One Night Stand is een initiatief van NPS, Vara en de VPRO. Een project om nieuwe regietalenten een platform te geven om zichzelf te profileren. Dit jaar heeft hiervan de 4e editie plaatsgevonden. In een serie korte recensies zullen we hier op MovieSense aandacht besteden aan de producties. In deze recensie behandelen we Zara .
Zara is een scholiere van een jaar of 15. Op een avond staat ze zomaar op de stoep bij een van haar docenten. Hij is alleen thuis om wat te klussen en zijn vrouw en kinderen zitten in een kamp. Terwijl de docent behang afhaalt in een van de zolderkamers, wordt er bij hem aangebeld. Zara staat voor de deur, in tranen. Als docent kun je dan natuurlijk niet anders op zo'n moment dan er zijn voor je leerling.
Femme Fatale
Zara vertelt geëmotioneerd over haar gewelddadige vader, die haar eerder die avond geslagen heeft. Ze vertelt al snikkend dat hij dacht dat ze geld van hem had gestolen, iets wat ze natuurlijk ontkent. Haar docent Gijs vraagt zich natuurlijk wel af waarom ze bij hem aan kwam kloppen en niet bij haar klassenlerares. Hierop verzint Zara een smoes over een incident op school dat de reden is waarom ze liever niet naar haar gaat. Haar feitelijke motieven zijn echter veel banaler; Zara wil Gijs verleiden.
Zara vertelt geëmotioneerd over haar gewelddadige vader, die haar eerder die avond geslagen heeft. Ze vertelt al snikkend dat hij dacht dat ze geld van hem had gestolen, iets wat ze natuurlijk ontkent. Haar docent Gijs vraagt zich natuurlijk wel af waarom ze bij hem aan kwam kloppen en niet bij haar klassenlerares. Hierop verzint Zara een smoes over een incident op school dat de reden is waarom ze liever niet naar haar gaat. Haar feitelijke motieven zijn echter veel banaler; Zara wil Gijs verleiden.
Al snel ontpopt de lief ogende Zara zich tot een manipulerende femme-fatale. Zo zien we hoe ze de accu uit haar mobiel peutert en een nep telefoongesprek met haar tante voert, waaruit blijkt dat haar tante haar pas laat op kan halen, zo tegen elf uur ’s avonds. Alles om er maar voor te zorgen dat ze uiteindelijk ‘noodgedwongen’ de nacht zal moeten doorbrengen bij de docent. Zara zelf geeft ook wel toe dat ze soms speelt. Zo vertelt ze de docent enkele verhalen, waarvan ze later claimt deze te hebben verzonnen. Het blijft in het midden of dit waar is of niet. Wel is duidelijk dat Zara zich in bochten wringt om te krijgen wat ze wil. Voor zo’n korte film weet de jonge Anna Raadsveld een breed scala aan talent te tonen. Zeker voor een actrice die nog zo jong is, weet haar spel te boeien. Veel meer dan dat van collega acteur Marcel Hensema. Hij speelt niet slecht, maar zijn werk verbleekt bij de prestatie van de jonge Anna.
Regie
Regisseuse Anna van der Heide geeft je het gevoel dat je bijna deel uitmaakt van het beeld. Ze is bepaald niet bang om lange shots te gebruiken, met veel veranderingen in de camerapositie. Hierdoor voelt het als een vloeiend geheel, waar de kijker de rust krijgt om alles in zich op te nemen.
Regisseuse Anna van der Heide geeft je het gevoel dat je bijna deel uitmaakt van het beeld. Ze is bepaald niet bang om lange shots te gebruiken, met veel veranderingen in de camerapositie. Hierdoor voelt het als een vloeiend geheel, waar de kijker de rust krijgt om alles in zich op te nemen.
Conclusie
Zara weet te overtuigen. Vooral het talent van Anna viel mij op. De manier waarop alles in beeld gebracht is, geeft het een zeer natuurlijk en intiem gevoel. Ik hoop dan ook dat ik in de toekomst veel meer werk van de jonge Raadsveld zal gaan zien.
Zara weet te overtuigen. Vooral het talent van Anna viel mij op. De manier waarop alles in beeld gebracht is, geeft het een zeer natuurlijk en intiem gevoel. Ik hoop dan ook dat ik in de toekomst veel meer werk van de jonge Raadsveld zal gaan zien.
Zara is op 30 oktober te zien op Nederland 2
Titel: | Zara | |
Genre: | Drama | |
Regie: | Anna van der Heide | |
Cast: | Anna Raadsveld, Marcel Hensema, e.a. | |
Première: | NFF, 30 oktober op Nederland 2 | |
Trailer: | - |