Top 10 titel sequenties

Top 10
donderdag, 27 december 2012 om 11:36
casino20royale20icon
In deze top 10 richten we ons enkel op de openingsbeelden. Een lijst van de tien meest interessante titelsequenties in speelfil
De titelsequentie; het lijkt een redelijk nieuw fenomeen, maar het is al jaren oud. Eigenlijk is het min of meer begonnen bij Saul Bass, die veel van de titelsequenties van regisseur Alfred Hitchcock heeft vormgegeven. Veelal werd zo’n sequentie gemaakt om de kijker alvast in de sfeer van de film te brengen, en hier werd ook ruim de tijd voor genomen. In de jaren negentig leek er een afname in mooie titelsequenties, en werd er amper tijd vrijgemaakt om enige credits te vermelden om maar zo snel mogelijk naar de film te gaan. Sinds de opkomst van de pc en steeds betere software lijkt de titelsequentie weer erg populair. Ook televisieseries maken er veel gebruik van, zoalsGame of Thrones, die een erg mooi vormgegeven opening heeft.
10 - Halloween: Season of the Witch(1982)
Regisseur:Tommy Lee Wallace
Title Designer: John Wash
Eén van de grote teleurstellingen voorHalloweenfans: eenHalloweenfilm zonder Michael Myers. Carpenter wilde na twee films eens wat anders proberen en schreef een Halloween film die het over een totaal andere boeg gooide. Destijds enorm geflopt, maar inmiddels een cultfilm. De titel sequentie lijkt aanvankelijk vrij minimaal en oninteressant. Toch zorgt deze opening ervoor dat je direct in een griezelige sfeer terecht komt, vooral door Carpenter’s synthesizer tonen. Visueel zien we aanvankelijk een opbouw van enkele oranje lijnen. Elke keer als de lijnen zich opbouwen horen we hierbij een digitaal toontje, dat op een fantastische manier één geheel met de muziek vormt. Uiteindelijk krijgen we een beter beeld waar we naar zitten te kijken: een pompoen. Uiteraard!
9 - Blue Valentine(2010)
Regisseur:Derek Cianfrance
Title Designer: Jim Helton
Weer een titel sequentie die past in de categorie, simpel maar effectief. Cianfrance film gaat over liefde en leed. De film verteld het verhaal in twee tijdsperiodes: tijdens hun liefde, en erna. De film laat dit op een wat abstracte manier mooi zien, door een sequentie van foto’s te laten zien waarover een montage van vuurwerk is toegevoegd. De beelden lopen op een interessant manier in elkaar over en door elkaar heen.
Blue Valentine
8 - Delicatessen(1991)
Regisseur:Marc Caro en Jean-Pierre Jeunet
Title Designer: Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet
Marc Caro en Jean-Pierre Jeunet (Amélie) debuteren hier met de postapocalyptische, surrealistische komedieDelicatessen. Een man bevindt zich in een ton. Deze wordt opeens opgedaan op wat lijkt door een kok. De kok slaat met zijn slagersmes in het hoofd van de arme man en we krijgen de titel van de film in beeld, met daaronder een varken. Daarna krijgen we een enkel shot van een camera die door de keuken ‘vliegt’ en zo de credits laat zien die verwerkt zijn op verschillende objecten die in deze keuken te vinden zijn. Erg leuk gedaan, en dit voordat de computer de overhand zou nemen.
Delicatessen
7 - Arlington Road(1999)
Regisseur:Mark Pellington
Title Designer: Kyle Cooper
Mark Pellington maakte destijds een film die niet al teveel indruk bij het publiek maakte, maar nu griezelig actueel is; terrorisme, met een lieve buurman die uiteindelijk een terrorist blijkt. De titel sequentie geeft de kijker door het audiovisuele geweld een hoge dosis paranoia mee. Het geheel heeft iets weg van de titel sequentie vanSe7enin een MTV-jasje.
