om het rond te krijgen. Zo hadden we op 10 juni de eerste draaidag, maar letterlijk tien dagen vantevoren hadden we de hoofdrollen nog niet rond, omdat acteurs afbelden en zeiden: "Ja sorry jongens, maar ik moet ook mijn huur betalen en dus ga ik een betaalde klus doen". Johnny de Mol zou Jimmy spelen, maar dat ging niet door. Tien dagen voor het draaien zaten we met drie niet ingevulde hoofdrollen!
Dat is wel even stress, neem ik aan?
Ja, dat is echt zo'n moment dat je even denkt: "Wat nu?" Toen zijn we als een aap gaan bellen en hebben we het uiteindelijk nog voor elkaar gekregen om Jasper Boeke, Patrick Stoof en Diede Zillinger (de uiteindelijke hoofdrolspelers) te enthousiasmeren. Dat was dus echt letterlijk op draaidag één elkaar voor het eerst zien. Er was zo ook weinig repeteren bij. Of een geluidsman die er op dag één is en op dag twee niet verschijnt, daarna hetzelfde met geluidsman twee en geluidsman drie. Daar heb je dan allemaal mee te maken.
Geeft dat geen problemen wat betreft kwaliteitscontrole? De één is tenslotte anders dan de ander. Vooral bij een cameraman kan ik me bijvoorbeeld wel voorstellen die toch een eigen stijl van filmen zal hebben.
Natuurlijk geeft dat problemen! Gelukkig was de cameraman heel betrokken en betrouwbaar, dus die is er all-the-way bij geweest. Maar bij andere afdelingen zag je die problemen vaker. Op een draaidag hadden we bijvoorbeeld dertien shots, maar kon uiteindelijk de apparatuur niet komen, omdat we het niet konden betalen. Pas veel later op die dag hadden we dan een camera en konden we uiteindelijk maar drie shots draaien Dat is niet bevorderlijk voor een film. Ik moet wel zeggen dat ik er uiteindelijk heel trots op ben dat we het wel mooi voor elkaar hebben gekregen.
bluf hanna verboom
Hadden acteurs als Johnny de Mol en Hanna Verboom er problemen mee dat er geen budget was?
Iedereen die het script las, had vrij snel sympathie voor het idee. Niet iedereen kon alleen uiteindelijk. Johnny was de eerste acteur die zei: "Ik doe mee". Omdat hij Wie is de Mol moest doen, gaven we hem een kleinere rol. Maar ook Hanna Verboom had er geen problemen mee. De opnames waren een dag of tien aan de gang en toen stond het dus wel aardig.
Dan krijgen ze ook wel wat meer het idee dat het echt een project is dat kans van slagen heeft.
Ja, anders hadden ze denk ik ook niet meegedaan. Die mensen gaan hun naam niet verbinden aan een project dat geen kans van slagen heeft. Ik denk wel dat ze wisten dat het een risico was. De producenten waren allemaal jonge gasten die toen nog op de filmacademie zaten. Zelf had ik net de New York Film Academy gedaan, dus we waren allemaal totaal onervaren. Dat is natuurlijk enigszins een risico.
Hoe spannend was de première?
Erg spannend! We hadden een volle zaal in Oirschot en ik moet zeggen dat ik van te voren dacht: Jezus! Dit is wel fucking spannend! Uiteindelijk was het wel heel gaaf. We hadden ook de hoop, om een release in de bioscoop te krijgen. Dat lukte nu niet, omdat distributeur Indies eerst wil zien hoe hij het op dvd doet. Daarnaast is een bioscoopuitbreng duur en een groot risico, maar het zou natuurlijk wel tof zijn om hem uiteindelijk een keer in de bioscoop te zien.
Zeker ook voor de mensen uit Oirschot die mee hebben gedaan. Ik heb begrepen dat zo ongeveer half Oirschot aan de film heeft meegewerkt.
We hadden constant mensen nodig, voor van alles en nog wat. Ik moet ook zeggen dat iedereen, inclusief de gemeente en burgemeester, ons wel fantastisch geholpen heeft met de gekste dingen. Of het nu bij het draaien van een motorcross was of dat we 's nachts nachts ergens wilden draaien voor een zwempartij in een of andere vijver met een hijskraan die moest komen; ze hebben ons echt ontzettend goed geholpen.
