Nederlands bioscoopbezoek in 2013 licht gegroeid

Nieuwsberichten
woensdag, 08 januari 2014 om 00:05
bioscopen rotterdam
buitenkant
Het bioscoopbezoek in Nederland is het afgelopen jaar met 0,8% gegroeid, met name door de succesvolle decembermaand die een matig jaar toch nog goed wist te maken.
Deze cijfers werden dinsdag bekend gemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van de bioscoopbranche in de Amsterdamse bioscoop Tuschinski. In totaal werden er in 2013 30,8 miljoen kaartjes verkocht, met een omzet van bijna 250 miljoen. Hiervan gingen 13,8 miljoen kaartjes in een Pathé-bioscoop over de toonbank, een record en bijna 45% van het totaal. De stijging was vooral te zien bij de commerciële bioscopen; bij de arthouses en filmtheaters daalde het aantal bezoekers juist met 1,5%. Het ontbreken van een grote hit alsIntouchableswas hier de belangrijkste oorzaak van, al heeftLa Grande Bellezza een aardig deel hiervan goed weten te maken.
Wat het aantal bezoekers betreft, was de best bezochte film in 2013Despicable Me 2. Qua omzet stondThe Hobbit: The Desolation of Smaugdoor de duurdere 3D kaartjes op de eerste plaats. Best bezochte Nederlandse film wasVerliefd op Ibizamet een vierde plaats in de top 10.
De Nederlandse film had sowieso een goed jaar. Het marktaandeel lag met 20% flink hoger dan 2012 toen het aandeel 14% was. Maar liefst 21 films wisten meer dan 100.000 bezoekers te trekken, waarvan drie ook meer dan 400.000 (Spijt!, De Nieuwe Wildernis en Verliefd op Ibiza).
Ook zijn de abonnementen als Cineville en Pathé Unlimited nog steeds succesvol. Uit onderzoek blijkt dat het percentage bezoekers dat elke maand naar de bioscoop gaat, is gegroeid van 4 naar 7%.
De angst dat digitalisering zou leiden tot een minder aanbod, blijkt ongegrond. Met name de kleine filmtheaters vertonen meer en vaker fil Verder doen nieuwe en verbouwde bioscopen het goed. Voor dit jaar staan er ook weer een aantal openingen van bioscopen gepland, hoewel het wel lastiger wordt om de financiering hiervoor rond te krijgen.
Tot slot werden er nog de brancheprijzen uitgereikt. De Jan Nijland Zilveren Roos, een oeuvreprijs, ging naar Joachim Wolff, bekend van de gelijknamige bioscoopketen. Het Jan Nijland Zilveren Roosje, een aanmoedigingsprijs, ging naar de Limburgse bioscoopondernemer Joep Caubo.
Delen met