De Surprise: een geslaagde nieuwe vorm van crowdfunding?

Artikelen
vrijdag, 27 maart 2015 om 8:21
11040882 760070034100012 8890790605207548118 n

De Surprise, de nieuwe film van regisseur Mike van Diem, is deels via crowdfunding tot stand gekomen. Welke rol speelt deze nieuwe manier van financiering bij Nederlandse films? En hoe zit het met de risico's van uitbreng en de onafhankelijkheid van de makers?

In mei 2014 sloten fundingplatform Symbid en A-Film Benelux een deal, waarbij A-Film Benelux het exclusieve recht kreeg om films te crowdfunden via Symbid, een platform dat bedrijven en investeerders bij elkaar brengt. Investeerders kunnen met deze constructie rendement krijgen en bedrijven (bijvoorbeeld een filmdistributeur) kunnen zo hun financiering via de crowd realiseren.

schermafbeelding202015 03 2720om2000 13 18

In dit geval fungeert Symbid puur als tussenpersoon, waardoor ze ook geen invloed heeft op de productie en distributie van de film. A-Film Benelux plukt zo de vruchten van een extra marketingtool en hoopt op een goede word-of-mouth voor de betreffende film. Voor Symbid is het belang het groter kunnen maken van hun financiële model waarvoor ze van A-Film Benelux ook een vergoeding ontvangen. De distributeur bepaalt in dit geval ook het te werven bedrag en het rendement voor de investeerder. Op het eerste gezicht een win-win situatie. Maar is dat ook zo als je wat beter kijkt?

Crowdfunding raakt steeds meer ingeburgerd in de filmwereld, maar dan vooral als financieringsbron voor producenten en onafhankelijke filmmakers. In deze voor Nederland nieuwe constructie gaat het puur om de financiering van een gedeelte van het marketingbudget van een distributeur, een partij dit tot nu toe buiten de crowdfunding bleef. Omdat het een aanvulling is op het reguliere marketingbudget van A-Film Benelux, loopt de funding nog door tot vlak voor de releasedatum. De extra binnengehaalde middelen zullen logischerwijs wel bepalen hoe groot een campagne kan worden ingestoken. En bij hetnietbehalen van het doel krijgen de financiers hun inzet terug en wordt de film alsnog helemaal uit de eigen middelen van A-Film Benelux gefinancierd, zij het misschien wat bescheidener. Met het crowdgeld heeft A-Film Benelux voorDe Surprise in elk geval onderstaande pitchvideo gemaakt, een website gelanceerd en diverse acties opgezet, waarbij ze gebruik konden maken van het netwerk van Symbid.

WaaromDe Surprisede eerste film is die in deze constructie tussen A-Film Benelux en Symbid meegaat, komt volgens de distributeur simpelweg omdat dit de eerste titel van 2015 die er voor in aanmerking kwam. Het moest een Nederlandse titel zijn met een aansprekende cast - in dit geval Georgina Verbaan en Jeroen van Koningsbrugge. Een grote film alsMichiel de Ruyterwerd hier blijkbaar niet geschikt voor gevonden. Wellicht vanwege de te grote belangen om zo'n risico te nemen.

Het is afwachten hoe succesvol deze nieuwe vorm van crowdfunding zal zijn. Deze constructie lijkt de vrijheid van makers en distributeurs weinig tot niet aan te tasten. Aan de andere kant wordt aan de producentenkant crowdfunding ook steeds gewoner. Door zo in de hele keten steeds meer op deze manier van financieren te vertrouwen, lopen de risico's ook op. Aan de andere kant kan het een verrassend tegenwicht bieden aan andere geldbronnen, zoals de met regels dichtgemetselde filmfondsen.

schermafbeelding202015 03 2620om2023 35 54

Deze week werd het streefbedrag voorDe Surprisevan €75.000 gehaald. Bij minimaal 250.000 bezoekers kan volgens de website de investeerder een rendement tegemoet zien, variërend van 3 tot maximaal 15%. Maar bij een bezoekersaantal van minder dan 200.000 krijgt elke geldschieter maar de helft van zijn inleg terug. Interessant wordt straks welke films A-Film Benelux hiervoor inzet. Worden het alleen maar potentiële bioscoophits of krijgen kleinere films ook een kans? In hoeverre komen hier nieuwe manieren van het marketen van films uit voort? En op welk moment willen ook andere distributeurs aanhaken?

De hele film- en bioscoopwereld is niet alleen in beweging, maar lijkt in een stroomversnelling te zijn gekomen. Hopelijk profiteert niet alleen de industrie hiervan, maar ook het publiek met een verrassender aanbod en een prikkelender manier om mensen te verleiden.

Delen met