Politieagent Sam Tyler vermoedt dat zijn vriendin is ontvoerd. In de zoektocht naar zijn geliefde krijgt hij een auto-ongeluk wat hem bijna het leven kost. Hij ontwaakt in 1973. Is Sam terug in de tijd gereisd, heeft hij zijn verstand verloren of ligt hij in een coma?
Sam (John Simm) komt erachter dat hij ook politie-inspecteur is in het verleden. Hij blijkt zojuist overgeplaatst vanuit Hyde naar Manchester en kan direct starten met het vangen van boeven. Het is echter een flinke cultuurshock voor de hoofdpersoon die gewend is aan moderne onderzoekstechnieken. Zijn huidige politiekorps bestaat uit rokende, zuipende en vloekende mannen die eerst slaan en dan praten.
Bafta en Emmy
De titel verwijst naar een muzieknummer van David Bowie getiteld Life on Mars? Dit nummer luistert Sam op zijn mp3-speler op het moment dat hij aangereden wordt. De BBC serie bestaat uit twee seizoenen van elk acht afleveringen en werd bedacht en geschreven door Ashley Pharoah, Mathew Graham en Tony Jordan. Laatste twee genoemden waren ook verantwoordelijk voor de serie Hustle . Life on Mars werd onderscheiden met een Bafta en Emmy, en voor wie niet genoeg kan krijgen van de karakters is er de spin-off Ashes to Ashes , waarin een aantal personages terugkeren.
De titel verwijst naar een muzieknummer van David Bowie getiteld Life on Mars? Dit nummer luistert Sam op zijn mp3-speler op het moment dat hij aangereden wordt. De BBC serie bestaat uit twee seizoenen van elk acht afleveringen en werd bedacht en geschreven door Ashley Pharoah, Mathew Graham en Tony Jordan. Laatste twee genoemden waren ook verantwoordelijk voor de serie Hustle . Life on Mars werd onderscheiden met een Bafta en Emmy, en voor wie niet genoeg kan krijgen van de karakters is er de spin-off Ashes to Ashes , waarin een aantal personages terugkeren.
Amerikaanse remake
Ook loopt er op dit moment een Amerikaanse remake die zich afspeelt in het verleden van New York, waar de Twin Towers nog overeind staan. Deze remake moet meer seizoenen krijgen en de makers hebben het mysterie rondom Sam enigszins aangepast.
Ook loopt er op dit moment een Amerikaanse remake die zich afspeelt in het verleden van New York, waar de Twin Towers nog overeind staan. Deze remake moet meer seizoenen krijgen en de makers hebben het mysterie rondom Sam enigszins aangepast.
The Good, the Bad and the Ugly
Je zou de situatie waarin Sam terecht komt kunnen vergelijken met een western: een nieuweling (Sam) komt een stadje binnen waar drie personen het al jarenlang voor het zeggen hebben. Deze drie cowboys zijn hoofdinspecteur Gene Hunt (Philip Glenister) en agenten Ray Carling (Dean Andrews) en Chris Skelton (Marshall Lancaster). De komst van Sam verstoort de rangorde tussen de drie en Ray vreest dat zijn promotieplaats van opvolger van de hoofdinspecteur in het gedrang komt. Dit leidt tot een ‘shootout’ tussen Sam en Ray, waarbij geen pistolen gebruikt worden maar vuisten.
Je zou de situatie waarin Sam terecht komt kunnen vergelijken met een western: een nieuweling (Sam) komt een stadje binnen waar drie personen het al jarenlang voor het zeggen hebben. Deze drie cowboys zijn hoofdinspecteur Gene Hunt (Philip Glenister) en agenten Ray Carling (Dean Andrews) en Chris Skelton (Marshall Lancaster). De komst van Sam verstoort de rangorde tussen de drie en Ray vreest dat zijn promotieplaats van opvolger van de hoofdinspecteur in het gedrang komt. Dit leidt tot een ‘shootout’ tussen Sam en Ray, waarbij geen pistolen gebruikt worden maar vuisten.
Science Fiction?
