Frederick Wiseman doet waar hij goed in is, registreren zonder ingrijpen. Het is pas in de montage dat zijn documentaire vorm krijgt.
“What I try to do is edit the films so that they will have a dramatic structure, that is why I object to some extent to the term observational cinema or cinema verité, because observational cinema to me at least connotes just hanging around with one thing being as valuable as another and that is not true”. Met deze woorden schrijft Wiseman, die een half jaar geleden de respectabele leeftijd van tachtig jaar bereikte, wel degelijk een verband toe aan registreren enerzijds en regisseren anderzijds. Hiermee houdt hij de methode van de observationele documentaire in ere, maar voegt hij er wel degelijk manipulatie aan toe. Manipulatie in de wijze van monteren, de methode van het rangschikken van beelden na afloop van het draaiproces.
Oase
De eerste beelden bestaan uit snel gemonteerde close-ups van de in een bokszaal aanwezige buzzers, foto's, en posters aan de muur. Raging Bull komt zelfs voorbij. Hierna vertellen de beelden, zoals gebruikelijk bij Wiseman, het eigenlijke verhaal. Wiseman is met zijn cameraman John Davey aanwezig in een boksschool waar mensen van allerlei culturele achtergronden leren hoe te moeten boksen. Eén belangrijke regel, zoals uitgelegd door Richard Lord, is de volgende; boksen leer je om jezelf te kunnen verdedigen, niet om wraak te nemen, iets dat diezelfde Lord aan een zojuist gearriveerde jongeman met een blauw oog nog even benadrukt. Los van de trainingen, de sit ups, de gesprekken onderling, is natuurlijk ook ruimte voor het bedrijf van de boksschool an sich. Gesprekken aan tafel met mensen die lid willen worden tevens verweven met de activiteiten getoond in de boksschool zoals hierboven is opgesomd. Frederick Wiseman heeft een vast patroon in al zijn films, en bedenkt de structuur thans in de montage. Maar iets wat nog het meest indrukwekkend is, vormt het enige bezoek aan de boksschool voorafgaand aan de eerste draaidag van de uiteindelijk zes weken dat Wiseman in een kleine Texaanse boksschool doorbracht. Het geeft blijk van een onnoemelijk wederzijds vertrouwen tussen beide partijen. Frederick Wiseman is een groot mensenkenner. En een geweldig cineast die observatie tot de natuurlijke bron terug weet te brengen.
Wiseman doet wat hij eigenlijk al drieënveertig jaar doet en dat is registreren. Door zijn methode laat hij door het proces van monteren een belangrijke rol invullen, waardoor ook een dramatische structuur krijgt die een inkijk gunt in een geoliede machine. Hulde alom. Slip the job.
Voorstellingen tijdens het IDFA 2010:
20 november 2010 - 11.45 uur, Pathé De Munt
25 november 2010 - 22.15 uur, Pathé Tuschinski
27 november 2010 - 21.00 uur, Pathé De Munt
Titel: | Boxing Gym | |
Genre: | Documentaire | |
Regie: | Frederick Wiseman | |
Cast: | n.v.t. | |
Première: | IDFA 2010 | |
Trailer: | - |