IDFA vertoont Nederlandse documentaire klassiekers

Nieuwsberichten
dinsdag, 08 september 2015 om 12:58
mini php
Het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA) laat eind november zes oude Nederlandse documentaires zien in het themaprogrammaDutch Docs 65-90 and their Shadows.
Dit speciale onderdeel van het IDFA is samengesteld door mediahistoricus Bert Hogenkamp, kenner van de Nederlandse documentaire en schrijver van vele boeken hierover. Voor het komende IDFA zet Hogenkamp zes Nederlandse documentaires tussen 1965 en 1990 tegenover zes internationale docu's die zowel qua vorm als thema hun tegenhangers zijn.
Naast het filmprogramma presenteert Hogenkamp tijdens het IDFA ook een boek over de geschiedenis van de Nederlandse documentaire tussen 1965-1990. Hierin beschrijft hij de rol van de televisie en de invloed van de Direct Cinema, alsook de invloed van buitenlandse documentaires in deze periode.
Elke filmcombinatie uit het programma Dutch Docs 65-90 and their Shadows heeft met een thema te maken. Onder de uitgekozen Nederlandse docu's zijn films van Jan de Bont (later bekend als cameraman en regisseur in Hollywood) en George Sluizer (Spoorloos).
InPassing By(1968) van Jan de Bont en Trino Flothuis en On the Pole (VS, 1960) van Robert Drew en Richard Leacock staat de invloed van de Direct Cinema centraal.
Mensen van Goede Wil (1969) van Hans Koekoek enThe Things that I cannot Change(Canada, 1967) van Tanya Ballantine zijn voorbeelden van documentaires die sociale misstanden aan de kaak willen stellen.
Namens de bond en de achterban(1973) van Pieter Verhoeff enClass Struggle: Film from the Clyde(Engeland, 1972) van het collectief Cinema Action wilden met hun films de samenleving veranderen.
Big Ben(1967) van Johan van der Keuken enSmith, James O. – Organist(VS, 1965) van Klaus Wildenhahn zijn allebei portretten van jazzmusici.
Stamping Ground(1971) van George Sluizer was net alsWoodstock(VS, 1970) van Mike Wadleigh een verslag van een groot muziekfestival.
Er gaat iedere dag een boot(1969) van Hans Keller enRocky Road to Dublin(Ierland, 1968) van Peter Lennon gaan over Ierland in de jaren '60.
Daarnaast worden er nog twee korte films vertoond, waarin de filmmaker centraal staat:Do You Get it nr. 4 (1978) van Louis van Gasteren en The Girl Chewing Gum(Engeland, 1976) van John Smith.
Het IDFA is één van de grootste documentaire festivals ter wereld en wordt dit jaar tussen 18 en 29 november gehouden in Amsterdam.
Delen met