Weinig waarheidsgetrouwe verbeelding van de heksenvervolgingen.
Aan het einde van de 17eeeuw heersten er spanningen aan de Amerikaanse oostkust. Terwijl de ‘oorspronkelijke’ bewoners streden tegen de nog oorspronkelijkere bewoners (de indianen) namen de orthodoxe puriteinen hun plek in. In Salem is de puriteinse predikant George Sibley (Michael Mulheren) heer en meester, hij drukt alle zondaars de kop in. Om te voorkomen dat John Alden (Shane West) het schavot op moet, laat zijn zwangere en ongehuwde vriendin Mary Sibley (Janet Montgomery) de foetus weghalen. Niet via een operatie, maar via een soort bovennatuurlijke interventie. Mary is de dochter van de plaatselijke dictator George, en vreest een schijnproces. Als Alden na jaren van oorlog terugkeert in Salem, wordt hij met zijn neus op de feiten gedrukt. De opvolger van George Sibley, de jonge Cotton Mather (Seth Gabel) predikt tegen hekserij. Een jong meisje in het dorp lijkt te zijn bezeten door de duivel. Al het onrecht en ellende is te wijten aan een heksenkring, waarvan niemand het werkelijke bestaan lijkt te kunnen bewijzen.
Game Of Thrones
Zo beginnen scenarioschrijvers Adam Simon (Braindead) en Brannon Braga (Star Trek: Enterprise) hun fictieve verhaal over de perikelen in Salem, het dorp dat tot op de dag van vandaag vooral bekend is van de heksenvervolgingen in 1692. Terwijl destijds allerlei onschuldige vrouwen vanwege lokale hysterie werden geëxecuteerd, gooien Simon en Braga het over een andere boeg. Het zijn juist de heksen die de vervolgingen in goede banen leiden. Ze zetten onschuldige burgers in een kwaad daglicht, en ontspringen zo zelf de dans. Daarmee creëren de schrijvers een invalshoek voor een verhaal dat qua uitstraling gelijkenissen kent met andere vroegmoderne of middeleeuwse series alsGame Of Thrones. En aangezien de inGame Of Thrones aanwezige esthetiek, taalgebruik en gewoontes natuurlijk buitengewoon populair zijn, investeert kabelzender WGN in haar eigen variant. Nu is deze constatering wat gechargeerd,Game Of Thrones is geen historische serie, maar toch neemt het niet weg dat deze vergelijking de achilleshiel vanSalem is. Ondanks het geacteerde intrige van Montgomery en de oudgediende Kevin Tighe heeft de serie weinig talent. Vooral Shane West valt op. Hij kan eenvoudig teksten onthouden, maar blijft ook inSalem vierkant ogen. Behalve dan dat vrouwen waarschijnlijk graag naar hem kijken. Want voyeuristisch isSalem zeker. De romances komen prominent en clichématig in beeld.
Angelsaksisch
HBO heeftGame Of Thrones, AMC heeftTurn en WGN heeftSalem. Deperiod look is weer helemaal terug. Waar de laatste jaren in het teken stonden van veel reality televisie en documentaire-achtige cameravoering, mag de camera nu weer af en toe op het statief, en wordt de afdeling costumering flink aan het werk gezet. En dan blijkt dat het toch niet eenvoudig is om je publiek te overtuigen. Waar HBO in de verfilming van de boeken van George R.R. Martin acteurs heeft weten te strikken die met een soort Angelsaksisch accent precies passen in de verhaalwereld, spreken de historische personages inTurn enSalem contemporain óf Brits, óf Amerikaans. Als je daar nog bij optelt dat de special effects inSalem abominabel zijn, dan blijft er weinig positiefs over.
Conclusie
Schrijvers Adam Simon en Brannon Braga hebben een onderwerp gekozen waar ze uiteindelijk weinig mee doen. Het resultaat is een soapserie met CGI horror. Met historie heeft het al helemaal weinig te maken.Salem dweept met de populariteit van andere kostuumseries, maar wordt nooit authentiek. Zelfs Rob Zombie'sThe Lord's Of Salem had in die zin nog meer te bieden.