Wat is de grootste ervaring die je hiermee hebt opgedaan?
Voor mij is het de hele ervaring om van A tot Z een film te maken. De hele productie, van het begin-idee en het scenario tot en met het leuren bij producenten en Filmfonds. Bij de laatste was ik al vrij snel klaar. "Ik ben een onbekende maker en ik heb het idee voor een comedy over poker, geef eens geld!" Nee, dat ging hem niet worden. Maar om dat hele traject te doen was al ontzettend leerzaam. Toen ik hier kwam, kende ik helemaal niemand in Nederland. Ik had ook helemaal geen filmachtergrond. Ik heb ooit economie gestuurd en ben pas later de New York Film Academy gaan doen. Toen ik weer terug in Nederland was, heb ik letterlijk op internet opgezocht naar producers. Uiteindelijk heb ik een paar mensen gesproken en op die manier zo langzaamaan een team samengesteld van een aantal gasten die dat ook wilden. Het was dus een film maken buiten de gebaande paden.
bluf
Ik las al ergens dat je de film zelf geschreven, geproduceerd en geregisseerd hebt.
Ik heb de film niet in mijn eentje geproduceerd, maar toch. Hoeveel petten kan een mens inderdaad op hebben.
Dus in principe heb je elk proces van de film zelf meegemaakt. Waren er daar nog zaken bij die je onderschat had?
Ik had gedacht dat we het allemaal wel wat sneller hadden kunnen doen. Wat ik onderschat heb, achteraf gezien is vooral het post-productie proces. Om dat enigszins goed te kunnen doen, heb je bijvoorbeeld geld nodig om studios en mensen te boeken. Wij hebben regelmatig meegemaakt dat we dan iemand hadden die drie dagen kon en daarna zei: "Ja, ik moet toch ook geld verdienen en ik heb een klus, dus schuift het even een maandje op." Daar moesten wij mee leren om te gaan. Het is dus wel leerzaam geweest om te zien dat het op deze manier vrij lang kan duren.
Wat was je reden om deze film zo kort te houden?
Wij hadden met onze beperkte budgetten ook maar een bepaald aantal draaidagen en we vonden dat deze korte versie zo het beste werkte. We hadden niet de luxe om veertig dagen te draaien vanwege dat budget, dus dan moet je keuzes maken. Je moet de making-of maar eens bekijken, dan kun je zien hoe het gemaakt is. We hebben stunts moeten doen zonder stuntteam, dus er zat echt een acteur op een brommer of hing uit een auto.
Het geeft denk ik wel goed aan dat een acteur passie voor zijn vak heeft en het echt wil proberen. Ze weten dat ze niet of weinig betaald krijgen en toch doen ze mee. Dat tekent wel hun inzet voor de film.
Ja, dat is positief inderdaad. Het bizarre is dat het zo lang heeft geduurd. We hebben de film in 2008 en 2009 in periodes opgenomen. En je ziet dat de tweede helft van de film die vooral in 2009 is gedraaid, al veel beter gefilmd is. Dat is nog wel lastig om dat achteraf dan in te passen.
Het is bij het Nederlands Film Fonds niet echt makkelijk om budget los te peuteren. Heb je nu zelf het idee dat na het maken van deze film een volgende keer die mogelijkheid wat meer open staat?
Er zijn nu ook dingen veranderd bij het Filmfonds, een aantal ontwikkelingen bijvoorbeeld die te maken hebben met het nieuwe kabinet. Het Filmfonds zoals het bestond gaat veranderen. Ik weet er niet het fijne van, maar ik weet wel dat er een stuk minder gesteund gaat worden. Maar goed, we zullen het zien met twee scenario's die ik klaar heb liggen voor een aanvraag.
Kun je al wat over deze volgende projecten vertellen?
Ja, ik kan je vertellen dat het ene project een mockumentary ofwel een fake documentaire is. Het tweede project is een drama. Nu wil ik wel eerst met de mensen waar ik daarvoor bezig ben de deal rond hebben, zodat we daar samen mee naar buiten kunnen treden. Maar ik moet zeggen dat ik na dit proces daar alleen maar in gesterkt ben. Ik heb zin om daarmee aan de gang te gaan.
Bluf is vanaf nu te koop bij onder andere Bol.com .
Delen met