James Cameron wil de huidige 3D-techniek verbeteren.
Regisseur James Cameron (her)lanceerde zowat in z'n eentje het concept van 3D. Als er één rode draad door zijn carrière loopt, dan is het dat zijn films telkens baanbrekend waren op het gebied van visuele effecten. Of het nu de T-1000 was in Terminator 2 , de zinkende boot in Titanic of de blauwe 3D-wezens in Avatar ; Cameron verlegt zijn grenzen steeds weer.
Maar zijn laatste 3D-kunstje werd niet door iedereen gewaardeerd. De toepassing hiervan zorgt voor extra inkomsten aan de kassa, maar laat je soms wel achter met een gevoel van misselijkheid. En dat probleem wil Cameron nu oplossen. Zijn nieuwste project als producer, de 3D-film Sanctum , verschijnt binnenkort in de bioscoop. Daarin wil de regisseur de huidige techniek verbeteren. Volgens hem worden sommigen misselijk door de frame-rate (het aantal beeldjes per seconde). Net als in elke film krijg je zo'n 24 beeldjes per seconde te zien, maar door 3D wordt dit plots als onaangenaam ervaren. Dit komt door het feit dat elk oog de beelden apart ontvangt.
Cameron liet onlangs ook weten dat hij het onbegrijpelijk vindt dat zijn collega Christopher Nolan bij de Oscars niet genomineerd werd in de categorie Beste Regisseur. Met Inception zorgde hij voor een sterke film én overweldigende special effects, een prestatie die volgens Cameron niet onderschat mag worden.
Sanctum wordt in Nederland op 17 maart in de bioscoop verwacht.