Aftermath - recensie

Bioscoop
woensdag, 21 mei 2014 om 14:30
aftermath 36000329 ps 1 s low
Is het wel goed elke waarheid te vertellen?
Aftermathis geïnspireerd op de gewelddadige aanval op de Joodse bevolking die in juli 1941 plaatsvond in de Poolse plaats Jedwabne. Franciszek Kalina keert vanuit Chicago terug naar Polen om zijn broer te bezoeken. Hij hoort over de onenigheid tussen zijn broer en de andere bewoners van het dorp waarna hij richting Europa reist. De oorzaak van de ruzie blijkt echter een geheim te zijn dat diep geworteld ligt bij de dorpsbewoners. Franciszek probeert in eerste instantie zijn broer Józek over te halen om de dorpelingen niet verder kwaad te krijgen. Maar op ten duur raakt ook Franciszek erdoor gefascineerd en besluit hij zijn broer te helpen om het mysterie te ontrafelen. Terwijl de broers dieper in het verleden duiken, stuitten ze op steeds feller weerstand. Hun levens zullen nooit meer hetzelfde zijn.
aftermath 36000329 st 1 s low
Ontbloot
Aftermathvertelt een verschrikkelijk verhaal. Regisseur Wladyslaw Pasikowski stelt dat deze film over de betekenis van traditie en geschiedenis gaat. Het verhaal speelt zich af in een Pools dorpje, met harde en conservatieve tradities. Een donkere passage in de geschiedenis van Polen. De film probeert het verhaal door de ogen van gewone mensen te weerspiegelen. Mensen die niet gebonden zijn aan politiek. Ze staan als pure wezens in het leven, en daarin schuilt het gevaar: is de mens per definitie goed? Deze film ontbloot de mens, het geeft een brute waarheid achter mensen weer, namelijk dat mensen altijd kunnen kiezen in het leven. Niét kiezen voor 'het goede' is evenals 'een kwade daad'.
Intens
De cast inAftermathmaakt de film des te aangrijpender. Hoofdrollen Józek en Franek Kalina, gespeeld door Maciej Stuhr en Ireneusz Czop, vullen elkaar goed aan. De broederschap komt overtuigend naar voren. Hun persoonlijke meningsverschillen zijn complementair voor de spanning die in de film wordt opgebouwd. De andere spanning wordt verschaft door een voortreffelijke cast die zich angstaanjagend opstelt als boemannen tegenover de nieuwsgierige broers. Deze productie van Pasikowski is uiterst overtuigend. Het eindresultaat is een film die plaatsvervangend schaamte introduceert bij de kijkers, emotionele steken levert en je op het puntje van je stoel houdt.
aftermath 36000329 st 3 s low
Controverse
Aftermathvertelt het verhaal van de progrom uit 1941 die in Polen plaatsvond. In thuisland Polen is deze film omstreden, omdat het de goede naam van het land zou besmetten. De eenzijdige voorstelling van Polen als land van louter slachtoffers tijdens WOII was niet langer houdbaar. Daarmee isAftermatheen verfrissende film die een nieuw perspectief de wereld in heeft geholpen.
Aftermathis voor zowel drama- als geschiedenisliefhebbers een aanrader. Wladyslaw Pasikowski heeft met zijn fantastische cast een heftig verhaal overtuigend weten over te brengen. Een film gevuld met kleine hoeveelheden licht die maar zelden door de schaduwen heen weten te prikken, pakkend van begin tot eind.
Genre: Thriller
Release datum:22-05-2014
Speelduur:107 minuten