True Grit - recensie

Bioscoop
woensdag, 09 februari 2011 om 12:00
true grit1
Joel en Ethan Coen hebben ons al een beetje laten proeven van hun westernkwaliteiten met No Country For Old Men , maar met True Grit gaan de twee broers helemaal los in het genre.
Mattie Ross (Hailee Steinfeld) is een goedgebekte jonge dame van veertien jaar oud. Haar leeftijd houdt haar echter niet tegen om de dood van haar vader te wreken. Ze zal er hoogstpersoonlijk op toezien dat de dader, de ietwat slome schurk Tom Chaney (Josh Brolin), zijn verdiende loon krijgt en daar hoort volgens mevrouw een eerlijk proces niet bij. Om die taak te volbrengen, huurt ze een U.S. Marshal in, Rooster Cogburn (Jeff Bridges), een vent met 'True Grit', vrij vertaald iemand die je niet bepaald in een donker steegje wil tegenkomen. LaBoeuf (Matt Damon), een Texas Ranger, heeft ook plannen met Chaney en besluit mee te gaan door het indianenreservaat, op zoek naar de schurk. De spanningen tussen de drie lopen echter zo hoog op, dat het nog maar de vraag is of ze Chaney überhaupt vinden.
true grit1
Een Coensiaanse Western
Met True Grit leveren de gebroeders Coen, zoals verwacht, een typische western vol met humor die al hun films zo kenmerkt. De film onderscheidt zich van andere westerns door een heerlijke sfeer die een western hoort te bieden te combineren met de bizarre personages waar de regisseurs bekend om staan. Neem de scène waarin een man gehuld in berenvel totaal uit het niets het beeld binnen komt rijden terwijl Ross en Cogburn iemand anders verwachtten, waarna de opgebouwde spanning ineens een andere kant opgaat. Het personage mag dan wel terugkomen in het gelijknamige boek van Charles Portis, maar de manier waarop de bizarre situatie gecreëerd wordt, is iets wat alleen de Coen broertjes kunnen. De dialogen en de personages zijn hilarisch, zonder dat het een flauwe komedie wordt. Ook de grens tussen spanning en humor is bekend terrein voor de regisseurs, die ze als meesters bespelen.
Meet the posse
Op de filmposters staan drie grote namen: Matt Damon, Josh Brolin en bovenal Jeff Bridges. Maar eigenlijk is het Hailee Steinfeld die de show steelt. Al vanaf het eerste moment dat ze met haar doortastendheid en welbespraaktheid een volwassene voor schut zet, levert het geweldige scenes op. Jeff Bridges vormt een geweldige aanvulling en de twee ruziën dan ook lekker de film door. Als Matt Damon als typische Texaan de boel nog verder uiteen komt drijven, is het optimaal genieten, met als hoogtepunt de 'kleiduif-schiet-scène'. We zullen het talent Steinfeld zeker nog terug gaan zien in de toekomst, want de prestatie die ze hier geleverd heeft tegenover zwaargewichten als Bridges en Damon is fenomenaal.
true grit2
De reis is belangrijker dan de bestemming
Aan het einde van de film blijft de gedachte hangen dat de weg ernaartoe beter is dan de uiteindelijke bestemming. Het einde voelt enerzijds mooi maar het had wat grootser gemogen, of in ieder geval spannender. Josh Brolin zet Chaney goed neer als niet al te snuggere bandiet, maar hierdoor wordt het einde ook een stuk minder spannend. De boeven imponeren nooit, en ondanks de vette actie van Cogburn aan het einde van de film weet het slot te weinig te imponeren.
Liefhebbers van westerns moeten zeker naar deze film gaan, evenals liefhebbers van de gebroeders Coen. En ook de rest zal zich zeker goed kunnen vermaken. Een zeer geslaagde western op een manier zoals alleen de gebroeders Coen dat kunnen. Helaas bleef bij mij wel het gevoel achter dat er op het einde nét wat meer in had gezeten.
Genre: Western
Release datum:10-02-2011
Speelduur:110 minuten