Er blijkt veel meer achter de reboot te zitten dan er in eerste instantie gedacht werd.
Beetje bij beetje komen er elementen van een uitgebreide marketingcampagne voor de nieuwe Blair Witch naar boven. Zo lijkt ook deze film oorspronkelijk in de markt gezet te zijn als een documentaire, net zoals bijThe Blair Witch Project het geval was, 20 jaar geleden.
In deze kickstarter campagne wordt gepraat over het verlies van een dierbare, waarin een van de hoofdpersonen van de documentaire wordt omschreven als James, een jongen waarvan de oudere zus meer dan twintig jaar geleden samen met twee anderen is verdwenen tijdens het kamperen. Dit klinkt wel verdacht veel als het plot van de oorspronkelijke filmThe Blair Witch Project. Ook is de naam van een van de hoofpersonen in de nieuweBlair Witch James.
De kickstarter is 2 jaar geleden aangemaakt door 'Lisa Arlington' - wat een opvallende overeenkomst is met een ander karakter uit Blair Witch, die op IMDB alleen maar bekend staat als 'Lisa'.
De meest recente update op de kickstarter campagne is van een vriendin van Lisa, Kaylee Morgan. Deze schrijft dat Lisa en James zijn verdwenen tijdens het maken van hun documentaire in Northwest Maryland. In de update wordt weer doorverwezen naar een facebookpagina
die zich bezig houdt met wat er met Lisa gebeurd is. Vanuit hier wordt er weer gelinkt naar een Tumblr voor de documentaireThe Absence of Closure.
Het ziet er naar uit dat het web rondomBlair Witchveel uitgebreider is dan enkel de viralcampagne met de trailer voorThe Woods. Uiteindelijk lijken alle vormen aan elkaar verbonden, door bijvoorbeeld de sountrack van de trailer vanThe Woods, die als tekst terug komt in de facbookpagina van Lisa Arlington. Deze manier van promotie maken ligt in lijn met de oorspronkelijke marketing campagne vanThe Blair Witch Project, waarbij werd beweerd dat de studenten uit de film echt vermist waren. De film ging hierdoor al viral voordat het internet echt groot was, waarbij veel mensen geloofden datThe Blair Witch Project een echte documentaire was, in plaats van een found footage fictiefilm.
De makers van Blair Witch doen het dus nog eens dunnetjes over, maar in een wereld waar iedereen bijna alle informatie binnen handbereik heeft, is het lastiger om overtuigend te zijn. De campagne geeft wel aan dat Blair Witch niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar een traject is waar al jaren over nagedacht is.
Blair Witchis vanaf 15 september in de Nederlandse bioscopen te zien.