Roel Reiné: “Voor Ridley Scott-kwaliteit moet je uren maken”

Specials
door Admin
dinsdag, 12 februari 2013 om 12:43
roel rein

MovieScene sprak Roel Reiné, de in Hollywood werkende Nederlandse regisseur gaf een masterclass in Amsterdam over zijn low-budget manier van werken.

Hij is de regisseur van een hele batterij aan films:The Lost Tribe, Adrenaline, Drifter, Pistol Whippeden The Delivery, waarvoor hij een Gouden Kalf kreeg. Roel Reiné is de koning van de low-budgetfilm, want dankzij zijn efficiente manier van werken kan hij in korte tijd een aardige opname maken. Hoewel, alleen films heeft de man niet gedaan. Nederlanders kunnen hem ook kennen van televisieseries alsSam Sam en12 Steden, 13 Ongelukken.

Reiné is een Nederlandse regisseur die op advies van Paul Verhoeven in de Verenigde Staten is gaan wonen. Dat is geen slechte tip geweest, want inmiddels werkt Reiné aan diverse filmprojecten. Hij werd na het winnen van zijn Gouden Kalf opgemerkt door de Amerikaanse agency ICM, waardoor hij voor 35.000 dollarDrifter kon maken. Die film werd opgemerkt in de filmwereld, waarna hijPistol Whipped kon maken met Steven Seagal.

Roel Reiné met Ving Rhames

De middenmoot is niet meer

Tijdens een masterclass die werd gegeven voorafgaand aan de vertoning van zijn nieuwe filmDeath Race 3: Inferno, liet de regisseur weten dat studio’s zo’n beetje in de rij staan om met hem te werken. Reiné: “Er worden alleen nog groteske, dure projecten gestart als bijvoorbeeldSpider-Man met daarnaast low-budget films die regelmatig straight-to-dvd gaan. Ik werk in die laatste categorie, omdat ik van mening ben dat je veel uren moet maken wil je Ridley Scott-kwaliteiten kweken. Ik maak gigantisch veel films, omdat ik geloof in de 10.000 uren-regel. Ik denk dat ik er wel ben qua uren, alleen ben ik nog niet goed genoeg.”


Death Race 3: InfernoGeen vrijheid

Dat is niet de enige reden dat Reiné geen grote filmprojecten doet: “Vrienden van me doen wel films die miljoenen dollars kosten, maar ze klagen altijd dat ze geen vrijheid hebben. Als ik een film mag doen, dan hoor ik precies wat mijn budget is en vervolgens word ik heel vrij gelaten.” De regisseur heeft een interessante manier van werken. Hij filmt vaak met vier camera’s tegelijk en gelooft niet in tientallen takes. Reiné: “Er zijn regisseurs die durven te beweren dat een acteur pas echt interessant wordt na zijn 38ste take. Ik denk - en merk dat ook bij de montage - dat de eerste take vaak het beste is in het actiegenre. Er wordt ook niet eerst gerepeteerd. Ik geloof heel sterk in “acteren is reageren”.”

Ga voor franchises

Voor beginnende filmmakers geeft de regisseur nog een belangrijke tip weg tijdens zijn masterclass in de Westergasfabriek: “Je moet niet naar Sundance gaan met je film, want dat is een bubble of illusion. Duizenden films worden er ingestuurd, er worden er tien verkocht, en vervolgens hoor je niets meer. Ook het hele beroemd worden naar aanleiding van een korte film is niet meer mogelijk, want die markt is compleet overstroomd na het succes van Neill Blomkamp(District 9).” Wat we wel moeten doen, is films alsOpen Watermaken. “Open Water is een hele slechte film, maar het concept is ontzettend goed. Een stelletje gaat duiken, komt weer boven en ontdekt dat hun crewboot al is weggevaren. Daar zitten ze dan, met zijn tweetjes middenin de oceaan tussen de haaien. Ga films maken met een goed concept en wees niet bang om franchises aan te pakken. Zorg dat het een cool catchy genre-filmdingetje heeft.”

18 dagen schieten voor 12 Rounds: Reloaded

Eén van de nieuwe films waaraan hij werkt, is 12 Rounds: Reloaded, wat ‘s avonds is gefilmd in Vancouver met alleen het licht van de stad en van kaarsen. Reiné: “Die film heeft een degelijk script en als het genre gewoon actie is, dan is dat heel simpel voor me.” Het kostte de regisseur drie maanden, waarvan 18 dagen filmen, om het project af te ronden. Overigens bemoeit hij zich van begin tot eind ermee. In al zijn films doet hij zowel regie als camera en bovendien is hij altijd bij het mixen van geluid. Hij bemoeit zich ook met actiescenes en laat met Playmobil van zijn zoontje of bijvoorbeeld Hotwheels-autootjes zien hoe hij het voor zich ziet. Een koddig gezicht, zo valt te zien op foto’s in de presentatie.

Dead in Tombstone

Zijn grote trots

Daarnaast is Reinés nieuwe trotsDead in Tombstone, een westernfilm die is opgenomen in Roemenie. Niemand minder dan Mickey Rourke is in die film te zien, samen met Danny Trejo. Reiné had 4,5 miljoen dollar om de film te maken, maar naar eigen zeggen ging 1 miljoen daarvan naar Rourke. De samenwerking met de grote acteur was goed. “Omdat ik heel snel achter elkaar alles film en zorg dat alles piekfijn in orde is en klaarstaat, hoeven acteurs ook niet steeds te wachten. Rourke vond dat heel prettig en ik vond het erg leuk om met hem te werken. Ik hoop dat de film in de bioscoop komt en niet straight-to-dvd gaat, maar ik schat de kansen best goed in.”

De regisseur mag dan in Los Angeles wonen, hij is nog regelmatig in Nederland. Zeker nu hij werkt aan een nieuwe Nederlandse film genaamdMichiel de Ruyterdie in december 2014 zou moeten draaien. Ook schijnt hij nog aan eenInsidious-achtige film die zich afspeelt in de Bermuda-driehoek te werken. We zullen dus hoe dan ook in de toekomst meer te zien krijgen van Roel Reiné, of dat nou op dvd/blu-ray is, of toch eindelijk weer een keer op het witte doek.

Delen met