Column: Twilight-saga: sociopaat verliefd op sexy monster

Columns
door Admin
maandag, 01 februari 2010 om 8:00
twilight icon
Zelfs de meest masculiene filmkijkers, die al agressief worden van de My Little Pony’s van hun zusjes, kunnen niet ontkomen aan het megasucces van de zoetsappige vampierromans van Stephenie Meyer.
Filmfanaten zoals ik branden de film graag af vanwege het flinterdunne verhaal en de afgezaagde plotelementen. Toch is het niet heel erg moeilijk om te zien wat het vrouwelijk geslacht zo aantrekt aan deze houten staak in de vampiermythe.
Toegeven, de mormoonse schrijfster Stephenie Meyer maakt er in haar boekenserie een groot punt van dat haar hoofdrolspeelster, Bella Swan (Kristen Stewart), geen seks voor het huwelijk krijgt (gebeten worden, seks hebben, it’s all the same). Ik heb zelf nooit de boekenserie gelezen maar veel keuzes in de twee films die reeds zijn verschenen, geven duidelijk aan dat de bonzen in Hollywood donders goed weten waarom vrouwen in hordes naar de bios rennen. Ondanks het succes van Avatar houdt New Moon nog steeds het record van hoogste opbrengst in het openingsweekend.
Naast de mannelijke vegavampier Edward Cullen (Robert Pattinson), kunnen dames smachten naar de getinte weerwolven, die naast zilver ook allergisch lijken te zijn voor shirts of andere kledij die hun perfect getrainde sixpacks bedekken. Grappig genoeg is Kristen Stewart lang niet de aantrekkelijkste actrice die ze hadden kunnen casten voor de hoofdrol. De situatie wordt nog amusanter als je nagaat dat ze wordt neergezet als een borderline sociopaat, zeker in New Moon . Nogmaals, ik heb de boeken niet gelezen, maar ik denk niet dat Meyer een dergelijk type in gedachten had toen ze begon met het schrijven van de serie. Het moment dat Edward Bella verlaat om een triviale reden, stort haar hele leven in elkaar op een episch lachwekkende schaal.
Maanden gaan voorbij terwijl Bella wegkwijnt. Een van de weerwolven probeert haar op te vrolijken in de ijdele hoop dat ze haar vampiergeliefde vergeet en doggy-style gaat. Bella maakt daar gebruik van als een klassieke trut en laat hem een motor opknappen, waarop ze vervolgens met dodelijke snelheid gaat rondrijden. In het boek doet ze dit omdat ze dan de stem hoort van Edward, die haar waarschuwt dat ze in gevaar is voor de 167e keer. In de film hoort ze hem niet alleen, ze ziet hem zelfs steeds als een geest verschijnen. Personages zijn in andere films voor minder afgeschreven als krankjorum. Uiteindelijk springt ze ook van een klif af, alleen omdat ze die bleke mafkees in haar hoofd wil zien. Een foto is uiteraard niet genoeg in de wereld van Twilight .
Zou Bella soms zo zijn neergezet om vrouwen onbewust het idee te geven dat ze een kans maken bij een van de fictieve toyboys? Hun karakters bestaan misschien alleen op papier, hun acteurs niet! Nu is deze tactiek zo oud als de Bouquet-reeks, maar zelden heb ik het zo succesvol en potsierlijk tegelijk gezien als bij de Twilight -saga. Overigens gaat het gerucht dat de verfilming van boek 4, Breaking Dawn , nog niet bevestigd is vanwege een aantal verontruste plot twists. Ik kan niet in de gory details treden maar misschien krijgen we toch nog een keertje een echte vampierhorror, met Bella hopelijk als slachtoffer.
Delen met