Peter Koelewijn heeft twee grote entertainmentpassies: games en fil Van welke hij meer houdt, weet hij zelf niet eens. Zijn passie weerhoudt hem er niet van het filmmedium in zijn columns af en toe een opvoedkundige tik te geven.
Lara Croft, aka Tomb Raider, is zelfs onder non-gamers relatief bekend. Ze was een van de eerste digitale gamebabes en speelde in een lange lijst computerspellen. Maar dit is een column voor MovieScene en dus ga ik het voornamelijk hebben over de verfilmingen van Lara Crofts avontuurlijke bestaan.
Twee grote films werden er gemaakt, in 2001 en 2003, met Angelina Jolie als de zeer zelfverzekerde miss Croft. Ze had twee pistolen, een landhuis met een butler en… uh, een indrukwekkende boezem, maar voor de gemiddelde gamer waren beide films geen succesvolle pogingen de essentie van de spellen over te hevelen.
Daar moet met de nieuwe film verandering in komen. Plannen voor een reboot van Tomb Raider stonden al langer in de steigers. Darrell Gallagher, ontwikkelaar van de nieuwste game in de serie, zei tegenover Variety dat ze absoluut niet doorgaan met de ‘filmtijdlijn’. Het wordt een frisse start, waarbij ze zich uiteraard laten inspireren door de nieuwe game, die gewoon weer Tomb Raider heet.
Daar schuilt een flink probleem: de nieuwe stijl is aanzienlijk duisterder en zwartgalliger. Christopher Nolan komt bij die beschrijving naar boven borrelen en producent GK Films zal ook zeker tips uit zijn films halen. De nieuwe 18+ Tomb Raider vermoordt echter mensen bij de vleet en niet op de komische Indiana Jones manier van weleer.
Gestrand op een mysterieus eiland speel je een jonge Lara Croft die de resterende overlevenden probeert te redden. Een heel leger vijanden staat er natuurlijk tussenin, evenals bossen vol gevaarlijke roofdieren. Belangrijke elementen in de nieuwe game zijn onder meer jagen maar ook vijanden vanuit de bosjes vermoorden. Lara doet dit op zeer expliciete wijze en er zijn veel bloederige executies voor gamers om uit te proberen. Aan het eind van het spel hou je dan ook een avonturierster over met een dikke laag eelt op haar handen en ziel. Althans, dat beweert het promomateriaal en verschillende recensies. Het eindproduct moet ik zelf nog spelen, maar het moge duidelijk zijn dat dit geen film voor 12 jaar en ouder kan worden én waarheidsgetrouw aan het origineel kan zijn.
Hollywood is de afgelopen maanden verrassend druk bezig met gameverfilmingen maar het verschil in doelgroep blijft een groot probleem. BioShock -bedenker Ken Levine trok bijvoorbeeld de stekker uit een verfilming van zijn spel omdat – naar eigen zeggen – Universal geen 200 miljoen dollar wilde vrijmaken voor een 18+ script. Een minder gewelddadige versie van Rapture , zou het imago van de serie alleen maar schade toebrengen. Ik begrijp dus wel waarom het project geannuleerd werd, net als dat ik begrijp dat Gallagher z’n belofte van een ‘Tomb Raider-film trouw aan de game’ misschien moet terugnemen.
Waar knelt de schoen nou precies? Moeten games minder gewelddadig worden of op z’n minst bloed minder expliciet gebruiken? Of moet Hollywood vaker risico’s nemen en gewoon 18+ franchises een kans geven een nieuw publiek te bereiken? Beide oplossingen lijken me wel wat.
Twee grote films werden er gemaakt, in 2001 en 2003, met Angelina Jolie als de zeer zelfverzekerde miss Croft. Ze had twee pistolen, een landhuis met een butler en… uh, een indrukwekkende boezem, maar voor de gemiddelde gamer waren beide films geen succesvolle pogingen de essentie van de spellen over te hevelen.
Daar moet met de nieuwe film verandering in komen. Plannen voor een reboot van Tomb Raider stonden al langer in de steigers. Darrell Gallagher, ontwikkelaar van de nieuwste game in de serie, zei tegenover Variety dat ze absoluut niet doorgaan met de ‘filmtijdlijn’. Het wordt een frisse start, waarbij ze zich uiteraard laten inspireren door de nieuwe game, die gewoon weer Tomb Raider heet.
Daar schuilt een flink probleem: de nieuwe stijl is aanzienlijk duisterder en zwartgalliger. Christopher Nolan komt bij die beschrijving naar boven borrelen en producent GK Films zal ook zeker tips uit zijn films halen. De nieuwe 18+ Tomb Raider vermoordt echter mensen bij de vleet en niet op de komische Indiana Jones manier van weleer.
Gestrand op een mysterieus eiland speel je een jonge Lara Croft die de resterende overlevenden probeert te redden. Een heel leger vijanden staat er natuurlijk tussenin, evenals bossen vol gevaarlijke roofdieren. Belangrijke elementen in de nieuwe game zijn onder meer jagen maar ook vijanden vanuit de bosjes vermoorden. Lara doet dit op zeer expliciete wijze en er zijn veel bloederige executies voor gamers om uit te proberen. Aan het eind van het spel hou je dan ook een avonturierster over met een dikke laag eelt op haar handen en ziel. Althans, dat beweert het promomateriaal en verschillende recensies. Het eindproduct moet ik zelf nog spelen, maar het moge duidelijk zijn dat dit geen film voor 12 jaar en ouder kan worden én waarheidsgetrouw aan het origineel kan zijn.
Hollywood is de afgelopen maanden verrassend druk bezig met gameverfilmingen maar het verschil in doelgroep blijft een groot probleem. BioShock -bedenker Ken Levine trok bijvoorbeeld de stekker uit een verfilming van zijn spel omdat – naar eigen zeggen – Universal geen 200 miljoen dollar wilde vrijmaken voor een 18+ script. Een minder gewelddadige versie van Rapture , zou het imago van de serie alleen maar schade toebrengen. Ik begrijp dus wel waarom het project geannuleerd werd, net als dat ik begrijp dat Gallagher z’n belofte van een ‘Tomb Raider-film trouw aan de game’ misschien moet terugnemen.
Waar knelt de schoen nou precies? Moeten games minder gewelddadig worden of op z’n minst bloed minder expliciet gebruiken? Of moet Hollywood vaker risico’s nemen en gewoon 18+ franchises een kans geven een nieuw publiek te bereiken? Beide oplossingen lijken me wel wat.