Column: Ubisoft en haar filmstrategie

Columns
door Admin
maandag, 21 januari 2013 om 10:20
assassins creed iii game wide
Peter Koelewijn heeft twee grote entertainmentpassies: games en fil Van welke hij meer houdt, weet hij zelf niet eens. Zijn passie weerhoudt hem er niet van het filmmedium in zijn columns af en toe een opvoedkundige tik te geven.
peter koelewijn
Game-uitgever Ubisoft is sinds een paar jaar op oorlogspad in Hollywood. Er moeten gewoon verfilmingen van al hun populaire gameseries komen.Ubisoft en het medium film hebben al vaker met elkaar geflirt. Al in 2010 kwam uit, een redelijk vermakelijke film die door de meeste filmgangers gauw vergeten was. Onder gamers is het echter een van de weinig verfilmingen die wél werkte. Uh, niet dat je hem in hun top 10 beste filmlijstjes zal tegenkomen. Zo liefdesblind zijn we nou ook weer niet. Financieel was de film niet een heel groot succes, vandaar dat Ubisoft met hun volgende ronde gamefilms meer touwtjes in handen wil hebben. Sterker nog, menig studio wees ze de deur vanwege de onnatuurlijke hoeveelheid creatieve controle die ze willen hebben. Toch lijken de verfilmingen van en nu stevig in het pre-productiezadel te zitten. New Regency helpt Ubisofts speciale filmafdeling (ja die hebben ze) verder met de Hollywood-rompslomp. Ik snap wel waarom er van deze games zo nodig films gemaakt moeten worden. Ze bevatten veel verhaal, aanzienlijk meer dan ooit had. heeft zelfs een overkoepelend plot dat een hele franchise kan voeden, al moet ik daar wel bij zeggen dat die in de hoogtijdagen van de bedacht is en dat de gemiddelde filmganger daar onderhand op uitgekeken is. en dragen daarentegen allebei de Tom Clancy naam, een oude bekende die Hollywood in het verleden geen windeieren gelegd heeft.En bovenop dit alles is Ubisoft aan de gamekant ook bezig een nieuwe en vooral grotere doelgroep aan te boren. gaat tegenwoordig meer om het verhaal dan om het stijlvol doden van doelwitten; Splinter Cells held, Sam Fisher, is jonger en meer actiegeoriënteerd en Ghost Recons laatste deel koppelde zich los van de concurrentie door in de nabije toekomst plaats te vinden (waarna het gevolgd werd door . Met name bij de eerste twee voorbeelden bewijst Ubisoft dat ze meer in Hollywood blockbusters denken met hun populairste series. Of dit ook leukere games oplevert, laat ik in het midden. Op het eerste gezicht lijkt het alsof de gamestudio overdreven beschermend is tegenover zijn franchises en arrogant strijd voert door zich in het succesvolle Hollywood-systeem te wurmen. Maar ik kan het wel begrijpen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat gameverfilmingen, net als comicfilms, een heel lucratief genre kan worden. Helaas hoef ik geen Wikipedia of IMDb op te starten om voorbeelden te vinden van slechte eindproducten. en (is ook technisch een spel) waren twee van de slechtste films van 2012. Daarbij vergeleken is een . Ubisoft staat al jaren aan de top qua innovatieve speluitgevers. Ik heb er vertrouwen in dat ze weten wat ze doen met dit Hollywood-uitstapje. Het nieuws dat voor is bevestigd en voor , helpt ook een beetje mee.
splinter20cell
Delen met