De Oscars: wie gaan er winnen en wie zouden er moeten krijgen?

Artikelen
zondag, 24 februari 2013 om 8:00
oscars1
Komende nacht worden in Hollywood de Oscars uitgereikt. MovieScene doet een voorspelling wie er met een beeldje vandoor zal gaan, maar ook wie volgens ons een Oscar zou moeten winnen.
Redacteuren Omar Larabi en Nico van den Berg kijken met een kritische blik alvast vooruit naar het Hollywood spektakel en proberen het kaf van het glitterkoren te scheiden. Het spektakel is zondag op maandagnacht in Nederland live en gratis te zien op Film1.
Allereerst de belangrijkste prijs van de avond: die van Beste Film. Wie gaat dit beeldje winnen?

Omar: Argo maakt een grote kans. Ben Affleck versloeg Lincoln en co al tijdens de BAFTA's en dat is toch een belangrijk voorteken. De gunfactor ligt bij Argo ook hoger dan bij Lincoln , dat uiteindelijk een toch betrekkelijk eendimensionale film bleek.
Nico: Nadat het patriottische Lincoln lang de favoriet was, is dat nu het nog vaderlandslievender Argo . Met een positieve rol voor Hollywood (altijd leuk voor de stemmers van de Academy), een goede afloop en de CIA in een goed daglicht (exit Zero Dark Thirty ) is Argo de gedoodverfde winaar.
En welke film zou het beeldje voor Beste Film eigenlijk moeten winnen?
Omar: Uiteraard Amour . Volstrekt coherent en nu al een klassieker. Regiewerk op topniveau en een zeer bijzonder cast die samen het euthanasieverhaal weer op de kaart zetten. De eerste niet-Engelstalige film in deze categorie sinds 1998 ( La Vita è Bella ), en dat mag ook wel eens!
Nico: Ook voor mij zou Amour moeten winnen. Eén van de meest bijzondere films in jaren die ik met ingehouden adem heb ondergaan. Maar een Europese film met zo'n enorme zeggingskracht mag van Hollywood niet al te dichtbij komen.
Beste Regisseur: wie gaat er winnen?
Omar: Steven Spielberg. Hij weet voor Amerikanen altijd weer de goede toon te vinden en dat zal zeker ook voor Lincoln gelden.

Nico: Het is dat Ben Affleck voor Argo niet als beste regisseur is genomineerd, anders had hij het zeker gewonnen. Spielberg maakt een goede kans, maar vlak ook Ang Lee zeker niet uit. Zijn tour-de-force voor Life of Pi heeft in Hollywood ook indruk gemaakt.
Beste Regisseur: wie moet er winnen?
Omar: Dat is Michael Haneke, de man die een script schrijft en dan een film durft te regisseren met twee tachtigers. Haneke's regietalent druipt van Amour af. Hoe hij het op papier voor zich zag en hoe het uiteindelijk werd, dat is meesterlijk.

Nico: Ook van mij mag Haneke hem krijgen. Zijn stijlvastheid, acteursregie en de kale benadering, met filmen in één ruimte en nauwelijks muziek, werkt meer dan goed. Maar Ang Lee heeft bij mij ook een snaar geraakt door met zoveel vaart en virtuositeit The Life of Pi tot leven te brengen.
Beste Acteur: wie gaat er winnen?


Omar
: Daniel Day-Lewis maakt de grootste kans. Hij is het duidelijke gezicht van Lincoln en weet al jaren met zijn sublieme method acting skills allerlei uiteenlopende karakters op bijzonder manier te vertolken.
Nico: Daniel Day-Lewis kan het beeldje niet meer ontgaan. Hij houdt het zeer wankele schip dat Lincoln heet, nog enigszins in balans. Het is vooral buitenkant, maar dan wel goed gedaan.
Beste Acteur: wie moet er winnen?
Omar: Joaquin Phoenix. Hij werkte zich kapot voor The Master en dat is duidelijk zichtbaar op het witte doek. Zijn karakter Freddie Quell is intrigerend, en dat maakt de gehele film interessant.
Nico: Absoluut Joaquin Phoenix. Hij weet niet alleen uiterlijk een fenomenale psychopaat neer te zetten, hij is het ook van binnen. Phoenix brengt er ook een verdieping in, waardoor je continu gefascineerd blijft kijken.
Beste Actrice: wie gaat er winnen?
Omar: Het zal wel Jennifer Lawrence worden. Silver Linings Playbook is wel een leuke film maar hoort in mijn beleving sowieso niet thuis bij de Oscars, en Lawrence heeft de laatste jaren helemaal niet zulke sterken rollen neergezet. Winter's Bone is nog steeds haar hoogtepunt, maar wel even geleden.

