MovieSense kiest een aantal interessante films uit de inzendingen van het Nederlands Online Film Festival (NOFF) en stelt de regisseurs enkele vragen.
Het NOFF is een initiatief van het Nederlands Film Festival, waarbij filmmakers hun korte films kunnen insturen. De winnaars worden op 1 oktober 2009 gekozen, waarbij zij 2.500 euro winnen. Een film die ons opviel was Eros van regisseur Tom Geraedts. Hieronder is zijn korte film te bekijken en is ons interview met hem te lezen.
Titel: Eros
Regie: Tom Geraedts
Genre: Visueel, Experimenteel
Synopsis: Eros gaat over de verschillende laagjes van de realiteit en in het bijzonder over ieders interpretatie hiervan. Hoe zou de perceptie van een blinde persoon anders zijn dan die van jou? Hoe kan zo iemand persoonlijke verlangens en behoeften visualiseren? Voelt hij zich aangetrokken tot mensen zoals wij dat ervaren? Verbeelding speelt een grote rol in deze kwestie en Eros onderzoekt deze rol in een subtiele mix van muziek, animatie en film.
Regie: Tom Geraedts
Genre: Visueel, Experimenteel
Synopsis: Eros gaat over de verschillende laagjes van de realiteit en in het bijzonder over ieders interpretatie hiervan. Hoe zou de perceptie van een blinde persoon anders zijn dan die van jou? Hoe kan zo iemand persoonlijke verlangens en behoeften visualiseren? Voelt hij zich aangetrokken tot mensen zoals wij dat ervaren? Verbeelding speelt een grote rol in deze kwestie en Eros onderzoekt deze rol in een subtiele mix van muziek, animatie en film.
Interview met Tom Geraedts
Wat is je achtergrond als filmmaker?
De afgelopen jaren ben ik vanuit het grafisch ontwerpen steeds meer gaan focussen op 'Motion Graphics'. Dit is een stijlvolle mix van animatie, graphic design en filmmaken. Zo ben je dus op een non-traditionele manier bezig met filmmaken; het internet en toegankelijke software hebben het erg makkelijk gemaakt om toffe dingen te doen.
Wat was de inspiratie voor je film?
Ik houd dagelijks een boekje bij waar ik mijn hersenspinsels en dromen in noteer. Ik kan dus nooit een duidelijke inspiratiebron aanwijzen, het zijn dingen die mijn onderbewustzijn oppikt uit mijn omgeving en die er op zo'n manier weer uit komen. Zo heb ik eens heel simpel het zinnetje 'Hoe ziet een blinde een mooi meisje' opgeschreven. Dit zinnetje is eigenlijk het fundament voor Eros geweest.
De afgelopen jaren ben ik vanuit het grafisch ontwerpen steeds meer gaan focussen op 'Motion Graphics'. Dit is een stijlvolle mix van animatie, graphic design en filmmaken. Zo ben je dus op een non-traditionele manier bezig met filmmaken; het internet en toegankelijke software hebben het erg makkelijk gemaakt om toffe dingen te doen.
Wat was de inspiratie voor je film?
Ik houd dagelijks een boekje bij waar ik mijn hersenspinsels en dromen in noteer. Ik kan dus nooit een duidelijke inspiratiebron aanwijzen, het zijn dingen die mijn onderbewustzijn oppikt uit mijn omgeving en die er op zo'n manier weer uit komen. Zo heb ik eens heel simpel het zinnetje 'Hoe ziet een blinde een mooi meisje' opgeschreven. Dit zinnetje is eigenlijk het fundament voor Eros geweest.
Waardoor je nieuwsgierigheid naar de perceptie van een blinde?
Een blinde persoon vormt zijn eigen wereld in zijn hoofd. Ik vroeg me af hoe zo iemand beelden in zijn hoofd dan voor zich ziet. Wij zienden hebben tijdens onze kindertijd een visuele cortex gevormd in onze hersenen waar deze prikkels verwerkt worden. Blinden hebben dit dus niet zo ontwikkeld, hoe kan het dan dat ze toch makkelijk door een straat kunnen navigeren? Iedereen heeft een visueel vermogen, of 'verbeelding', en ik wilde onderzoeken hoe dit werkt bij iemand die nog nooit een beeld gezien had.
Waarom deelname aan NOFF?
Mijn films zijn altijd strikt online te bekijken. NOFF geeft me een kans om Eros in de bioscoop te zien op een filmfestival, en dat gevoel lijkt me fantastisch!
