Fellini! The Musical!
Filmregisseur Frederico Fellini heeft in zijn meest autobiografische werk 8 1/2 , oftewel Otto e Mezzo , zijn eigen leven op zo'n magistrale wijze verfilmd. Is elke poging iets toe te voegen aan deze film geen totaal zinloze, aangezien het op geen enkele manier te evenaren of aan te vullen is? Regisseur Rob Marshall neemt met Nine een sprong in het diepe, een musical over Fellini. Rob Marshall is bekend van Chicago , de filmbewerking van de gelijknamige musical die zich afspeelt in het nachtclubleven van de jaren twintig. Iedereen die deze film heeft gezien kan zich voorstellen hoe zijn nieuwe film Nine is. Zelfde formule, ander verhaal.
Guido Contini (Daniel-Day-Lewis) is een beroemd regisseur die lijdt aan 'directors-blok'. Hij staat vlak voor de opnames van zijn langverwachte film Italia en kan niet meer terug. Terwijl hij naarstig op ideeën probeert te komen denkt hij terug aan belangrijke gebeurtenissen en de vrouwen in zijn leven. In alle drukte probeert Guido tevergeefs rust te vinden bij zijn minnares Carla, (Penélope Cruz) terwijl zijn vrouw Louisa (Marion Cotillard) steeds verder van hem verwijderd raakt. In zijn eigen fantasiewereld vindt hij uiteindelijk de oplossing voor zijn problemen en de inspiratie voor zijn film.
Droomcast
De scène waarin Louisa haar ongenoegen over haar huwelijk met Guido uitspreekt met het nummer Take It All is indrukwekkend. Het straalt authenticiteit en eerlijkheid uit die Marion Cotillard in haar performance weet neer te zetten. Zij is de enige actrice in de film die de 'Broadway-vibe' er niet te dik bovenop legt. Ze maakt echt verbinding met hetgeen, ze zingt waardoor de scène zowaar emotionele lading krijgt. Stacey Ferguson, die de lokale hoer Saraghina uit de jeugd van Guido speelt, is rauw en overtuigend ordinair. Cruz en Kidman laten geen diepe indruk achter en hebben absurd genoeg opvallend veel moeite een sexy vrouw neer te zetten. Het absolute dieptepunt is Kate Hudson die de rol van journaliste Stephanie speelt. Zelden heb ik iemand zo houterig en ongemakkelijk over een podium zien paraderen. Judi Dench maakt veel goed in de rol van Lilli, de sarcastische rechterhand van Guido. Zij zorgt voor de nodige lichte toon en humor. Sofia Loren, wat kan je daar nog over zeggen, is Sofia Loren en doet wat Sofia Loren doet. Daniel-Day-Lewis zet een verrassende performance neer, scherp, humoristisch en gevoelig. Hij weet in de rol van Guido acteerkwaliteiten bloot te leggen die erg vernieuwend zijn in vergelijking tot andere rollen die hij vertolkt heeft. Hij weet van Guido, ondanks het feit dat hij alles tegen heeft, een persoonlijk en enigszins gelaagd personage te maken.
De scène waarin Louisa haar ongenoegen over haar huwelijk met Guido uitspreekt met het nummer Take It All is indrukwekkend. Het straalt authenticiteit en eerlijkheid uit die Marion Cotillard in haar performance weet neer te zetten. Zij is de enige actrice in de film die de 'Broadway-vibe' er niet te dik bovenop legt. Ze maakt echt verbinding met hetgeen, ze zingt waardoor de scène zowaar emotionele lading krijgt. Stacey Ferguson, die de lokale hoer Saraghina uit de jeugd van Guido speelt, is rauw en overtuigend ordinair. Cruz en Kidman laten geen diepe indruk achter en hebben absurd genoeg opvallend veel moeite een sexy vrouw neer te zetten. Het absolute dieptepunt is Kate Hudson die de rol van journaliste Stephanie speelt. Zelden heb ik iemand zo houterig en ongemakkelijk over een podium zien paraderen. Judi Dench maakt veel goed in de rol van Lilli, de sarcastische rechterhand van Guido. Zij zorgt voor de nodige lichte toon en humor. Sofia Loren, wat kan je daar nog over zeggen, is Sofia Loren en doet wat Sofia Loren doet. Daniel-Day-Lewis zet een verrassende performance neer, scherp, humoristisch en gevoelig. Hij weet in de rol van Guido acteerkwaliteiten bloot te leggen die erg vernieuwend zijn in vergelijking tot andere rollen die hij vertolkt heeft. Hij weet van Guido, ondanks het feit dat hij alles tegen heeft, een persoonlijk en enigszins gelaagd personage te maken.
Conclusie
Rob Marshall brengt weer een uitbundige en opzwepende revue-musical die vermakelijk is, makkelijk verteerbaar. De kostuums zijn verbluffend en alles wat je kunt verwachten in een musical als deze. Alles is perfect uitgewerkt. De 'glitter en glamour' is volop aanwezig. Mooie belichting, mooie shots. De choreografieën zijn meeslepend en zorgen voor de nodige energie. Marshall is een vakman, zelf ook choreograaf. Alles is tot in de puntjes gestileerd en daar kun je niet anders dan respect voor hebben. Inhoudelijk kun je niet veel verwachten van deze film, zelfs met Frederico Fellini als achterban blijft het verhaal flinterdun. Nine is film waar je in gegooid wordt en vervolgens achterover kunt gaan leunen. Het wordt nooit echt saai, maar de mensen die van iets meer participatie houden, kunnen deze film misschien beter overslaan.
Rob Marshall brengt weer een uitbundige en opzwepende revue-musical die vermakelijk is, makkelijk verteerbaar. De kostuums zijn verbluffend en alles wat je kunt verwachten in een musical als deze. Alles is perfect uitgewerkt. De 'glitter en glamour' is volop aanwezig. Mooie belichting, mooie shots. De choreografieën zijn meeslepend en zorgen voor de nodige energie. Marshall is een vakman, zelf ook choreograaf. Alles is tot in de puntjes gestileerd en daar kun je niet anders dan respect voor hebben. Inhoudelijk kun je niet veel verwachten van deze film, zelfs met Frederico Fellini als achterban blijft het verhaal flinterdun. Nine is film waar je in gegooid wordt en vervolgens achterover kunt gaan leunen. Het wordt nooit echt saai, maar de mensen die van iets meer participatie houden, kunnen deze film misschien beter overslaan.
Titel: | Nine | |
Genre: | Musical | |
Regie: | Rob Marshall | |
Cast: | Daniel-Day-Lewis, Marion Cotillard, Judi Dench, Nicole Kidman, Penélope Cruz, e.a. | |
Première: | 18 februari 2010 | |
Trailer: | Trailer |