Frankenweenie - recensie

Bioscoop
maandag, 22 oktober 2012 om 9:49
frankenweenie 3d ov 40043044 ps 2 s low
Zelfs de ondoden in deze top-stopmotion film hebben een hart.
Voor wie dacht dat Tim Burton het na het iets mindereDark ShadowsenAlice in Wonderland voorgoed kwijt was, is er goed nieuws en wel in de vorm vanFrankenweenie. Burton is back. De stemmen in deze stopmotionfilm zijn ingesproken doorGirl InterruptedWinona Ryder, Cathrine O’Hara uitHome Aloneen Martin Short uitMars Attacks. Een opvallende keuze, omdat Burton de laatste tijd eigenlijk altijd kiest voor het maken van films met zijn vriend Johnny Depp en vrouw Helena Bonham Carter in de hoofdrollen. Ditmaal niet en die verfrissende keuze is een goede geweest.
Frankenweenie
Stopmotion
Het origineleFrankenweenieis één van de eerste films die Burton in samenwerking met Disney maakte. Het was een korte film uit 1984 en hij was live action opgenomen met een Bull Terrier in de hoofdrol genaamd Sparky. In deze 2012-versie van de film is Sparky veranderd in een ‘kleipoppetjeshond’, wantFrankenweeniedie nu in de bios draait, is een speelfilm die geheel stopmotion is gemaakt. Sparky is de hond van het zoontje Victor van de familie Frankenstein. Als hij door een ongeluk om het leven komt, dan probeert Victor hem bij wijze van ‘wetenschappelijk project’ weer tot leven te wekken. Dat gaat goed, maar het grapje loopt uit de hand als andere kinderen uit zijn klas lucht krijgen van de zaak. Alle huisdieren worden tevoorschijn gehaald en dat pakt niet goed uit.
Hommage
Eén van de leukste huisdieren is Mister Whiskers. Zoals in het echte leven lijken de trouwe viervoeters ook in het griezeligeFrankenweenieerg op hun baasjes en dat geldt ook voor kat Whiskers. Grote ogen en een klein mondje, maar dan een aanzienlijk harigere versie van zijn baasje Weird Girl. Burton moet zich er erg bewust van zijn geweest hoe aandoenlijk Mister Whiskers is, want het poesje krijgt een aantal hevige close-ups die erg grappig zijn. Dat is niet de enige humor uit de film. Zoals de naam al doet vermoeden, isFrankenweenieeen hommage aan Frankenstein, maar ook andere klassieke films krijgen referenties. Denk aanBram Stoker’s Dracula,The Mummyuit 1932 enGremlinsuit 1984. Gelukkig isFrankenweenieom heel veel redenen leuk, dus het is best een tweede keer kijken waard om al die referenties te spotten.
Frankenweenie
Tim Burton mag dan ooit zijn ontslagen door Disney, het is goed dat ze elkaar weer hebben gevonden.Frankenweenieis een kwalitatief hoogstaande film, die behalve humor, een leuk verhaal en geweldige referenties ook een goede sfeer kent. Alleen al om de Mr. Whiskers-close-ups en de tientallen referenties naar klassieke horrorfilms isFrankenweeniebovendien zeer geschikt om meerdere keren te bekijken.
Genre: Animatie
Release datum:18-10-2012
Speelduur:88 minuten