Een blinde persoon vormt zijn eigen wereld in zijn hoofd. Ik vroeg me af hoe zo iemand beelden in zijn hoofd dan voor zich ziet. Wij zienden hebben tijdens onze kindertijd een visuele cortex gevormd in onze hersenen waar deze prikkels verwerkt worden. Blinden hebben dit dus niet zo ontwikkeld, hoe kan het dan dat ze toch makkelijk door een straat kunnen navigeren? Iedereen heeft een visueel vermogen, of 'verbeelding', en ik wilde onderzoeken hoe dit werkt bij iemand die nog nooit een beeld gezien had.
Waarom deelname aan NOFF?
Mijn films zijn altijd strikt online te bekijken. NOFF geeft me een kans om Eros in de bioscoop te zien op een filmfestival, en dat gevoel lijkt me fantastisch!
Is dit je eerste film? Staat er nog ander werk van je online?
Dit is mijn eerste korte film. Ik heb ook nog ander werk, maar dat zijn kortere werkjes met zelfs nog minder 'narrative'. Deze zijn te vinden op mijn website www.tomgeraedts.com
Dit is mijn eerste korte film. Ik heb ook nog ander werk, maar dat zijn kortere werkjes met zelfs nog minder 'narrative'. Deze zijn te vinden op mijn website www.tomgeraedts.com
Wat zijn je toekomstplannen?
Ik ben net afgestudeerd in Breda dus de komende tijd wil ik even lekker gaan freelancen. In januari verhuis ik naar Londen voor een jaartje. Ik ga daar de Master 'Graphic Moving Image' doen. Hier wil ik me wat meer verdiepen in de theorie achter grafisch ontwerp en het laten bewegen hiervan.
Ik ben net afgestudeerd in Breda dus de komende tijd wil ik even lekker gaan freelancen. In januari verhuis ik naar Londen voor een jaartje. Ik ga daar de Master 'Graphic Moving Image' doen. Hier wil ik me wat meer verdiepen in de theorie achter grafisch ontwerp en het laten bewegen hiervan.
Welke regisseur inspireert je?
Als filmmaker die zijn eigen werk bedenkt en uitwerkt geloof ik erg veel in filmmakers die dat ook volledig doen. Richard Kelly maakte met zijn film Donnie Darko erg veel indruk op mij. De film voelt volledig in balans, het is een kunstwerk afkomstig van één persoon. Hij was erg jong toen hij Donnie Darko regisseerde, dus ik denk dat hij de film tijdens zijn adolescentiejaren in zijn hoofd heeft uitgewerkt. Een idee heeft veel tijd nodig om te 'rijpen', je hebt vaak een klein ideetje en op de fiets, bij vrienden of in de trein ben je steeds met je gedachten bij dat idee. Zo bouw je er steeds nieuwe ideeën bovenop totdat het echt iets wordt dat de moeite waard is om uit te werken.
Wie zijn je grootste NOFF concurrenten denk je?
Er zijn erg veel films geselecteerd voor het NOFF. Ik heb ze daarom niet allemaal kunnen bekijken. Ik vind het leuk dat er zoveel variatie zit in de aard van de filmpjes. Er zitten documentaires tussen, experimentele filmpjes, animaties en drama fil Het valt me op dat veel films over familiekwesties gaan. Dingen die dicht bij huis liggen worden snel behandeld. Toch is de kwaliteit van de meeste films best hoog. Ik zou geen concrete concurrenten kunnen aanwijzen, daarvoor is de variatie te groot. Ik weet wel dat ik in plaats van een duidelijk verhaal eerder een gevoel wilde neerzetten zonder tekst en met veel muziek. Sommige films doen hetzelfde, daarmee zou ik dus mogelijk kunnen concurreren.
Als filmmaker die zijn eigen werk bedenkt en uitwerkt geloof ik erg veel in filmmakers die dat ook volledig doen. Richard Kelly maakte met zijn film Donnie Darko erg veel indruk op mij. De film voelt volledig in balans, het is een kunstwerk afkomstig van één persoon. Hij was erg jong toen hij Donnie Darko regisseerde, dus ik denk dat hij de film tijdens zijn adolescentiejaren in zijn hoofd heeft uitgewerkt. Een idee heeft veel tijd nodig om te 'rijpen', je hebt vaak een klein ideetje en op de fiets, bij vrienden of in de trein ben je steeds met je gedachten bij dat idee. Zo bouw je er steeds nieuwe ideeën bovenop totdat het echt iets wordt dat de moeite waard is om uit te werken.
Wie zijn je grootste NOFF concurrenten denk je?
