De zeventiende editie van Ciné Premières is gelijk de laatste.
De reden hierachter is dat de organiserende tak (namelijk ForumImages te Groningen) de voorkeur heeft voor een dependance van het IDFA festival, en je kan je geld maar één keer besteden. Maar dat is voor deze terugblik ook niet zo van belang.
Ik kijk met weemoed terug naar het Ciné Premières festival. Ik moet eerlijk bekennen dat ik pas vanaf 2010 een vaste bezoeker ben en sindsdien nogal wat boeiend filmmateriaal de revue heb zien passeren. Hoogtepunt was onbetwist de première van Michael Haneke’sAmourvorig jaar, een voorstelling die in Groningen strak uitverkocht was, en met recht! Maar ook klassiekers van Godard, Truffaut, Ozon, Chabrol en Marker vulden het programma jaarlijks, naast de nieuwelingen. Wat een genot was het om een film alsSans Soleilop groot scherm te mogen zien en daarmee deze filmmakers nog eens te mogen vieren.
Ik ben opgegroeid met Franse film, kom jaarlijks in Parijs en geloof nog steeds dat dit cinemaminnend land jaarlijks meer kwaliteit uitbrengt dan haar grote Amerikaanse tegenhanger genaamd Hollywood. Maar goed, dat geldt even goed voor Italiaanse of Koreaanse cinema. Dit is overigens geen kwantitatieve vergelijking, voor de criticasters! Voor mij staat arthouse synoniem voor Rivette, Resnais en Tati, maar ook voor Pasolini, Kurosawa en van Sant. Zodoende blijft het een volstrekt arbitrair begrip.
Is het zo’n ramp dat Ciné Premières ten einde is? Nee, momenteel draaitLa Vie d’Adèlein de reguliere programmering, en dat is een film waar geen enkel programmaonderdeel van Ciné Premières tegenop kan. Bovendien stikt het in de programmering van arthouse bioscopen van Franse fil Gelegenheid zat in Nederland. Wellicht zal Ciné Premières een doorstart kennen met het Franse culturele instituut als katalysator. Er zijn immers nog genoeg mensen die wel een dergelijk initiatief omarmen. Desalniettemin is de keuze voor het IDFA helder en begrijpelijk, en zal ondergetekende als filmliefhebber dan ook niet teveel rouwen om de ondergang van Ciné Premières.