Nico: Het is een sterk veld, maar uiteindelijk gaat Emmanuelle Riva voor haar rol in Amour deze Oscar gewoon winnen. Een bekroning aan het eind van een carrière doet het altijd goed in Hollywood. En ze viert op Oscarzondag ook nog eens haar 86e verjaardag.
Beste Actrice: wie moet er winnen?
Omar: Emmanuelle Riva. Als je ver in de tachtig nog zo'n talent hebt en je zo kwetsbaar kan opstellen als zij deed, dan verdien je met recht een onderscheiding. Haar man in de film, Jean-Louis Trintignant, is overigens niet eens genomineerd, en ze doen het toch echt samen!
Nico: Emmanuelle Riva steekt met kop en schouders bovend e rest uit. De intensiteit die zei in haar rol legt, is werkelijk indrukwekkend. Al is de prestatie van de nu 9-jarige Quvenzhané Wallis voor Beasts of the Southern Wild ook zeer bijzonder.
Beste niet-Engelstalige film: wie gaat er winnen?
Omar: Amour zal deze waarschijnlijk wel winnen, in tegenstelling tot de Oscar voor Beste Film. Een soort pity fuck.
Nico: Alhoewel deze categorie per definitie een tombola is (zo ging de Oscar eerder onverwacht aan Haneke's neus voorbij voor The White Ribbon ), zal het door een goede campagne in Amerika toch Amour worden.
Beste niet-Engelstalige film: wie moet er winnen?
Omar: Amour is gewoon de beste niet-Engelstalige film van 2012. Een goede tweede is No van Pablo Larraín
Nico: Ik wil een lans breken voor War Witch , in Nederland uitgebracht onder de titel Rebelle . Een film over de waanzin van oorlog, gezien door de ogen van een meisje. Vermengd met tradities en magie en een mooie soundtrack is dit een harde maar zeker ook ontroerende film over verlies en de verwerking ervan.
Beste Acteur in een bijrol: wie gaat er winnen?
Omar: Christoph Waltz. Net als in Inglourious Bastards is zijn theatrale manier van acteren een lust voor het oog en stal hij met gemak de show. Alhoewel een kritische kanttekening is dat zijn acteerwerk niet zozeer afwijkt van die eerste film.
Nico: Het zal gaan tussen Robert De Niro en Tommy Lee Jones. Ik denk dat de laatste gaat winnen voor zijn schmierende rol in Lincoln. Met of zonder pruikje.
Beste Acteur in een bijrol: wie moet er winnen?
Omar: Dit is een mager jaar gezien de nominaties. Ik gun het Christoph Waltz ontzettend, maar kies zelf voor Philip Seymour Hoffman die een sekteleider neerzet in The Master waar je sympathie voor krijgt, maar tegelijkertijd ook niet als buurman wil hebben.
: Philip Seymour Hoffman voor zijn indringende rol als sekteleider. En in mijn dromen wordt deze Oscar uitgereikt door Tom - Scientology Church - Cruise. Dream on dus.


Omar
: Anne Hathaway voor de middelmatig ontvangen musical Les Misérables . Ze ontving al een Golden Globe en een BAFTA, ondanks het feit dat dit verhaal ook al duizend jaar op Broadway en in Londen heeft gestaan en bovenal Frans is.

Nico: net als mijn mede-redacteur verwacht ik dat Anna Hathaway voor haar zingende acteerprestatie een Oscar krijgt. Ondanks alle verrotte tanden van de cast om haar heen zingt zij met een fris wit gebit haar droom der dromen. Meer Hollywood kan niet.
Beste Actrice in een bijrol: wie moet er winnnen?
Omar: Helen Hunt. Met The Sessions geeft ze zich letterlijk en figuurlijk bloot en laat ze zich volledig van een andere kant zien. Mooi dat ook dergelijke actrices later in hun carrière tot een dergelijk besluit komen.
Nico: Amy Adams laat in The Master wederom zien dat ze momenteel één van de beste actrices in Hollywood is. Dit is haar vierde Oscarnominatie, allemaal in de bijrol categorie. Maar goed, er zijn meer actrices die heel lang op de verzilvering moesten wachten.
Tot slot de Oscars voor Beste Script. Wie gaat er volgens ons met de beeldjes vandoor?


Omar
: Voor beste bewerkte script zal Silver Linings Playbook het wel worden. Regisseur David O Russel zal toch ergens een onderscheiding weg moeten halen.
Beste originele script gaat Django Unchained worden. Met een Golden Globe en BAFTA op zak lijkt het voor de hand liggend dat Tarantino's schrijfkwaliteiten in deze categorie zullen worden gehonoreerd. Alhoewel ook Zero Dark Thirty knap in elkaar steekt dankzij het gewiekste schrijfwerk van journalist Mark Boal.
Nico: Voor Beste bewerkte script heeft Argo wederom de beste papieren, met een Amerika aansprekende mengeling van historische fictie en een einde dat meer aan de Keystone Cops doet denken.
Beste originele script zou met alle Niggers van Tarantino wel eens naar Zero Dark Thirty van Mark Boal kunnen gaan.
En welk script zou een Oscar moeten winnen?
Omar: Voor Beste bewerkte script Beasts Of The Southern Wild . Echt een pareltje en debutant Ben Zeithlin heeft het originele boek op prachtige wijze omgevormd tot een magisch-realistisch sprookje.
Amour moet hem krijgen voor Beste originele script. De dialogen tussen Jean-Louis Trintignant en Emanuelle Riva zijn niet bombastisch of dynamisch, maar juist geschreven als een goed uitgevoerde choreografie.

Nico: Life of Pi voor Beste bewerkte script. Om zo'n onfilmbaar geachte boek om te vormen tot zo'n sterk filmscenario is een knappe prestatie.
Amour is met zijn bijzondere opbouw en vertelstructuur de enige winnaar voor Beste originele script. Alhoewel ik ook zeker een zwak blijf houden voor de absurditeit in het scenario van Moonrise Kingdom.
De uitreiking van de Oscars is live te volgen via Film1 in de nacht van zondag 24 op maandag 25 februari. Ook niet-abonnees kunnen deze rechtstreekse uitzending zien via digitale televisie, door af te stemmen op de gratis Zender van de Maand. Vanaf zondag 23 uur start het verslag vanaf de rode loper en om 2:30 uur is de uitreikingsceremonie te volgen, welk duurt tot 6:30.
Delen met