One Night Stand 8: Scooterdagen – recensie

Recensies
vrijdag, 17 januari 2014 om 9:11
17779
Is een verslaving aan aandacht net zo verwoestend als een verslaving aan drank?
One Night Stand is een filmproject dat nieuwe regisseurs en schrijvers de kans geeft een film van 50 minuten te realiseren met hulp van verschillende productiemaatschappijen. Dit jaar is het alweer de achtste keer dat talent van eigen bodem laten zien wat ze in huis heeft. One Night Stand is een samenwerking tussen het Mediafonds, het Nederlands Filmfonds, CoBo en de publieke omroep. Deze week recenseert MovieScene de film Scooterdagen.
18169
Verslaafd
Scooterdagen is het verhaal over de veertienjarige Julian (Roemer Prins) en zijn aanhankelijke alcoholverslaafde moeder (Eva Deijvestein). Als Julian op een dag de mooie twintigjarige ijsverkoopster Lara (Hannah Hoekstra) tegen komt, lijkt zijn leven eindelijk een andere wending te krijgen. Lara geeft Julian de nodige aandacht en neemt hem mee op haar scooter. Julian kan geen genoeg krijgen van het mooie oudere meisje, en laat geregeld aan haar merken dat hij de ideale vriend voor haar zou zijn. Er is echter een probleem: Lara heeft een vriend, Levi (Vanja Rukavina) Deze tolereert Julian tot op grote hoogte, maar begrijpt de band tussen Julian en Lara niet helemaal. Als Julian steeds meer toe begint te geven aan zijn eigen verslaving, ziet hij niet meer hoe slecht het met zijn moeder gaat.
Weg van huis
Voordat Julian zijn grote liefde ontmoet, brengt hij zijn dagen voornamelijk door met zijn leeftijdsgenoot Jonas (Tonino Claassens). Als hij thuiskomt wordt hij vrijwel direct geclaimd door zijn moeder, die Julian nodig heeft om boodschappen te doen, of gewoon om aandacht van hem te krijgen. ’s Nachts kruipt ze tegen haar zoon aan en wil ze alleen maar liefde van hem. De twee leven in een eigen wereld, totdat Lara in beeld komt. Julian raakt steeds verder verwijderd van zijn thuissituatie en geniet van de zorgeloze momenten die hij met Lara doorbrengt. Of hij nu zijn nagels door haar laat lakken, of samen met Lara en Levi in het zwembad van een villa ronddobbert, hij krijgt een steeds grotere behoefte aan het samenzijn met haar.
18209
Afglijden
Het interessante aan de film van Leonie de Boer is dat Julian uiteindelijk net zo verslavingsgevoelig lijkt te zijn als zijn moeder. Sterker nog; hij begint zich te gedragen als een junk. Hij steelt geld van zijn moeder om ijs te kunnen kopen bij Lara, hij raakt verwijderd van zijn omgeving en als hij niet zijn dagelijkse dosis Lara kan krijgen, raakt hij in paniek. Julian heeft dan ook niet door dat zijn moeder oprecht een poging wil doen om van haar drankprobleem af te komen, maar is enkel geconcentreerd op zijn eigen obsessie.
Hoewel de opzet van de film en het scenario, gescheven door Léonie de Boer en Anke Boerstra, een goede aanzet zijn, voelt de film onaf. Het is onduidelijk wat de makers nu precies over willen brengen. De aanhankelijkheid van Julian wordt mooi in beeld gebracht, net als de aanhankelijkheid van zijn moeder. Dit is helaas niet overtuigend genoeg om een hartverscheurend drama te creëren. Het is moeilijk te duiden waar het zijn geloofwaardigheid verliest. Misschien is het omdat we als kijker niet echt meegetrokken worden in de situatie van Julian, die zich vanaf het begin van de film al te afstandelijk gedraagt om echt van hem te gaan houden.Scooterdagen is helaas een van deOne Night Stands waarin de makers zich beperkt leken te voelen in de vijftig minuten die ze mochten vullen. Daardoor is de film redelijk veilig geworden, zonder echt heel uitgesproken te zijn. De film is mooi gedraaid, maar pakt stukken minder dan bijvoorbeeld zijn voorgangerOp Zee.
Scooterdagen is vrijdag 17 januari om 23:15 te zien op Nederland 2.
Release datum:17-01-2014
Speelduur:50 minuten