Life on Mars doet zich voorkomen als science fiction serie, maar is in de kern eigenlijk een politieserie. Wat de reeks laat afwijken van de rest is de setting in de jaren zeventig, waardoor het bijvoorbeeld heel anders kijkt als CSI en soortgelijke. Forensisch onderzoek komt er niet bij kijken, wel een dosis actie, achtervolgingen en humor. Het hoofdpersonage verwondert zich, tezamen met de kijker over de ouderwetse methoden die de politie er op nahoudt. Taperecorders en video-opnames worden niet gebruikt bij een verhoor en de agenten zijn er niet vies van om een paar klappen uit te delen. De wetsdienaren moeten het doen zonder mobieltjes en op het bureau prijkt geen computer, maar enkel een asbak naast een stapel papieren. Toch krijgt Sam het voor elkaar om de agenten enkele 'hedendaagse' technieken aan te leren.
Life on Mars doet zich voorkomen als science fiction serie, maar is in de kern eigenlijk een politieserie. Wat de reeks laat afwijken van de rest is de setting in de jaren zeventig, waardoor het bijvoorbeeld heel anders kijkt als CSI en soortgelijke. Forensisch onderzoek komt er niet bij kijken, wel een dosis actie, achtervolgingen en humor. Het hoofdpersonage verwondert zich, tezamen met de kijker over de ouderwetse methoden die de politie er op nahoudt. Taperecorders en video-opnames worden niet gebruikt bij een verhoor en de agenten zijn er niet vies van om een paar klappen uit te delen. De wetsdienaren moeten het doen zonder mobieltjes en op het bureau prijkt geen computer, maar enkel een asbak naast een stapel papieren. Toch krijgt Sam het voor elkaar om de agenten enkele 'hedendaagse' technieken aan te leren.
Coma
Dan is er het mysterie rondom Sam Tyler. Wat is er met hem gebeurt en hoe komt hij weer terug in het heden? Waarom praat het meisje van het testbeeld met hem, of hoort hij ziekenhuis geluiden om zich heen? Al noemt de serie zelf drie mogelijkheden wat er met de hoofdrolspeler aan de hand kan zijn, er wordt wel erg veel nadruk gelegd op een mogelijke coma van Sam. Gedurende de afleveringen sijpelen er stemmen en geluiden binnen in de jaren zeventig wereld van Sam, zoals doktoren en familie die hem proberen te ontwaken uit zijn coma. Mogelijk een methode om de kijker op het verkeerde been te zetten, maar het was interessanter als de serie ook de andere mogelijkheden uitgediept had.
Dan is er het mysterie rondom Sam Tyler. Wat is er met hem gebeurt en hoe komt hij weer terug in het heden? Waarom praat het meisje van het testbeeld met hem, of hoort hij ziekenhuis geluiden om zich heen? Al noemt de serie zelf drie mogelijkheden wat er met de hoofdrolspeler aan de hand kan zijn, er wordt wel erg veel nadruk gelegd op een mogelijke coma van Sam. Gedurende de afleveringen sijpelen er stemmen en geluiden binnen in de jaren zeventig wereld van Sam, zoals doktoren en familie die hem proberen te ontwaken uit zijn coma. Mogelijk een methode om de kijker op het verkeerde been te zetten, maar het was interessanter als de serie ook de andere mogelijkheden uitgediept had.
De zestig minuten durende feature geeft meer inzicht in het tot stand komen van de serie en de makers en acteurs geven achtergrondinformatie over de karakters. In verteld componist Ed Butt hoe hij de muziek voor de serie creëerde. Daarnaast zijn er nog verwijderde scenes te vinden op de dvd.
Conclusie
Life on Mars is een unieke politieserie met sci-fi elementen en een interessant, doorlopend mysterie. Het biedt een mooie afwisseling op de snelle CSI -achtige series. Het tijdsbeeld van de jaren zeventig komt goed tot zijn recht en je blijft kijken om het raadsel rondom Sam te ontrafelen.
Life on Mars is een unieke politieserie met sci-fi elementen en een interessant, doorlopend mysterie. Het biedt een mooie afwisseling op de snelle CSI -achtige series. Het tijdsbeeld van de jaren zeventig komt goed tot zijn recht en je blijft kijken om het raadsel rondom Sam te ontrafelen.
Het is jammer dat er maar acht afleveringen per seizoen zijn, waardoor je er snel doorheen bent. Toch staan er genoeg extra’s op de dvd wat de aanschaf zeker de moeite waard maakt. Helaas is het tweede seizoen nog niet op dvd verschenen.
Titel | Life on Mars: serie 1 | Koop bij Bol.com |
Genre | Drama / Misdaad / Science Fiction | |
Bedenkers | Mathew Graham, Tony Jordan en Ashley Pharoah | |
Cast | Anne-Marie Duff, Ralf Little, Rupert Graves, e.a. | |
Te koop | 30 april 2007 |