Peter: Waarom jouw favoriete film geen Oscar-nominatie krijgt

Columns
door Admin
maandag, 20 februari 2012 om 8:00
oscars
Krijgen altijd de beste films een Oscar of zijn er toch andere regels voor?
Peter Koelewijn heeft twee grote entertainmentpassies: games en fil Van welke hij meer houdt, weet hij zelf niet eens. Zijn passie weerhoudt hem er echter niet van het filmmedium in zijn columns af en toe een opvoedkundige tik te geven.
peter koelewijn
Met de komst van het internet is de popcultuur net zo’n breed en onaantastbaar iets geworden als het vleesetende virus in de gemiddelde pandemiefilm. Vandaar dat zelfs zoiets oud en gerespecteerd als de Academy Awards stevig in zijn schoenen moet staan om te beweren dat ze prijzen uitdelen aan de beste films, regisseurs en acteurs van het jaar.
Natuurlijk zullen er altijd discussies zijn met dit soort awards maar feit is dat ondanks verscheidene aanpassingen aan het nominatiesysteem, er nog steeds tientallen uitstekend gerecenseerde films over het hoofd worden gezien. De redenen zijn meestal slechts gammel, maar ik heb geprobeerd er een paar aan te kaarten in een simpele vragenlijst.
1 - Is je film laat in het jaar uitgebracht?
Nee
Hè wat jammer! Hoe meer maanden je filmrelease verwijderd is van de Oscar-avond, hoe minder kans je hebt dat de jury hem kiest. Vandaar dat de meeste studio’s hun Oscar-klappers rond deze tijd uitbrengen in Amerika. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals The Tree of Life, maar die won de Palme d’Or en dat is altijd moeilijk te negeren. Sommigen denken dat de late releasedata komen vanwege de slechte geheugens van de bejaarde Oscar-jury, maar dat is kort door de bocht en bovendien een tikkeltje vals. Waarschijnlijk heeft het gewoon met het lobbyen te maken. Hé, het gebeurt achter de schermen van Den Haag, waarom niet ook achter de schermen van Hollywood?
2 - Is je film gebaseerd op een waar gebeurd verhaal?
Nee
Helaas pindakaas! Dan scoort je film automatisch minder op de kunstmeter. Er zijn diverse (zwakke) definities voor wat kunst is en een van de populairste is dat kunst het leven probeert na te bootsen. Wat dat betreft zit je natuurlijk geramd als je film gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal. Oké, het medium film leent zich moeilijk voor biografieën maar gelukkig zijn de eisen om ‘waar gebeurd verhaal’ op je poster te krijgen extreem laag. Waarschijnlijk had Quentin Tarantino het zelfs kunnen flikken metInglourious Basterds.
3 - Is je film in zwart-wit?
Nee
Eèèèèèèh! Dat is incorrect. Het is opnieuw kort door de bocht om te zeggen dat filmcritici was in je handen zijn zodra je je film zwart-wit maakt, maar het klopt wél dat het de beelden meer stijl geeft. Zeker als je een film zoalsThe Artistmaakt, een hommage aan ‘de goeie ouwe tijd’ van stomme films en de revolutie die geluidfilms ontketenden. Iedereen is weleens slachtoffer van nostalgie.
4a - Is het een animatiefilm?
Ja
4b - Werd er motion capturing toegepast?
Ja
Kijk, daar ga je de fout in! Er heerst momenteel een discussie tussen 3D animatoren en filmmakers die motion capture technieken toepassen. Het hangt van het verhaal en de setting af maar doorgaans resulteert het registreren van menselijke acteurs in veel natuurlijkere bewegingen. Alleen de gezichten hebben nog last van het beruchte uncanny valley. 3D animatoren zien hun banen echter op de tocht staan en er is dan ook een grote groep filmcritici die motion capture-films niet tot animatiefilms rekenen. Vandaar datTintin: the Secret of the Unicornontbreekt bij de animatiefilmnominaties. Ironisch genoeg werd voorRangoJohnny Depp ook gefilmd terwijl hij de scènes naspeelde.
5a - Zitten er superhelden in je film?
Ja
5b - Is je superheld Batman?
Nee
Hela… ach, je snapt het nu wel. Genrefilms werden altijd al mondjesmaat toegelaten en de Academy Award-jury lijkt specifiek superheldenfilms te negeren. Een kostuumnominatie voorThor? Nee hoor! Een make-up nominatie voor The Red Skull uitCaptain America: The First Avenger? Ben je gek geworden! AlleenBatmanbreekt weleens door in de lijstjes. Maar ja, Batman is nu eenmaal Batman.
Hopelijk los ik met deze column een paar (toekomstige) misverstanden op. De Academy Awards blijven nog steeds een podium waar jong en oud talent vaak terecht gehuldigd wordt, maar het heeft ook een dikke handleiding…
Delen met