Hans Zimmer Live on Tour - rapport

Specials
door Admin
zaterdag, 28 mei 2016 om 13:01
748320
Componist Hans Zimmer speelde zijn filmmuziek in Rotterdam Ahoy op dinsdag 24 mei, voor een publiek van duizenden. Hij was verrukt om een oranje riem te dragen voor de gelegenheid. Zimmer gaf een gepassioneerde en persoonlijke opvoering en koos een fijne selectie uit zijn werk die iedereen tevredenstelde. Naar een live opvoering gaan is een hele andere ervaring dan zijn muziek thuis luisteren.
Populariteit
Hans Zimmer is tegenwoordig een van de meest populaire componisten van filmmuziek. En met filmmuziek heb ik het niet over de compilatie-Cd’s van liedjes, maar over de symfonische begeleiding van scenes. Dit is zo’n ondergewaardeerd deel van de industrie, want wanneer filmmuziek goed gedaan wordt, kan het een film maken. Wanneer het uitstekend gedaan wordt, worden de melodietjes deel van het publieke bewustzijn. Populariteit is natuurlijk niet de enige maatstaaf van succes, maar het maakt voorstellingen zoals deze mogelijk, en het is fantastisch om een liefde voor filmmuziek te delen op deze manier.
Hans Zimmer kreeg naamsbekendheid in de jaren 80 en 90, toen hij indruk maakte met zijn muziek voorThe Lion KingenGladiator. In het afgelopen decennium verkreeg hij populariteit met de herkenbare melodietjes vanPirates of the Caribbeanen deBatmanfilms, en metThe Da Vinci Code,Madagascar,Inceptionen tientallen andere fil Het zijn natuurlijk deze bekendere werken die je te horen krijgt op een live optreden als dit.
Fijne selectie van werken
Hij speelde een fijne selectie van nieuwe en oude werken en dit was heel welkom. Kijkend naar zijn huidige succes met de Christopher Nolan films vreesde ik dat dat de hoofdtoon van het programma zou worden, maar niets was minder waar. Oude klassiekers waren afgestoft, zoalsCrimson Tide,Rain ManenDriving Miss Daisy. VooralCrimson Tideis een meesterwerk dat niets heeft verloren aan kracht. Twee hoogtepunten van de show waren zekerGladiatorenThe Lion King. Beide leunen hevig op zang en koor en Zimmer had hiervoor de beste vocalisten uitgenodigd.
Controverse
Het is trouwens een beetje verwarrend wat nou eigenlijk Hans Zimmer’s muziek is en wat niet. Zimmer heeft een bedrijfje opgericht (Remote Control Productions) waarin hij een mentor is voor nieuwe, jonge componisten. Veel van deze lui, zoalsHarry Gregson-Williams,Steve jablonskyenKlaus Badelt, zijn muziek gaan maken die erg veel lijkt op dat van Zimmer. De eerstePirates of the Caribbeanis officieel gecomponeerd doorKlaus Badelt, maar het was meer een teamproductie, waarbij Zimmer de melodie bedacht. Trouwens, die melodie is ook te horen inGladiator.
Door dit soort verhalen is Hans Zimmer een beetje controversieel. Hij populariseerde depower anthemaanpak van dramatische opbouw met elektronica en goed-voor-alles muziek. Critici zeiden dat alle filmmuziek op elkaar begint te lijken, met dezelfde muziek in thrillers, westerns, fantasy, historische films, etc. Mensen begonnen vingers te wijzen naar Zimmer, maar een waarheid is dat Zimmer’s aanpak heel geschikt is voor een populair concert.
In de tweede helft van de show duikt hij in de nieuwere werken vanThe Dark Knight,InterstellarenInceptionen je kunt horen hoe zijn stijl is veranderd door de jaren heen. De sfeer in de zaal veranderde en ik zag sommige oudere mensen wat interesse verliezen. Zijn recente werk richt zich meer op ritme, slagwerk en teruggehouden melodieën.
Persoonlijk optreden
Zimmer vertelde dat hij dit concert ook voor de muzikanten wilde doen. Hij introduceert ze en geeft ze de gelegenheid om te laten zien wat ze kunnen in solo-uitvoeringen. De liedjes zijn daarom niet precies zoals je ze thuis zou horen. Hij voegt ook wat extra rock-elementen toe. Meer dan alles wilde hij deze show persoonlijk maken. Hij komt niet over als een natuurlijke showman, maar zijn passie en oprechtheid maakt hem sympathiek. Tussen de opvoeringen vertelt hij verhalen over zijn gesprekken met regisseurs. Zijn persoonlijke aanpak brengt meer leven in de show.
Conclusie
Velen ontdekken filmmuziek alleen of via vrienden, want componisten adverteren zichzelf nauwelijks naar het algemeen publiek. Het is daarom geweldig om tussen duizenden mensen te zijn die dezelfde ontdekkingen hebben gedaan. Het maakt live filmmuziek vol van positieve energie en waardering.
Delen met