Homefront - recensie

Bioscoop
woensdag, 27 november 2013 om 13:30
homefront 47042385 ps 1 s low
Als er maar één zekerheid zou zijn bij een nieuwe film met Jason Statham in de hoofdrol, dan is het actievermaak van de openings- tot de eindcredits. En met een script van Sylvester Stallone is dit metHomefrontook het geval.
Homefront lijkt door de trailer een actiefilm als alle andere, maar waar menig actiefilm zichzelf veel te serieus neemt en je een te diepgaand verhaal tracht voor te schotelen, isHomefrontzich bewust van wat het is: een actiefilm met goede knokscènes en actie. En in dit geval doet dat de film dat meer dan goed. Hoewel elke film met Jason Statham in de hoofdrol van begin tot eind te voorspellen is, heeftHomefronttoch zo zijn eigen “momentjes” om anders dan anderen te zijn, al is het alleen al door de Forest Whitaker look-a-like (Omar Benson Miller/CSI:Miami).
homefront 47042385 st 1 s low
Ex-......
Jason Statham speelt DEA-agent Phil Broker, die als undercoveragent geïnfiltreerd is bij een motorbende die zich bezig houdt met het produceren en distribueren van meth. Het oprollen van de bende loopt niet zoals verwacht, en Phil Broker (Jason Statham) neemt ontslag. Twee jaar later blijkt Broker veel te hebben meegemaakt; zijn vrouw is na een ziektebed overleden en hij is samen met zijn dochter ingetrokken in een nieuw huis in een klein stadje in Louisiana. Al snel raakt Broker, buiten zijn schuld om, in de problemen en haalt zich de woede van de lokale drugslord Gator Bodine (James Franco) op de hals. In een poging zichzelf, maar vooral zijn dochter, te beschermen haalt Broker alles uit de kast om zijn mannetje te staan. Hij wordt hierin tot het uiterste gedreven wanneer zijn verleden ook om de hoek komt kijken.
Boekverfilming
Homefrontis gebaseerd op het gelijknamige boek van Chuck Logan, de schrijver die bekend is om zijn boekenreeks met Phil Broker in de hoofdrol. Zeven jaar geleden is het boek op Sylvester Stallone’s bureau beland en deze zag hier meteen het laatste hoofdstuk in van deRambo-saga. Stallone schrijft naast zijn acteerwerk ook scripts.Alle Rocky-films komen uit zijn pen, evenals de screenplays vanRambo2 t/m 4 enThe Expendableswaarvan het derde deel binnenkort op het witte doek verschijnt. Stallone schrijft in principe altijd films met rollen voor zichzelf, maar tijdens het (her)schrijven vanHomefronten Stallone’s andere projecten verloor hij zijn interesse. Tijdens de opnames vanThe Expendables 2heeft hij het script aan Jason Statham voorgelegd, en deze was gelijk verkocht. Jason Statham, ooit begonnen als veelbelovend schoonspringer en model werd ontdekt door Guy Ritchie en deze bood hem Statham’s eerste rol aan: Bacon inLock, Stock & Two Smoking Barrels. Inmiddels is Statham wereldwijd bekend om zijn rollen in actiefillms, waarin hij er in gemiddeld twee per jaar te zien is. Hij heeft onder andere geacteerd aan de zijdes van Sylvester Stallone, Brad Pitt, Chris Evans en Robert De Niro. Een andere grote naam inHomefrontis James Franco. Hij werd meerdere keren genomineerd voor Academy Awards, Emmys en Golden Globes, en mocht er van de laatste zelfs één mee naar huis nemen voor zijn rol als James Dean in de gelijknamige biopic in 2001.
homefront 47042385 st 7 s low
Diepgaand
Hoewel de films van Statham misschien veel op elkaar lijken, staan ze wel allemaal garant voor vermaak. Waar veel actiefilms proberen om een diepgaand verhaal neer te zetten, en hier vaak jammerlijk in falen, probeertHomefrontdat niet. Het zijn actiefilms, niets meer, niets minder. En om Statham te quoten: ,,You ain’t ever gonna get a Academy Award for doingCrank and you certainly won’t for doing all the other movies I’ve done.” En hiermee slaat hij de spijker op zijn kop.
Homefrontis een film zoals elk ander Jason Statham vehikel: ex-militair/CIA/FBI/ wordt achtervolgd door zijn verleden. Maar hoewel het verhaal en de afloop van tevoren eigenlijk al wel te raden zijn, isHomefrontuiterst vermakelijk. Dit is natuurlijk niet alleen aan Statham te danken, maar ook aan de bijdrages van Stallone, Franco en Ryder. Omdat Homefrontniet het enige boek uit de serie is met Phil Broker als hoofdpersoon is het te verwachten dat bij goede bezoekersaantallen we in de toekomst meer van Phil Broker zullen zien. Wat mij betreft wel.
Genre: Actie
Release datum:28-11-2013
Speelduur:100 minuten