Welke film gaat het dit weekend worden? Zin in actie op het grote scherm of toch liever intieme arthouse? MovieSense geeft het complete overzicht van alle bioscooppremières van deze week.
Deze week neemt de vierde Pirates Of The Caribbean -film met veel publiciteitsgeweld maar liefst 180 zalen in beslag, waarmee hij nu al de gegarandeerde nummer 1 van de bioscoop top 10 volgende week is. Maar het zou jammer zijn de rest van het bioscoopaanbod deze week links te laten liggen. Zo gaat de Belgische film 22 Mei in 3 zalen draaien, met op 22 mei in Amsterdam een Q&A met regisseur Koen ( Ex-Drummer ) Mortier. Verder gaat Welcome To The Rileys in 6 zalen draaien, door MovieSense met vier sterren bekroond. En in 9 zalen gaat de bitterzoete Italiaanse komedie Mine Vaganti draaien. Voor wie tot slot Pirates 4 met 2,5 nog aan de korte kant vindt, kan zijn of haar hart ophalen aan Mistérios De Lisboa ; in 4 zalen is deze 4,5 uur durende film van Raul Ruiz te zien.
Wat gaat het dit weekend worden? Ontkom je aan het Pirates-geweld of kijk je er juist naar uit?
Pirates Of The Caribbean: On Stranger Tides
Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides staat bol van spanning, humor en avontuur, net zoals de drie voorgaande succesvolle delen. Alleen is dit deel voor het eerst in 3D. Johnny Depp keert terug als de eigenaardige doch charmante kapitein Jack Sparrow. Jack raakt in de war wanneer hij de enige vrouw die echt aan hem gewaagd is opnieuw tegenkomt (Penelope Cruz). Hij weet niet zeker of het nu ware liefde is of dat hij door haar gebruikt wordt om de beroemde Fountain of Youth te vinden. Wanneer Jack gedwongen wordt aan boord te gaan van de Queen Anne’s Revenge, het schip van de gemene piraat Blackbeard, bevindt hij zich in een onverwacht avontuur. Wie is zijn grootste bedreiging: Blackbeard of de vrouw uit zijn verleden.
RECENSIE | MOVIESENSE TV | TRAILER
Sam, een wat troosteloze veertiger, werkt als bewakingsagent in een winkelcentrum. Als op een doodnormale dag een bom ontploft probeert Sam de slachtoffers te redden. Wanneer er iets vreselijks gebeurt, rent hij weg totdat hij neervalt van uitputting. Een vrouwenstem ontwaakt hem. Het blijkt één van de slachtoffers die hij gered heeft. Ze wil weten waarom de zelfmoordterrorist het heeft gedaan. Hierna ontmoet Sam meer slachtoffers die hij gered heeft. Ze voelen allemaal dezelfde verslagenheid en onmacht, die hij ook voelt. Zelfs de confrontatie met de boosdoener is anders dan hij had verwacht. Schuld en onschuld liggen dicht bij elkaar. |
Jaren na het plotselinge overlijden van hun tienerdochter gaan Lois en Doug Riley nog steeds verdoofd door het leven. Zij heeft zichzelf van de buitenwereld geïsoleerd door geen stap meer buiten de deur te zetten. Hij probeert passie en liefde in een affaire te vinden. Wanneer zijn minnares onverwacht komt te overlijden vlucht Doug met nog meer hartzeer op zakenreis naar New Orleans, waar hij de 16-jarige stripper Mallory ontmoet. Hij besluit in New Orleans te blijven en zoekt redding bij Mallory door zich over haar te ontfermen. Lois beseft dat dit de laatste kans is om haar huwelijk te redden en het onvermijdelijke moment om het heft in eigen handen te nemen, is aangebroken. |
Tomasso Cantone is de jongste telg uit een grote, traditionele familie van pastamakers in Puglia, in het zuiden van Italië. Hij leidt een comfortabel leventje in Rome, heeft de ambitie om schrijver te worden en woont samen met zijn vriend Marco – een leven waar zijn conservatieve familie niet van op de hoogte is. Als zijn vader hem vraagt om terug te keren naar Lecce om mee te werken in het pastabedrijf, besluit Tomasso, die daar helemaal geen zin in heeft, om uit te komen voor zijn homoseksualiteit. Maar tijdens het familiediner worden zijn plannen gedwarsboomd door zijn broer Antonio. Tomasso belandt onverwacht in een situatie die hij te allen tijde had willen vermijden.
Ruiz baseerde zich op de gelijknamige roman van de Portugese schrijver Camilo Castelo Branco en leverde een viereneenhalf uur durend epos af over de ‘haute bourgeoisie’ en de aristocratie in het Lissabon van de negentiende eeuw. Niets menselijks blijkt de protagonisten vreemd: onbeheersbare driften en ambities leiden tot moord, oorlog, romantiek en spirituele malaise in dit ‘dagboek van het Lijden’ zoals Ruiz zijn magnum opus betitelt. Cameraman André Szankowski brengt Ruiz gelaagde vertelling – oorspronkelijk opgenomen als zesdelige tv-serie – weelderig in beeld.