John Wick - recensie

Bioscoop
woensdag, 19 november 2014 om 12:01
john wick 58092647 ps 1 s low1
Ex-martial arts stuntman Chad Stahelski zet metJohn Wickeen knallend regiedebuut neer. Letterlijk en figuurlijk.
John Wick (Keanu Reeves) leidt een zorgeloos en luxe leventje, dat ineens wreed wordt verstoord. Het drama wordt opgevolgd door een lafhartige overval en Wick verandert in een man die niets meer te verliezen heeft. Tel daarbij op dat Wick in het verleden als huurmoordenaar voor de Russische maffia werkte en je weet: met deze man valt niet te spotten. Dat merken zijn tegenstanders (o.a. zijn ex-collega’s en werkgever) dan ook in deze revenge movie die de kijker als een lange adrenalinerush zal beleven.
john wick 58092647 st 1 s low
Ninja in driedelig pak
Tijdens een recent interview beklaagde Keanu Reeves zich erover dat hij heel weinig filmrollen krijgt aangeboden. De waarheid gebiedt te zeggen dat Reeves nu eenmaal niet als een John Doe gecast kan worden, daarvoor heeft hij een te uitgesproken uiterlijk en uitstraling. Niet voor niets was hij perfect gecast inThe Matrix als een soort superhuman vertegenwoordiger van de mensheid. En een niet-alledaagse type als de titelrol Constantine past ook veel beter bij hem, dan een Jan-met-de-pet rol. InJohn Wickis hij vooral een kille huurmoordenaar op zoek naar wraak. Bijna als een ninja, maar dan in driedelig pak. En deze rol zit hem als gegoten. Als je er goed oplet, merk je dat Reeves in de ‘gewone mensen’-scènes een beetje houterig overkomt, maar zodra hij als Wick in actie komt, onstaat er overtuigend vuur- en acteerwerk.
Bourne meets The Matrix & Equilibrium
Regisseur Chad Stahelski is een voormalige martial arts stuntman en Reeves’ body double inThe Matrix. Zijn voorliefde voor snelle, effectieve en stijlvolle gevechtsscènes vind je in overvloed terug inJohn Wick. Het is smullen geblazen en te beschrijven als:BournemeetsThe Matrix(zonder bovenmenselijke krachten) meetsEquilibrium. De combinatie tussen vuur-, mesgevechten en martial arts maakt deze film een aanrader. Geen film voor tere zieltjes, maar het betreft hier ‘functioneel geweld’. John Wick heeft rekeningen te vereffenen en dat gaat niet zonder slag of stoot.
Daarnaast neemt Stahelski ook, op subtiele manier, de tijd om (buiten de actiescènes) mooie plaatjes neer te zetten. Dat belooft wat voor latere fil
john wick 58092647 st 9 s low
Huurmoordenaars en Russische maffia
Vaak maak je in actiefilms een paar komische momenten of uitspraken mee, die de vaart eruit halen of de geloofwaardigheid aantasten. Dat is hier zeker niet het geval; je kunt je hier voorstellen dat huurmoordenaars of Russische maffialeden echt zulke cynische of zwartgallige toespelingen maken, zoals je inJohn Wickziet. Deze ‘tongue in the cheek’-momenten zijn bij Keanu Reeves en zijn medespelers (good old ) Ian McShane, Willem Dafoe en de Zweedse acteur Michael Nyqvist in goede handen. Laatstgenoemde, bekend van zijn rol als reporter Mikael Blomkvist in deMillennium-trilogie, speelt een zeer overtuigende en intimiderende Russische maffiabaas, de ex-werkgever van John Wick.
Ben je op zoek naar een actiefilm boordvol geweld met mooie, scherpe actiescènes? Dan ben je bijJohn Wickaan het juiste adres. Keanu Reeves is een aangename verrassing in deze rol. En de overtuiging waarmee hij de actiescènes uitvoert, smaakt naar meer. Keanu Reeves als actieheld, een nieuwe Hollywood toekomst voor hem? Chad Stahelski’s regiedebuut staat als een huis, kijken of hij die martial arts energie ook in andere filmgenres aandurft. Of gooit hij het over een compleet andere boeg? Laten we afwachten en in de tussentijd genieten vanJohn Wick.
Genre: Actie
Release datum:20-11-2014
Speelduur:96 minuten