Er zijn erg veel films geselecteerd voor het NOFF. Ik heb ze daarom niet allemaal kunnen bekijken. Ik vind het leuk dat er zoveel variatie zit in de aard van de filmpjes. Er zitten documentaires tussen, experimentele filmpjes, animaties en drama fil Het valt me op dat veel films over familiekwesties gaan. Dingen die dicht bij huis liggen worden snel behandeld. Toch is de kwaliteit van de meeste films best hoog. Ik zou geen concrete concurrenten kunnen aanwijzen, daarvoor is de variatie te groot. Ik weet wel dat ik in plaats van een duidelijk verhaal eerder een gevoel wilde neerzetten zonder tekst en met veel muziek. Sommige films doen hetzelfde, daarmee zou ik dus mogelijk kunnen concurreren.
Wat zou je met het prijzengeld doen?
Er liggen weer een aantal nieuwe plannen klaar voor een nieuwe film. Dit keer gaat het over het verbreden van je bewustzijn door middel van meditatie. Bij dat soort 'zweverige' dingen heb ik erg veel visuele ideeën. Verder vind ik het erg interessant om me te verdiepen in deze onderwerpen. Ook dit heeft weer te maken met de manier hoe je de wereld waarneemt. Het prijzengeld zou in ieder geval een stuk helpen bij de realisatie van deze nieuwe film!
Er liggen weer een aantal nieuwe plannen klaar voor een nieuwe film. Dit keer gaat het over het verbreden van je bewustzijn door middel van meditatie. Bij dat soort 'zweverige' dingen heb ik erg veel visuele ideeën. Verder vind ik het erg interessant om me te verdiepen in deze onderwerpen. Ook dit heeft weer te maken met de manier hoe je de wereld waarneemt. Het prijzengeld zou in ieder geval een stuk helpen bij de realisatie van deze nieuwe film!
Wat is volgens jou het verschil tussen een korte film en een full feature film, behalve de lengte?
Bij een full feature film heeft de regisseur vaak alle tijd om zijn publiek te introduceren in zijn karakters, setting en sfeer. Bij een korte film heb je die tijd vaak niet, het is daarom de kunst om je kijkers toch meteen mee te nemen op een rollercoaster ride. Bij komedie gaat dit bijvoorbeeld wat makkelijker dan bij drama shorts. Ik vind het leuk dat filmmakers bij korte films de kleine dingen in het leven kunnen behandelen, vaak zonder de standaard filmregels toe te passen.
Bij een full feature film heeft de regisseur vaak alle tijd om zijn publiek te introduceren in zijn karakters, setting en sfeer. Bij een korte film heb je die tijd vaak niet, het is daarom de kunst om je kijkers toch meteen mee te nemen op een rollercoaster ride. Bij komedie gaat dit bijvoorbeeld wat makkelijker dan bij drama shorts. Ik vind het leuk dat filmmakers bij korte films de kleine dingen in het leven kunnen behandelen, vaak zonder de standaard filmregels toe te passen.
Heb je tips voor ambitieuze filmmakers?
Het digitale tijdperk is al een tijdje aan de gang, het is dus makkelijker en goedkoper dan ooit om je eigen film te maken! Met een betaalbare DV camera en goede lenzen creëer je al snel de echte film-look. Je kunt eindeloos blijven experimenteren met digitale bestanden, je kunt ze moeiteloos vermengen met eigen ontwerpjes of animatie en met enkele drukken op de knop weer distribueren. Er is werkelijk geen reden meer om niet meteen aan de slag te gaan. Ik denk dat alle creatievelingen wel een notebook bijhouden. Dat is voor mij altijd erg belangrijk, soms blijven ideeën maar twee, minuten in je hoofd hangen en als je ze niet opschrijft zijn ze voor altijd verloren.
Het digitale tijdperk is al een tijdje aan de gang, het is dus makkelijker en goedkoper dan ooit om je eigen film te maken! Met een betaalbare DV camera en goede lenzen creëer je al snel de echte film-look. Je kunt eindeloos blijven experimenteren met digitale bestanden, je kunt ze moeiteloos vermengen met eigen ontwerpjes of animatie en met enkele drukken op de knop weer distribueren. Er is werkelijk geen reden meer om niet meteen aan de slag te gaan. Ik denk dat alle creatievelingen wel een notebook bijhouden. Dat is voor mij altijd erg belangrijk, soms blijven ideeën maar twee, minuten in je hoofd hangen en als je ze niet opschrijft zijn ze voor altijd verloren.