Drank maakt meer kapot dan je lief is.
Mila (Juliette Binoche) en Javier (Édgar Ramírez) zijn al jaren een stel, maar nog steeds reuze gepassioneerd. De vonken vliegen er vanaf! Omgekeerd is het bij een ruzie ook meteen complete oorlog. De pieken en dalen in hun relatie gaan op het werk gewoon door, want ze zijn ook collega’s; hartchirurgen nog wel. Zo kan het voorkomen dat Mila en Javier boven een lichaam met opengewrikte borstkas liefdevol met hun voorhoofden tegen elkaar wrijven (operatie geslaagd, verliefde bui) dan wel dat Javier Mila onverwacht een kopstoot geeft (bonje thuis).
Opvliegend
Het is toch al een opvliegend type, die Javier. De grillen van zijn karakter worden alleen maar versterkt door de alcohol. Ook op het werk kan hij het drinken niet laten, met als gevolg dat hij een tijdje op non-actief wordt gesteld. Mila blijkt ongepland zwanger, wat voor nog meer spanningen zorgt. Elke beslissing over het kind (waar zal het ter wereld komen en wie gaat er minder werken?) leidt tot een hevige strijd. Als Javier na twee maanden weer mag werken, wordt hij ingezet voor een simpele pacemaker-operatie. Dat is zijn beroepseer en grote ego te na. Alle stoppen slaan door.
Desastreus
Hartchirurgen zijn ook maar mensen, geeft À Cœur Ouvert ons mee. Javier en Mila halen nachtenlang door alsof ze nog student zijn, zuipen erop los en gaan zelfs met een slok op motorrijden. Als kijker hoop je nooit geopereerd te hoeven worden door zulke types. Dit is meteen een zwak punt; het hele chirurgengedoe komt onecht over en lijkt alleen maar toegevoegd om de film een interessant, anders-dan-anders tintje te geven. Na het afkrabben van dit medische vernisje blijft een loodzwaar melodrama over, gespeend van elke subtiliteit. Overmatige alcoholconsumptie heeft desastreuze gevolgen lijkt hier de boodschap, maar dat is bepaald niet nieuw. Toch valt er best ook iets te genieten. Juliette Binoche en Édgar Ramírez zetten hun personages vol overgave neer. Dat Mila en Javier stapelgek op elkaar zijn, geloof je als kijker helemaal. En ondanks dat het script qua drama iets teveel van het goede is, weet het einde van de film toch te verrassen. Het zweverige gedoe over het hiernamaals moet je als kijker dan maar voor lief nemen.
Conclusie
À Cœur Ouvert is een loodzwaar melodrama met een onecht medisch tintje. De acteerprestaties van Juliette Binoche en Édgar Ramírez en het verrassende slot houden gelukkig wel de film overeind.
Mila (Juliette Binoche) en Javier (Édgar Ramírez) zijn al jaren een stel, maar nog steeds reuze gepassioneerd. De vonken vliegen er vanaf! Omgekeerd is het bij een ruzie ook meteen complete oorlog. De pieken en dalen in hun relatie gaan op het werk gewoon door, want ze zijn ook collega’s; hartchirurgen nog wel. Zo kan het voorkomen dat Mila en Javier boven een lichaam met opengewrikte borstkas liefdevol met hun voorhoofden tegen elkaar wrijven (operatie geslaagd, verliefde bui) dan wel dat Javier Mila onverwacht een kopstoot geeft (bonje thuis).
Opvliegend
Het is toch al een opvliegend type, die Javier. De grillen van zijn karakter worden alleen maar versterkt door de alcohol. Ook op het werk kan hij het drinken niet laten, met als gevolg dat hij een tijdje op non-actief wordt gesteld. Mila blijkt ongepland zwanger, wat voor nog meer spanningen zorgt. Elke beslissing over het kind (waar zal het ter wereld komen en wie gaat er minder werken?) leidt tot een hevige strijd. Als Javier na twee maanden weer mag werken, wordt hij ingezet voor een simpele pacemaker-operatie. Dat is zijn beroepseer en grote ego te na. Alle stoppen slaan door.
Desastreus
Hartchirurgen zijn ook maar mensen, geeft À Cœur Ouvert ons mee. Javier en Mila halen nachtenlang door alsof ze nog student zijn, zuipen erop los en gaan zelfs met een slok op motorrijden. Als kijker hoop je nooit geopereerd te hoeven worden door zulke types. Dit is meteen een zwak punt; het hele chirurgengedoe komt onecht over en lijkt alleen maar toegevoegd om de film een interessant, anders-dan-anders tintje te geven. Na het afkrabben van dit medische vernisje blijft een loodzwaar melodrama over, gespeend van elke subtiliteit. Overmatige alcoholconsumptie heeft desastreuze gevolgen lijkt hier de boodschap, maar dat is bepaald niet nieuw. Toch valt er best ook iets te genieten. Juliette Binoche en Édgar Ramírez zetten hun personages vol overgave neer. Dat Mila en Javier stapelgek op elkaar zijn, geloof je als kijker helemaal. En ondanks dat het script qua drama iets teveel van het goede is, weet het einde van de film toch te verrassen. Het zweverige gedoe over het hiernamaals moet je als kijker dan maar voor lief nemen.
Conclusie
À Cœur Ouvert is een loodzwaar melodrama met een onecht medisch tintje. De acteerprestaties van Juliette Binoche en Édgar Ramírez en het verrassende slot houden gelukkig wel de film overeind.