Het gebrek aan historische verdieping wordt gecompenseerd door een overschot aan drama en actie.
Abe Woodhull (Jamie Bell) is een telg van de Amerikaanse grondgrootbezitter Richard Woodhull (Kevin McNally). Tegen de achtergrond van de Amerikaanse burgeroorlog bewerkt hij zijn land, met zijn slaven welteverstaan. Want alhoewel vrijwel alle boeren in 1776 slaven bezaten, worden die inTurn vooralsnog nooit bij naam genoemd. Het zijn bewust kleurloze personages, die net als die hele oorlog slechts als aankleding dienen voor een verhaal dat vooral gaat over menselijke relaties. De zwarte vrouwen helpen bij het doen van rudimentaire klussen als de was en de mannen zijn noeste arbeiders die zonder enig beklag vooral volgzaam zijn. Tot zover deze zijweg.
Spion
De jonge Woodhull, getrouwd met Mary (Meegan Warner) en de kersverse vader van een zoon, komt in aanraking met het verzet tegen de loyalisten (de kolonisten), doordat de kastelein Selah Strong (Robert Beitzel) bij wie hij nog een lening heeft uitstaan, gevangen wordt gezet. Zijn vrouw Anna Strong (Heather Lind) blijft alleen achter, met de onaangename Britse kapitein John Graves Simcoe (Samuel Roukin) die wordt ingekwartierd in haar huis. Daarnaast komt Woodhull via zijn oude vriend Caleb Brewster (Daniel Henshall) in aanraking met de Amerikaanse troepen onder leiding van majoor John André (JJ Feild). André spoort Woodhull aan om de Amerikanen te voorzien van cruciale informatie over de kolonisten. Kortom, hij wordt spion.
Kalverliefde
Voor liefhebbers van de geschiedenis zou Turn een verademing kunnen zijn, zeker gezien de openingsshots, waarin uiteengereten lijken worden getoond op modderige bospaden. Shots vanuit de lucht abstraheren het geheel en tonen een rode zee. Toch is de historiciteit in Turn niet wat het zou moeten zijn. Historische feiten en gebeurtenissen zijn inferieur aan de prille ontwikkeling van amoureuze verhoudingen. Het zal geen verrassing zijn dat een van de ontwikkelingen van dit eerste seizoen de liefde van Anna Strong voor Woodhull zal zijn. Het zijn niet de idealen of principes die ertoe leiden dat deze dappere strijders de daad bij het woord voegen, maar simpele kalverliefde.
Nazi’s
Daarnaast worden de Britten uitgebeeld als nazi’s avant la lettre. Ze lijken met hun bleke voorkomen eloquente engelen des doods. Alhoewel hun voornemens om Amerika te domineren abject zijn, motiveren ze die door de wet te respecteren. In deze eerste aflevering worden de Amerikanen daarentegen neergezet als vrijdenkers die zonder enige hulp verzet boden tegen de Engelse grootmacht. Zo zwart-wit was het natuurlijk niet. Als scenarioschrijver Craig Silverstein dan ook nog eens vergeet de raciale verhoudingen te benoemen, dan kan zonder enige twijfel gesteld worden dat Turn geen aanrader is voor liefhebbers van de historie. En dan hebben we het nog niet eens over de frontier, en de indianen die nog moesten worden uitgeroeid.
Barry Lyndon
Liefhebbers van series als The Walking Dead , net als Turn een AMC serie, of Prison Break, zullen in Turn diezelfde spanning aantreffen. Woodhull staat namelijk aan het begin van iets groots, dat niet alleen in de toenmalige kolonie, maar tevens elders op aarde, leidde tot grote hervormingen. En als je een beetje fantasie hebt, dan zie je zelfs wat Barry Lyndon in Turn . Zeker bij de draak Simcoe, die in de eerste aflevering bijna omkomt bij een nederlaag, maar door de makers van de serie in leven lijkt te worden gehouden. Nee zelfs dat lef heeft Silverstein niet, om al vroeg sleutelfiguren af te maken zoals in Game of Thrones , zodat ze plaats kunnen maken voor nog mysterieuzere wezens.
Conclusie
Op het eerste gezicht lijkt de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog slechts een enigszins irrelevant detail van Turn . Maker Craig Silverstein focust vooral op relaties, en weet zijn personages nog niet te verdiepen. Maar Turn is wel mooi gefilmd, niet in de stijl van Kubrick’s Barry Lyndon maar meer een historische variant op The Walking Dead .