Arlington Road
6 - Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events(2004)
Regisseur:Brad Silberling
Title Designer: Jamie Caliri
Brad Siberling maakte een erg leuke, maar ook vrij duistere familiefilm over drie kinderen die, vanwege het overlijden van hun ouders, moeten verblijven bij hun nare oom Count Olaf. De kinderen peinzen er niet over om te blijven en een duister avontuur volgt. De titel sequentie is erg mooi vormgegeven, maar wat vooral leuk is gedaan is het feit dat deze sequentie de hele film verbeeld in een paar minuten.
Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events
5 - Vertigo(1958)
Regisseur:Alfred Hitchcock
Title Designer: Saul Bass
Een lijst met de beste titelsequenties kan niet zonder de grondlegger van dit alles; Saul Bass. Dé ‘motion graphic designer’ avant la lettre. Voor Hitchcock heeft hij een aantal pakkende animaties gemaakt, waaronder Psycho,North by Northwest,Anatomy of a MurderenVertigo. MetVertigoheeft hij een surrealistisch sfeertje neergezet, dat tevens één van de belangrijkste thema’s van de film verwerkt, namelijk hoogtevrees. Maar dan wel op een abstractie manier.
Vertigo
4 - Enter the Void (2009)
Regisseur:Gaspar Noë
Title Designer: Gaspar Noë en Tom Kan
MetIrréversibleleverde Noë een uiterst grimmige filmervaring, en dit alles achterstevoren. Zo begon de film letterlijk met de endcredits, van boven naar beneden gerold. MetEnter the Voidheeft hij de ultieme tripfilm gemaakt, letterlijk en figuurlijk. Dit begint al met de openingssequentie dat als een oude Amiga game de credits in allerlei obscure fonts op de kijker afvuurt, inclusief hyperactieve elektronische muziek.
Enter the Void
3 - Contact (1997)
Regisseur:Robert Zemeckis
Title Designer: Nina Saxon
De films van Robert Zemeckis laten zich vaak kennen door grensverleggend effectenwerk. Het is één van de weinige regisseurs die een Oscar won voor Best Visuel Effects voor een film dat voornamelijk een dramafilm is;Forrest Gump. Hoewel de titel sequentie vanForrest Gump(met het veertje) inmiddels iconisch is, is het de filmContactdat een uiterst pakkend stukje visuele kunst laat zien door middel van haar openingssequentie. Hierin beginnen we bij de aarde en door middel van een enkel shot zoomen we helemaal uit langs het melkwegstelsel en verder, om uiteindelijk uit te komen bij de ogen van de hoofdrolspeelster Jodie Foster.
Contact
2 - Casino Royale(2006)
Regisseur:Martin Campbell
Title Designer: Daniel Kleinman
Voor de tweede maal zorgt Campbell voor een comeback van James Bond met tevens weer een nieuwe acteur. In 1995 deed hij dit met Pierce Brosnon inGoldenEye. MetCasino Royalekrijgen we 007 in de vorm van Daniel Craig. De titelsequentie van Casino Royale is een echte hippe ‘motion graphics’ opening. Het thema van de film is visueel op een mooie manier in beeld gebracht door gebruik te maken van speelkaartpatronen en andere casinospelen. Dit alles onder de titelsong "You Know My Name” door Chris Cornell.
Casino Royale
1 - Fight Club(1999)
Regisseur:David Fincher
Title Designer: P. Scott Makela
Als er één regisseur is die een belangrijk aandeel heeft gehad in de titelsequenties, dan is het wel David Fincher. Het eerste grensverleggende werkje begon metSe7en. Daarna volgde nogFight Club,Panic RoomenThe Girl with the Dragon Tattoo. We kiezen voor deze lijst de filmFight Clubals belangrijkste toevoeging. De titelsequentie heeft iets weg vanContact(zie verder in de lijst), waarin we met een enkel shot uitzoomen naar een groter geheel. In plaats van het heelal bevinden we ons hier echter in het menselijk lichaam. We beginnen zogezegd in het angstcentrum van de protagonist (Edwart Norton) om uiteindelijk te eindigen bij de hand met pistol van de antagonist (Brad Pitt). Destijds was de titel sequentie vanFight Clubde duurste ooit (kosten ongeveer 1 miljoen dollar) en had zijn eigen budget los van de film. Dit was tot dusver nog nooit gedaan.
Fight Club
Delen met