Lianne: Mad Men: Lust voor het oog, niet voor het hart

Columns
maandag, 12 juli 2010 om 7:00
lianne column

Lianne’s filmobsessie begon ergens in de jaren ‘90 met de film Hot to Trot . Toen al spuide ze als een ware filmjehova haar mening over films tegen ongeïnteresseerde vrienden. Inmiddels een bijbaan in een videotheek, een studie film- en televisiewetenschap, een eigen filmquiz en vijftien jaar later is Lianne zeer content dat er eindelijk eens iemand is die geïnteresseerd is in haar mening over fil

Zo op het eerste gezicht lijkt het niet de ideale situatie; je bent een vrouw, ongeveer achtentwintig jaar, nog steeds jong en aantrekkelijk. Je hebt geen opleiding gehad maar je toekomst verzekerd door een pientere vent aan de haak te slaan. Een eigen carrière is niet voor je weggelegd dus je legt je toe op het enige waarvoor je geschapen lijkt te zijn; het baren van kinderen. Maar eigenlijk heb je een hekel aan kinderen dus breng je je dagen al rokend en drinkend door, wachtend op je man die altijd te laat thuis komt omdat hij ergens in het dorpshotel de nieuwe secretaresse van de baas een flinke beurt geeft. Nee, het lijkt absoluut niet op de ideale situatie, maar toch mag de hele wereld er graag naar kijken. Ik heb het natuurlijk over de serie .
lianne column
Het derde seizoen van Mad Men werd in de Verenigde Staten door gemiddeld 2.8 miljoen mensen bekeken. Afgelopen dinsdag had Mad Men 77.000 Nederlandse kijkers. Dat zijn geen imponerende cijfers maar als ik de verhalen mag geloven kennen meer mensen Don Draper en zijn mede maffe mannen beter dan dat die cijfers doen vermoeden. De serie dankt haar succes ook voornamelijk aan de lovende kritieken; de Chigago Sun Times omschreef de serie als volgt: "unsentimental portrayal of complicated 'whole people' who act with the more decent 1960 manners America has lost, while also playing grab-ass and crassly defaming subordinates." Ook mensen die in de jaren zestig in de marketing- en reclamewereld werkten, beamen dat de serie exact laat zien wat zij in die periode meemaakten. Maar wat laat Mad Men dan eigenlijk zien?
. Een titel met een dubbele betekenis, die van Madison Avenue Men of gewoon Mad Men, gekke mannen, draait om Don Draper (Jon Hamm), creatief directeur bij reclamebureau Sterling & Cooper. Onder het genot van veel drank, sigaren en seksuele escapades, worden reclamecampagnes bedacht voor een steeds materialistischer wordend Amerika. Don is wat je noemt een woest aantrekkelijke gentleman die zijn ware identiteit verstopt houdt voor de wereld om hem heen, inclusief zijn charmante vrouw Betsy. Don leeft twee levens en houdt voor de kijker in het midden welk leven hij nou echt zou willen lijden. Don gaat vreemd bij het leven, is onaardig tegen zijn personeel en lijkt nauwelijks interesse te hebben in zijn kinderen. Maar dames en heren, of hij nou aardig is of niet, we hebben er een nieuwe anti- held bij want vele mannen willen als Don Draper zijn en vele vrouwen willen Don Draper in bed hebben, al is het maar voor één nacht.
mad man column 1
Nederland is in de ban van vintage. Vrouwen paraderen in sixties jurkjes door de Negen Straatjes van Amsterdam en vintage meubels worden voor belachelijk hoge prijzen verkocht. En nu is daar Mad Men . Willen we in onze gedragingen en omgangsvormen ook terug naar vintage? De tijd waarin vrouwen nog weinig inbreng hadden, waar huwelijken werden gesloten uit nood- en geldzaak en waarin vreemdgaan de norm was? Kinderen die in de jaren '60 en '70 geboren zijn, denken volgens onderzoeken veel ruimdenkender over vreemdgaan dan kinderen die in de jaren '80 zijn geboren. En ik denk dat dat signaal onbedoeld is afgegeven door de ouders. Na de oorlog hadden vrouwen geen keuze; de mannen kwamen terug van het front, de vrouwen moesten opeens weer huiselijk worden en er moesten natuurlijk kinderen komen. Want tijdens de oorlog waren zwangerschappen schaars, en op dat huiselijk worden, zaten vrouwen absoluut niet te wachten. De jaren zestig waren gewoon één groot toneelstuk.
Maar wat willen we dan wel? Ten eerste is een lust voor het oog. Niet alleen de acteurs zijn knap maar ook de kleding en de decors zijn prachtig vormgegeven. De serie is bij machte om iedereen sexy te maken. Tot voor kort had nog niemand van Christina Hendricks gehoord en nu werd ze door uitgeroepen tot meest sexy vrouw ter wereld en dat terwijl haar kledingmaat de 40 zeker is gepasseerd, de kostuums en haardracht uit zullen daar zeker een steentje aan hebben bijgedragen. Ten tweede kan ik me niet herinneren dat er ooit een man is geweest die in de lift zijn hoed afnam, laat staan een hoed òp had. De omgangsvormen waren vele malen beleefder, maar dat betrof enkel de oppervlakte. is een lust voor het oog, maar niet voor het hart. Want achter de schermen hadden de mannen geen respect voor hun vrouwen en achter de versgebakken key lime pie's op de vensterbank lagen de huisvrouwen laveloos op de bank te roken tijdens hun zwangerschap.
mad men column 2
De jaren zestig waren een groot toneelstuk, een goed gestileerde langspeelfilm, waar we vandaag de dag alleen nog graag naar mogen kijken, maar waar we zelf niet in mee zouden willen spelen.
Delen met