Peter de Jonge plunderde op jonge leeftijd wekelijks de videotheek leeg en kwam thuis met de meest slechte actiefilms, uitgekozen met goedkeuring van zijn vader. Diezelfde vader viel ooit ‘s avonds op de bank in slaap, waardoor Peter op negenjarige leeftijdal te zien kreeg. Sindsdien is zijn filmsmaak, naar eigen zeggen, sterk verbeterd.
De Oscar voor Argo markeerde de wederopstanding van Ben Affleck, maar is die Oscar wel verdiend?
De aanloop van Argo naar de Oscars was niet mis. Ben Affleck’s film over de gewaagde missie om zes Amerikanen uit Iran te krijgen, sloeg al prijzen in de wacht als de Directors Guild Award, de Golden Globe en een Critics Choice Award. Een Oscar voor Affleck’s derde film zou de kers op de taart zijn, maar de concurrentie ( Amour, Life of Pi, Beasts of the Southern Wild, Django Unchained, Les Misérables, Zero Dark Thirty, Silver Linings Playbook en Lincoln ) loog er niet om. Bovendien was Affleck zelf niet genomineerd in de categorie Beste Regisseur en dat voorspelt meestal niet veel goeds. Toch wist Argo er met de Oscar voor Beste Film vandoor te gaan en zo is de wederopstanding van Ben Affleck compleet.
Wederopstanding? Ja, want het was nog niet zo heel lang geleden dat Affleck door de critici werd uitgekotst. Ooit leek hij potentie te hebben om tot een groots acteur uit te groeien, maar na een verscheidenheid aan slechte acteerkeuzes (herinneren we ons Daredevil ?) en, laten we eerlijk zijn, maar een beetje aanleg voor acteren, verdwenen de films met Ben Affleck al gauw in de aanbiedingenbak. Tot 2007, toen Affleck plotseling een regisseurspet opzette en de meeslepende thriller Gone Baby Gone uitbracht. De hoofdrol gunde hij zijn broer Casey Affleck, die duidelijk meer in zijn mars heeft als acteur dan Ben, en de critici waren aangenaam verrast. Helaas werd deze film niet eens genomineerd voor de Oscar voor Beste Film, maar zoals gebruikelijk is de jury van de Oscars nooit te beroerd om zo’n fout een aantal jaar later ‘goed’ te maken.
En zo won Argo vorige week de Oscar voor Beste Film. Prachtige films als Amour en Life of Pi legde het tegen de Amerikaanse crowdpleaser af en het kritische Zero Dark Thirty , die al weken onder vuur lag door de CIA, maakte bij voorbaat weinig kans. Dat Argo écht zou winnen had ik niet verwacht, al vreesde ik het wel. Niet dat ik Argo nou een extreem slechte film vind, maar na alle enthousiaste reacties erover had ik er wel meer van verwacht. De simplistische vertoning van een ‘waargebeurd verhaal’, de misplaatste komische momenten en het tergende Hollywoodiaanse einde; voor mij bleef het daardoor bij een aardige film die je snel wegkijkt en net zo snel weer vergeet. Ook het feit dat Ben Affleck zelf de hoofdrol op zich nam is jammer te noemen, aangezien hij daar juist die getalenteerde broer Casey voor heeft. Naar mijn mening is de Oscar voor Argo dan ook onverdiend en lijkt het er meer op dat de jury Affleck alsnog wil belonen voor zijn eerste film, Gone Baby Gone . Films als Amour en Life of Pi zijn daar de dupe van geworden, al zijn die zeker niet zonder beeldjes naar huis gegaan.
Uiteindelijk zou ik mij eigenlijk ook helemaal niet druk moeten maken om de Oscars. Ik erger mij er al jaren aan dat regisseurs en acteurs voor een verdiende prestatie niet in de prijzen vallen, maar een paar jaar later voor een ‘mindere’ prestatie ineens wel met een beeldje naar huis mogen. Argo is daar maar een voorbeeld van, maar mocht het zo zijn dat de jury daadwerkelijk vindt dat het de Beste Film is, dan wil ik daar graag nog meer vraagtekens bij zetten. Want zeg nou zelf, naast films als Amour, Life of Pi, Beasts of the Southern Wild, Django Unchained, Les Misérables en Zero Dark Thirty valt Argo toch in het niet?