Het verhaal van Dickens is al vele malen verfilmd. Kan regisseur Robert Zemeckis er nog een originele draai aan geven?
De grote ster van de productie is acteur Jim Carrey, althans een digitale versie van hem. Carrey speelt maar liefst acht rollen in A Christmas Carol . Naast de hoofdrol van chagrijn Scrooge, speelt hij vier verschillende leeftijdsfasen van het hoofdpersonage en daarnaast de drie geesten die hem bezoeken.
Charles Dickens
Het boek van Charles Dickens uit 1843 is al vele malen verfilmd. A Christmas Carol vertelt het verhaal van de gierige Ebenezer Scrooge, gespeeld door Jim Carrey in deze versie. In zijn leven heeft hij vrouwen, vrienden en familie opzij gezet voor maar één ding: geld. Scrooge gelooft niet in Kerst en als zijn neefje Fred (Colin Firth) hem uitnodigt voor een diner met de familie, slaat hij die nors af. Zijn medewerker Bob Cratchit (Gary Oldman) krijgt met moeite één dag per jaar vrij om Kerstmis met zijn familie te vieren. Op Kerstavond wordt de onuitstaanbare Scrooge bezocht door drie geesten die hem zijn fouten laten inzien en van hem een beter mens proberen te maken.
Het boek van Charles Dickens uit 1843 is al vele malen verfilmd. A Christmas Carol vertelt het verhaal van de gierige Ebenezer Scrooge, gespeeld door Jim Carrey in deze versie. In zijn leven heeft hij vrouwen, vrienden en familie opzij gezet voor maar één ding: geld. Scrooge gelooft niet in Kerst en als zijn neefje Fred (Colin Firth) hem uitnodigt voor een diner met de familie, slaat hij die nors af. Zijn medewerker Bob Cratchit (Gary Oldman) krijgt met moeite één dag per jaar vrij om Kerstmis met zijn familie te vieren. Op Kerstavond wordt de onuitstaanbare Scrooge bezocht door drie geesten die hem zijn fouten laten inzien en van hem een beter mens proberen te maken.
Animatie of echt?
Regisseur Robert Zemeckis kan maar niet genoeg krijgen van de ‘performance capture’-techniek. Hierbij worden er censoren op een acteur geplaatst waarmee zijn bewegingen maar ook diens expressie worden vastgelegd. Deze kunnen dan gebruikt worden om een animatiekarakter realistische bewegingen en emotie mee te geven, zoals bij Gollem in Lord of the Rings .
Regisseur Robert Zemeckis kan maar niet genoeg krijgen van de ‘performance capture’-techniek. Hierbij worden er censoren op een acteur geplaatst waarmee zijn bewegingen maar ook diens expressie worden vastgelegd. Deze kunnen dan gebruikt worden om een animatiekarakter realistische bewegingen en emotie mee te geven, zoals bij Gollem in Lord of the Rings .
A Christmas Carol is echter in zijn geheel een animatie-film, waarbij alle personages tot leven gewekt worden door middel van performance capture. In zijn laatste twee films probeerde Zemeckis de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen met zijn animaties. De eerste poging was de animatiefilm The Polar Express uit 2004, waarin Tom Hanks de hoofdrol speelde. In 2007 kwam Beowulf waarin de personages van Ray Winstone en Angelina Jolie soms angstvallig echt leken.
Met A Christmas Carol probeert de regisseur echter niet meer om acteurs van vlees en bloed na te maken. Er is gekozen voor een eigen stijl waarin er ruimte is om uiterlijke kenmerken te overdrijven. Zo is de verbitterde oude Scrooge voorzien van een uitstekende kin en kromme neus die elkaar bijna raken.
Emotie
We weten allemaal wel hoe het verhaal afloopt en daarom is het fijn dat Zemeckis niet letterlijk het Dickens verhaal volgt. Zo is bijvoorbeeld het zoontje van Bob Cratchit, Tiny Tim, nog steeds ziek en mank, maar krijgen we ook een achtervolging tussen Scrooge en een koets, voortgetrokken door twee angstaanjagende paarden, voorgeschoteld. De scène is spannend en met een 3D bril op zit je er middenin, maar het is een van de voorbeelden dat Zemeckis de effecten belangrijker vindt dan het verhaal.
