Naar aanleiding van de eerste Nederlandse 3D film Nova Zembla sprak MovieSense met hoofdrolspeler Robert de Hoog in het Amstel Hotel.
Je hebt veel indruk gemaakt met de kleinere filmproducties Skin en Schemer . Hoe bereid je je vanuit die ontwikkeling voor op een grote film als Nova Zembla ?
Ik heb me eraan overgegeven met de gedachte: ik zie wel wat het gaat worden. Ik wist eigenlijk niet wat ik kon verwachten. Ik heb inderdaad alleen maar kleinere arthousefilms gemaakt en Nova Zembla lijkt wel bijna een Hollywoodfilm. Ik heb een bepaalde speelstijl en in de basis heb ik die goed kunnen gebruiken. Ik hou er niet van als je acteurs zinnen ziet uitspreken. Ik wil mensen juist het gevoel geven dat het echt is wat ik op het scherm speel. Ik wil dat het zo naturel mogelijk overkomt door dicht bij mezelf te blijven en te putten uit mijn eigen ervaringen. Bij Skin ben ik echt volwassen geworden op de set. Ik heb toen zoveel emoties moeten tonen en heb zo vaak over mijn schaamte moeten gaan. In principe legt Gerrit [de rol die Robert speelt] dezelfde weg af en probeert hij ook een waardig man te worden.
In hoeverre word je acteerstijl nog beïnvloedt door een regisseur?
De regisseur kiest zijn acteur om wie hij is en wat hij heeft laten zien. Reinout wilde ook zien wat mijn mogelijkheden zijn. Het begint meestal wel met een klik en die had ik met Reinout. Ik heb een blindelings vertrouwen in hem en we kunnen alles tegen elkaar zeggen. Ik kies meestal mijn projecten vanwege de regisseur en dat gold ook voor Nova Zembla .
De regisseur kiest zijn acteur om wie hij is en wat hij heeft laten zien. Reinout wilde ook zien wat mijn mogelijkheden zijn. Het begint meestal wel met een klik en die had ik met Reinout. Ik heb een blindelings vertrouwen in hem en we kunnen alles tegen elkaar zeggen. Ik kies meestal mijn projecten vanwege de regisseur en dat gold ook voor Nova Zembla .
Werd je uit je element gehaald door de regie-aanpak van Reinout Oerlemans?
Nee. Reinout had dagen dat hij tegen mij schreeuwde maar dan schreeuwde ik terug. Daarna bied je elkaar je excuses aan en dan ga je weer verder. Je probeert op dat moment de spanning op te zoeken en het uiterste uit elkaar te halen. Volgens mij zie je dat goed terug in de film.
Nee. Reinout had dagen dat hij tegen mij schreeuwde maar dan schreeuwde ik terug. Daarna bied je elkaar je excuses aan en dan ga je weer verder. Je probeert op dat moment de spanning op te zoeken en het uiterste uit elkaar te halen. Volgens mij zie je dat goed terug in de film.
Bij welke regie aanpak gedij je het best?
Van Reinout wist ik dat hij kwaliteit zou leveren en het project veeleisend zou zijn. Bij Hanro [Hanro Smitsman, regisseur van Skin en Schemer } is dat een ander verhaal. Door middel van een blik weet ik al wat hij bedoelt. Ik zoek als acteur naar mensen die mij intrigeren of met wie ik een connectie voel. Ik maak ook wel eens een fout dat ik de verkeerde keuze maak, maar ook dan kan het interessant uitpakken. Je ziet dan namelijk hoe het juist wél samengaat als het moet. Uiteindelijk ben ik trots op Reinout en hebben we samen een prachtige film gemaakt.
Van Reinout wist ik dat hij kwaliteit zou leveren en het project veeleisend zou zijn. Bij Hanro [Hanro Smitsman, regisseur van Skin en Schemer } is dat een ander verhaal. Door middel van een blik weet ik al wat hij bedoelt. Ik zoek als acteur naar mensen die mij intrigeren of met wie ik een connectie voel. Ik maak ook wel eens een fout dat ik de verkeerde keuze maak, maar ook dan kan het interessant uitpakken. Je ziet dan namelijk hoe het juist wél samengaat als het moet. Uiteindelijk ben ik trots op Reinout en hebben we samen een prachtige film gemaakt.
Hoe belangrijk is Reinout Oerlemans voor de Nederlandse filmwereld?
De films die hij produceert worden allemaal goed bezocht. Hij creëert een platform voor de Nederlandse film en dat vind ik erg fijn. Dat miljoenenpubliek is belangrijk omdat er dan steeds meer bezoekers interesse gaan tonen in de Nederlandse film. Misschien komt er een dag dat er ook meer mensen Nederlandse arthousefilms bezoeken en enthousiast worden. Er worden nog te moeilijke arthousefilms gemaakt in Nederland die het publiek nog niet kent. Het frustreert me dat er zo weinig mensen naar die films gaan en dat er minder aandacht voor is. We kunnen hier ook Hollywood maken in Nederland en moeten trots zijn op onze fil De Nederlandse film doet het namelijk heel goed in het buitenland en op festivals. Ik hoop dat er uiteindelijk net zo'n markt is voor de arthousefilms als voor de commerciële film.
Moet je als acteur anders spelen door de 3D filmtechniek?
Ik heb daar niet zoveel last van gehad. Je hebt voor 3D te maken met twee lenzen en dat werkt heel nauwkeurig en het kost tijd om alles goed af te stellen. Het is meer een technisch detail maar voor het acteren maakt het weinig verschil.
Ik heb daar niet zoveel last van gehad. Je hebt voor 3D te maken met twee lenzen en dat werkt heel nauwkeurig en het kost tijd om alles goed af te stellen. Het is meer een technisch detail maar voor het acteren maakt het weinig verschil.
Wat zijn je verdere ambities?
Ik heb al met veel mensen gewerkt voor wie ik veel waardering heb. Ik zou nog wel graag willen samenwerken met Fedja van Huêt die ik echt waanzinnig vind. Ook heb ik nog ambities richting buitenland. Ik ben nog lang niet tevreden en ik wil eigenlijk alleen maar meer. Ik ben nog maar 23!
Ik heb al met veel mensen gewerkt voor wie ik veel waardering heb. Ik zou nog wel graag willen samenwerken met Fedja van Huêt die ik echt waanzinnig vind. Ook heb ik nog ambities richting buitenland. Ik ben nog lang niet tevreden en ik wil eigenlijk alleen maar meer. Ik ben nog maar 23!