Het bioscoopbezoek was vorig jaar in Nederland met bijna 33 miljoen bezoeken het hoogste sinds 1967. Dat maakte de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) dinsdag bekend tijdens de nieuwsjaarsreceptie in Pathé Tuschinski in Amsterdam.
Het aantal bezoeken steeg met 7% ten opzichte van 2014. De recette was maar liefst 10% hoger dan het jaar ervoor. Meer dan andere jaren was een handjevol films verantwoordelijk voor een groot deel van de omzet. De vier best bezochte films, allevier van UPI, waren samen al goed voor ruim 5,5 miljoen bezoeken.
Hieronder de tien best bezochte films van 2015, met erachter het aantal bezoeken.
1 -Spectre: 2.040.481
2 -Minions: 1.611.464
3 -Jurassic World: 1.006.971
4 -Fast & Furious 7: 955.845
5 -Star Wars: The Force Awakens: 864.474
6 -Gooische Vrouwen 2: 818.113
7 -Fifty Shades Of Grey: 747.767
8 -Michiel de Ruyter: 693.202
9 -The Hunger Games Mockingjay - Part 2: 691.435
10 -Inside Out:658.898
De Nederlandse film trok in 2015 ook veel publiek naar de zalen. Maar liefst 20 films haalden 100.000 bezoekers of meer, een flinke stijging ten opzichte van 2014. Maar in de top 10 ligt het zwaartepunt op twee titels die de rest van de films ver achter zich laten:Gooische Vrouwen 2(al uitgekomen in 2014 en in dat jaar ook al de best bezochte Nederlandse film) enMichiel de Ruyter. Het marktaandeel van de Nederlandse film zakte wel wat, van 20,84% naar 18,70%.
Hieronder de tien best bezochte Nederlandse films van 2015, met erachter het aantal bezoeken.
1 -Gooische Vrouwen 2: 818.113
2 -Michiel de Ruyter: 693.202
3 -Ja, Ik Wil!: 368.096
4 -Bon Bini Holland: 366.793
5 -Bloed Zweet & Tranen: 311.820
6 -De Ontsnapping: 285.794
7 -De Club van Sinterklaas & De Verdwenen Schoentjes: 237.245
8 -Mannenharten 2: 233.310
9 -Homies: 205.246
10 -Mees Kees Op De Planken: 204.898
Bij het bioscoopbezoek is een duidelijke trend zichtbaar van de groep 40+. Deze is nu 45% van het totale bioscooppubliek. Dit gaat ten kosten van de groep jongeren die steeds minder vaak naar de bioscoop gaat. De groei wordt vooral gemaakt door nieuwe bioscoopcomplexen en renovatie van bestaande bioscopen.
Op de nieuwjaarsreceptie werd verder nog een Zilveren Roos uitgereikt aan de oprichters van het filmplatform en unlimited kaart Cineville, voor hun betekenis in de Nederlandse bioscoopwereld. Begonnen in Amsterdam heeft Cineville zich inmiddels landelijk uitgestrekt.