Desert Flower - recensie

Bioscoop
woensdag, 07 april 2010 om 11:51
desert flower 3
Desert Flower lijkt een moderne gruwelversie van Asspoester; het is niet het glazen muiltje dat zij verliest, maar haar vrouwelijkheid.
Het verhaal
Desert Flower
vertelt het waargebeurde verhaal van nomadenmeisje Waris Dirie (Liya Kebede). Ze groeide op bij nomaden in de Somalische woestijn om daar op dertienjarige leeftijd te vluchten omdat haar vader haar uit wil huwelijken aan een oudere man. Waris belandt in Londen waar zij als bediende en schoonmaakster in het huis van de Somalische ambassadeur werkt. Haar puberteit brengt ze daar totaal geïsoleerd door. Wanneer de burgeroorlog in Somalië uitbreekt, wordt de ambassade gesloten en begint haar leven als zwerfster. Verdwaald in de grote stad ontmoet ze Marylin (Sally Hawkins) die haar aan onderdak en een baan bij Mac Donalds helpt. Het is daar waar fotograaf Terry Donaldson (Timothy Spall) haar uitzonderlijke schoonheid opmerkt en haar zijn kaartje aanbiedt. Dit is het begin van een glansrijke modellencarrière waar Waris zich kan meten aan topmodellen als Claudia Schiffer en Naomi Campbell. Op het hoogtepunt van haar carrière doet Waris een bijzondere zet; ze vertelt in een interview aan de hele wereld dat zij een gruwelijke besnijdenis heeft moeten doorstaan op vijfjarige leeftijd.
desert flower 1
Woestijnbloemen
De echte Waris Dirie was erg voorzichtig met het verkopen van de rechten van het boek Desert Flower . In eerste instantie waren de rechten in handen van Elton John, maar hij en Waris Dirie hadden erg uiteenlopende ideeën over de verfilming van het boek. En zo kwamen de rechten in 2002 weer vrij. In 2004 belandde het boek op het bureau van Sherry Hormann. “Not another woman’s story,” verzuchtte zij toen. Maar na het lezen ervan was ze verkocht en had ze goed voor ogen hoe dit verhaal verteld moest worden. En dat is haar deels gelukt want Desert Flower is een lust voor het oog. De film begint met prachtige shots van het Somalische woestijnlandschap waarin nomaden in kleurrijke gewaden doen denken aan prachtige woestijnbloemen. De shots zijn ondersteund door gevoelige maar niet te dramatische muziek, bedoeld om de kijker mee te voeren in een natuurlijk en zorgeloos bestaan van de nomadenkinderen, hun familie en de dieren. De intimiteit van de shots wordt gecreëerd door het afwisselen van crane shots met hand-held close ups. En niet alleen de prachtige woestijnbeelden zijn een lust voor het oog, ook actrice Liya Kebede mag er zijn. Haar prachtige gezicht, volle krullenbos en gracieuze lichaam trekken de ogen van de kijker naar zich toe. Liya is in het echte leven internationaal supermodel en heeft als actrice nog maar weinig ervaring; ze had rollen in the Good Shepherd en Lord of War , maar ze weet zichzelf prima staande te houden, wat natuurlijk erg belangrijk is in een autobiografische film.
'Cinderella' gevoel
Helaas voor Hormann is Desert Flower wel weer ‘another woman’s story’ geworden. Dit komt voornamelijk doordat er teveel nadruk is gelegd op het Cinderella-verhaal en niet op de gruwel van de meisjesbesnijdenis. De laatste vijf minuten van de film maakt dan ook een switch naar de ernst van vrouwenbesnijdenis en toont dan ook de meest aangrijpende scène van de film. De film had best wat meer in kunnen gaan op dat gedeelte van het verhaal. Want hoe moet het zijn geweest voor Waris om zich als besneden vrouw te begeven in de modellenwereld waar juist de perfectie van het lichaam en de commercialiteit van het lijf de boventoon voeren? Waarom daar niet voor is gekozen, zal misschien wel aan de sponsors hebben gelegen die een toegankelijke vrouwenfilm wilden maken. Het Cinderella-gevoel van de film wordt ook versterkt door de uitvergrote karikaturen van de andere karakters. Zo is de bleke, kleine en on-charmante Marylin een hobbit naast de verschijning van Waris; zonde, want Sally Hawkins heeft in All or Nothing, Happy go Lucky en Layer Cake al een knap staaltje acteerwerk laten zien. Ook de fotograaf en de strenge agente van het modellenbureau zijn karikaturen. Zelfs de jongen die Waris ontmoet in een nachtclub lijkt speciaal in het verhaal geschreven te zijn om er geheel in sprookjesstijl nog een love interest aan toe te voegen. Nadelig voor het verhaal en de geloofwaardigheid van de andere karakters, maar het personage van Waris komt nog innemender en intiemer over omdat zij het enige realistische personage is in de film.
desert flower 2
Conclusie
Met de beste bedoelingen van regisseuse en Waris Dirie is Desert Flower toch een film geworden die je een vrouwenfilm kunt noemen. Hoofdpersoon Waris wordt bijgestaan door een clubje karikaturen in haar sprookjesroute naar internationale bekendheid waardoor het noemenswaardige verhaal, namelijk het feit dat ze als driejarig meisje besneden is, een totaal ondergeschikte rol heeft. Jammer, want de hoogtepunten van de film liggen nou net bij die prachtige beelden uit Somalië waar die gruwelijke gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Interessante film voor zij die willen weten hoe het Waris in haar weg naar de top is vergaan, een teleurstelling voor degenen die op zoek zijn naar een autobiografisch verhaal met diepgang.
Titel: Desert Flower desert_flower_poster
Genre: Drama
Regie: Sherry Hormann
Cast: Liya Kebede, Sally Hawkins, Timothy Spall, e.a.
Première: 8 april 2010
Trailer: -
Delen met