Coco Chanel & Igor Stravinsky - recensie

Bioscoop
woensdag, 07 april 2010 om 11:17
coco chanel igor stravinsky 3
Sterke bezetting in een waargebeurd liefdesdrama tussen twee creatievelingen.
In 1913 is Coco Chanel toegewijd aan haar werk en heeft haar hart verloren aan Arthur 'Boy' Capel. Tegelijkertijd gaat bij het Champs-Elysées theater in Parijs 'Rite of Spring' van Igor Stravinsky in première. Coco woont de première bij en is onder de indruk van de componist. Maar het revolutionaire werk van Stravinsky blijkt te modern, te radicaal en veroorzaakt een beledigd en woest publiek. Stravinsky blijft ontroostbaar achter. Zeven jaar later is Coco, inmiddels rijk en succesvol, verslagen door de tragische dood van haar Boy. Ze ontmoet Stravinsky opnieuw en vanaf het eerste moment is er een enorme aantrekkingskracht.
Coco biedt Stravinsky en zijn familie aan om gebruik te maken van haar villa in Garches. Een aanbod waar de familie meteen gebruik van maakt, zodat Stravinsky zijn werk weer kan oppakken. Het is ook het begin van een gepassioneerde, intense liefdesverhouding tussen deze creatieve grootheden.
coco chanel igor stravinsky 1
Hollandse glorie
Coco Chanel & Igor Stravinsky is geregisseerd door Jan Kounen, die eerder de film Blueberry (2004) maakte. Interessant aan deze film is het blik aan sterren dat hij hiervoor heeft open weten te trekken: Vincent Cassel, Juliette Lewis en Michael Madsen. De film zelf, een western in een duister jasje, is niet noemenswaardig, op een paar scènes na, maar hier zal ik verder geen aandacht aan schenken. Coco Chanel & Igor Stravinsky heeft een andere strategie; een prima cast, maar een kleffe film als uitgangspunt. Mads Mikkelsen en Anna Mouglalis stralen als respectievelijk Igor Stravinsky en Coco Chanel. Hun beider charisma en aantrekkingskracht dendert over de bioscoopstoelen heen. Het is alleen jammer dat de film leunt op hun liefdesrelatie.
The Rite of Spring
De film opent met een historische uitvoering van 'The Rite of Spring' in het Champs-Elysées Theater in 1913; hiermee toont Kounen zich een meester in het incorporeren van de originele uitvoering, inclusief het door Nijinsky's geregisseerde ballet op het podium, tezamen met de aanwezigheid van Coco Chanel en het in oproer rakende publiek. Kounen neemt de kijker mee en laat deze het scherm binnen gaan. Een geweldige synchronisatie van publiek, musici en dansers heeft hier plaats, waarvoor de film een grote pluim verdient. Hierna vervalt de film jammerlijk in een liefdesdrama dat op een woensdagavond op RTL 4 geprogrammeerd had kunnen worden. Mikkelsen en Mouglalis zijn overtuigend en stralen, helaas biedt de film geen podium voor een psychologie achter hun liefdesverhouding. Hiermee verlaat de kijker de zaal teleurgesteld, juist omdat het liefdesverhaal de bovenhand heeft.
coco chanel igor stravinsky 2
Coco Chanel & Igor Stravinsky is vooral vermakelijk als liefdesverhaal. Verwacht geen verdere psychologische verwikkelingen, ondanks het puike spel van Mikkelsen en Mouglalis, dat de film uiteindelijk overeind houdt en enigszins redt.
Titel: Coco Chanel & Igor Stravinsky coco_chanel_&_igor_stravinsky_poster
Regie: Jan Kounen
Cast: Mads Mikkelsen, Anna Mouglalis, Elena Morozova, e.a.