We weten allemaal wel hoe het verhaal afloopt en daarom is het fijn dat Zemeckis niet letterlijk het Dickens verhaal volgt. Zo is bijvoorbeeld het zoontje van Bob Cratchit, Tiny Tim, nog steeds ziek en mank, maar krijgen we ook een achtervolging tussen Scrooge en een koets, voortgetrokken door twee angstaanjagende paarden, voorgeschoteld. De scène is spannend en met een 3D bril op zit je er middenin, maar het is een van de voorbeelden dat Zemeckis de effecten belangrijker vindt dan het verhaal.
De zielige Tiny Tim en papa Cratchit hebben te weinig schermtijd om te kunnen meeleven. Als er dan tranen gelaten worden bij familie Cratchit doet het je als kijker niets. Het draait vooral om Carrey, Carrey en nog zes maal Carrey.
Films van Robert Zemeckis
Beowulf (2007)
The Polar Express (2004)
Cast Away (2000)
What Lies Beneath (2000)
Contact (1997)
Forrest Gump (1994)
Death Becomes Her (1992)
Who Framed Roger Rabbit (1988)
Back to the Future trilogie (1985-1990)
Romancing the Stone (1984)
Used Cars (1980)
I Wanna Hold Your Hand (1978)
Beowulf (2007)
The Polar Express (2004)
Cast Away (2000)
What Lies Beneath (2000)
Contact (1997)
Forrest Gump (1994)
Death Becomes Her (1992)
Who Framed Roger Rabbit (1988)
Back to the Future trilogie (1985-1990)
Romancing the Stone (1984)
Used Cars (1980)
I Wanna Hold Your Hand (1978)
Mooi
Visueel is er niets te klagen. De personages zien er prachtig uit en hoofdpersonage Scrooge is dan ook het meest gedetailleerd. Duidelijk zien we al zijn rimpeltjes tot aan de poriën op zijn huid en de kleine donshaartjes op zijn kromme neus. Ook de expressie op zijn gezicht en de manier waarop hij beweegt, werkt erg sterk en overtuigend, dankzij uitstekend performance capture-acteerwerk van Jim Carrey.
Visueel is er niets te klagen. De personages zien er prachtig uit en hoofdpersonage Scrooge is dan ook het meest gedetailleerd. Duidelijk zien we al zijn rimpeltjes tot aan de poriën op zijn huid en de kleine donshaartjes op zijn kromme neus. Ook de expressie op zijn gezicht en de manier waarop hij beweegt, werkt erg sterk en overtuigend, dankzij uitstekend performance capture-acteerwerk van Jim Carrey.
Of de film zowel in 2D als in de 3D-versie gaat draaien, is mij niet bekend, maar het is absoluut een aanrader om de productie met een 3D-bril te gaan zien. Zemeckis weet de kijker onderdeel te maken van de scène, zonder daarvoor continue dingen op de bioscoopbezoeker af te laten komen. Op de momenten dat de camera door het sfeervolle stadje vliegt, langs daken en schoorstenen scheert, of tijdens de achtervolging met de paardenkoets, is het fantastisch om dit in 3D te kunnen ervaren.
Conclusie
A Christmas Carol ziet er buitengewoon mooi uit en Zemeckis heeft weer een stap gemaakt in de wereld van de computereffecten. Helaas vergeet hij hierbij de emotionele basis van het Dickens verhaal, waardoor de film gewoon één van de vele verfilmingen is. Liefhebbers van animatie- of 3D films kunnen zich hier beslist wel aan wagen.
A Christmas Carol ziet er buitengewoon mooi uit en Zemeckis heeft weer een stap gemaakt in de wereld van de computereffecten. Helaas vergeet hij hierbij de emotionele basis van het Dickens verhaal, waardoor de film gewoon één van de vele verfilmingen is. Liefhebbers van animatie- of 3D films kunnen zich hier beslist wel aan wagen.
Voor fans van het oudere werk van Zemeckis ( Forrest Gump, Back to the Future ) moet ik helaas mededelen dat de man nog niet terugkeert naar live-action fil Zijn nieuwste project wordt een remake van de film Yellow Submarine , natuurlijk door middel van performance capture en opnieuw in 3D.